تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۱۰۰۴
کد خبر: ۱۰۱۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس جمهور بر خروج نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی مصمم است

می متالز - رئیس دفتر رئیس جمهور دستور رهبر معظم انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر خروج سپاه و ارتش از فعالیت‌های اقتصادی را تصمیمی دانست که رییس جمهوری برآن مصمم است و گفت: این موضوع فقط مربوط به نیروهای مسلح نیست، بلکه همین دستور را به بنیاد شهید، سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها هم داده اند.
رئیس جمهور بر خروج نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی مصمم است

به گزارش می متالز، واعظی کاهش تصدی گری را اعتقاد دولت برای رفع مشکلات اقتصادی در آینده دانست و افزود: باید تلاش کنیم بخش خصوصی واقعی در کشور ساماندهی شود تا بتوانند فعالیت کنند.

بنگاه داری متعلق به مردم و بخش خصوصی است

واعظی تاکید کرد که بنگاه داری متعلق به مردم و بخش خصوصی است، آنچه که امروز انجام می شود مربوط به همه اعضای دولت است و نمی خواهم بگویم که فقط نیروهای مسلح هستند، بلکه همه بخش‌های دولت ، یعنی هرکسی که به دلیل این که طلبی داشته و به نوعی در دولت‌های گذشته کارخانه ای و شرکتی به آنها واگذار شده را باید دوباره به مردم واگذار کند.  وی درمورد انتقادها به گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهوری و مطرح نکردن مباحث روز کشوری در این گفت و گو اظهارداشت: به نظر من رییس جمهوری در هر مصاحبه ای هدف گذاری‌هایی کرده و نمی تواند همه مسایل را مطرح کند، در مصاحبه‌های گذشته خود، بخشی از مسایل را مطرح کردند و تا دو هفته آینده مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می شود که رییس جممهوری بخش دیگری از سخنان خود را در آنجا مطرح می کنند.

رییس جمهوری باید با مردم بیشتر صحبت کند

وی افزود: مهم این است که آنچه که در گذشته مطرح نشده بود، بیان شود. به طور مثال رییس جمهوری درباره برجام مفصل با مردم صحبت کرده بود، درباره بحث تورم، رونق و گرانی و خیلی از موضوعات دیگر صحبت کرده بود، ولی این بار درباره محیط زیست، اشتغال، بافت‌های فرسوده صحبت کرد که طبیعی است که اگر مصاحبه نمی خواهیم طولانی باشد باید یک ساعت باشد؛ اگر توجه کنید مجری در پایان گفت یک ساعت از حرف‌های مانده و می گذاریم برای بعد.

واعظی خاطرنشان کرد: بازخوردهای سخنان رییس جمهوری هم مثبت بوده است و فکر می کنیم خوب است این نوع گفت وگوها با مردم انجام شود و در مجموع متنوع و خوب بود و موضوعات هم موضوعات دیگری بود و فکر می کنیم که رییس جمهوری باید با مردم بیشتر صحبت کند.  وی درباره سخن وزیر خارجه آمریکا درباره تشکیل کارگروهی برای تعدیل برجام، گفت: موضع نظام، دولت و وزارت خارجه درمورد برجام یکسان است و مذاکرات برجام از نظر ما تمام شده است و تحت هیچ شرایطی و عنوانی دوباره باز نخواهد شد.

واعظی افزود: ما بارها و بارها به همه کشورهای دنیا که این بحث را داشتند، اعلام کردیم و موضع ما قطعی است.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: البته ما در ارتباط با این موضوع با اتحادیه اروپا و سه کشور عضو، چین و روسیه مذاکره کردیم و آنها نیز پذیرفته اند که اگر برجام بخواهد بماند باید با همین چارچوب پیش رود و در ارتباط با بحث موشکی بارها اعلام شده که هرچه مربوط به توان دفاعی کشور است، قابل مذاکره نیست و ما با هیچ کسی مذاکره نکردیم.

واعظی تصریح کرد: این که ما توافقی کرده باشیم تا کمیته ای تشکیل شود تا ما درباره موشک و موضوعات مختلف صحبت کنیم، درست نیست.

توان دفاعی یک موضوع داخلی و غیر قابل مذاکره است

وی درباره گمانه زنی سفر وزیر امورخارجه و رییس جمهوری فرانسه به تهران و گفت وگوهایی که گفته شده درباره موضوعات موشکی با ایران خواهند داشت، تصریح کرد: موضع ما روشن است، قطعا درباره توان دفاعی ازجمله توان موشکی با هیچ کشوری مذاکره نمی کنیم، این موارد مربوط به مسایل داخلی کشور است و ما برای توانایی و توسعه خود در همه زمینه‌ها از جمله مسایل نظامی نه با کسی مذاکره می کنیم و نه از کسی اجازه می گیریم.

رییس دفتر رییس جمهوری در واکنش به این موضوع که گفته شده، فرانسه به نیابت از آمریکا درباره موضوعات موشکی قرار است با ایران صحبت کند، گفت: بعید است.فرانسه یک کشور وابسته به آمریکا نیست و در بسیاری از مسایل با آمریکا اختلاف نظر دارد.

واعظی تاکید کرد: سفر وزیر امورخارجه فرانسه به تهران ربطی به این مذاکرات اخیر آنها با آمریکا ندارد و این سفر از قبل طراحی شده و من فکر می کنم روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی ما با فرانسه، موضوعاتی با لیست بلندی است که وقتی وزیرخارجه فرانسه بخواهد به ایران سفر کند، نیازی به نیابت از آمریکا را داشته باشد.

ربیعی خبر داد افزایش منابع سبد حمایت غذایی به 220 میلیارد تومان

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از افزایش منابع سبد حمایت غذایی به 220 میلیارد تومان خبر داد. علی ربیعی روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص پاداش وعیدی بازنشستگان گفت: در این زمینه تامین منابع به طور کامل صوررت گرفته است و به موقع هم انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: شورای عالی کار در حال اتخاذ تصمیماتی برای دستمزد 96 است و چانه زنی‌ها دارد به سرانجام می رسد. سعی می کنیم امسال به شب عید نکشد.

ربیعی با بیان اینکه استراتژی ما این است که (حقوق) به طور مستمر حتما از تورم پیشی بگیرد اظهار کرد: با توجه هزار میلیارد تومانی که در نظر گرفته شده امسال هم تا دو میلیون تومان را درصد به درصد اضافه خواهیم کرد تا به نوعی حقوق‌های پایین و بازنشستگان جدید بالاتر بیاید. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره اضافه شدن شش ماه به سن بازنشستگی گفت:ایده‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد این صندوق وقتی نوشته می شده امید به زندگی کم بوده است در تمام دنیا هم اصلاحات انجام شده است. هر چند اصلاحات هم سخت است .

وی تصریح کرد: ما بنا نداریم یکباره در ایران این طرح انجام شود و محاسبات مردم به هم بخورد و عدم آرامش ایجاد شود با این حال ایده‌های مختلفی وجود دارد.

پرداخت وام اشتغال روستاییان از پنج شنبه 5 بهمن 96 در پنج استان آغاز می شود

ربیعی همچنین از آغاز پرداخت وام اشتغال روستاییان از پنج شنبه 5 بهمن 96 خبر داد و گفت:در مرحله اول دو هزار میلیارد تومان به هشت هزار متقاضی وام اشتغال پرداخت می شود و 50 هزار نفر برای دریافت این وام ثبت نام کرده بودند که در مرحله اول هشت هزار و 150 نفر به بخشهای مربوطه معرفی شده اند. به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ، امسال از مبلغ 12 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در این طرح دو هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد البته این طرح طبق قواعدی پرداخت می شود که منجر به اشتغال شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: این طرح فردا همزمان در پنج استان کشور از گیلان آغاز خواهد شد.

باز شدن جعبه سیاه سانچی زودتر از کریستال درخواست ایران بود

وی همچنین درباره باز شدن جعبه سیاه کشتتی نفتکش سانچی که با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی ، طرف سوئدی سازنده کشتی و طرف پانامایی باز شد، گفت: قرار بود جعبه سیاه دو کشتی( سانچی و کریستال) همزمان باز شود که ما گفتیم ابتدا جعبه سیاه سانچی باز شود.

ربیعی درباره شناسایی مقصر در این سانحه اظهار کرد: شکایت در دریا قواعد خاصی دارد شرکتهای بیمه و حقوقی میزان خسارت را تعییین می کنند. در دریا این طور نیست که یک طرف صد درصد مقصر باشد بلکه هر دو طرف را با درصدهای متفاوت مقصر می گیرند.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره عنوان شهید خدمت به ملوانان جان باخته در سانحه کشتی سانچی گفت: آقای شهیدی این مسئله را پذیرفته اند البته عنوان شهید خدمت هست و مزایا را خود شرکت پرداخت می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادغام صندوق فولاد با صندوق بازنشستگان کشوری گفت: این طرحی است که در مجلس مطرح است. ادغام مشکلی را در این زمینه حل نمی کند. ربیعی افزود: امسال دو هزار و 500 میلیارد تومان از محل مطالبات صندوق پیش بینی شده است که احتمالا در مجلس هم به این رقم اضافه می شود.

شریعتمداری اعلام کرد وضعیت  مطلوب کشور در ذخیره سازی کالاهای استراتژیک شب عید

وزیر صنعت، معدن وتجارت در خصوص اقدامات دولت برای تنظیم بازار شب عید به خبرنگاران گفت: در پایان جلسه هیات دولت که به ریاست معاون اول برگزار شد، گزارشی از سوی وزارت جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تاثیر بسزایی در تهیه و تنظیم بازار شب عید دارند، ارایه شد. شریعتمداری افزود: ستاد تنظیم بازار شب عید با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل خواهد شد و امیدواریم شرایط مطلوبی تا پایان سال داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: به لطف الهی کشور در ذخیره سازی کالاهای استراتژیک شب عید در وضعیت بسیار خوبی بسر می برد.

شریعتمداری با یادآوری اینکه نیازهای مردم در شب عید فقط درباره کالاهای اساسی نیست، گفت: نیازمندی‌های دیگری نیز برای ایام نوروز در زمینه هتل‌ها، حمل و نقل شهری و برون شهری و جاده و هوایی و وجود دارد به خصوص در زمان سفرهای نوروزی، تنظیم بازار شهرهای مسافرپذیر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

تفاوت 90درصدی تعرفه خودروهای فسیلی و برقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تجدید نظر تعرفه‌های گمرکی واردات خودروهای هیبریدی اظهار داشت: خودورهای هیبریدی چند دسته هستند؛ برخی از آنها در زمان ایستادن و یا زمان حرکت کردن خودرو خاموش و روشن می‌شوند و امکانات برقی در ان بخش استفاده می‌کنند و برخی نیز در حرکت شارژ می‌شوند و با احتراق در موقع حرکت به کمک باتری‌ها می‌آیند و امکان پیمایش محدود در سطوح صاف و در سرعت‌های زیر 40 کیلومتر از موتور برقی استفاده می کنند و در سرعت‌های بالاتر از سوخت فسیلی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: بین تعرفه واردات خودروهای برقی که از 5 درصد است با خوردوهای مشابه فسیلی که 95 درصد تعیین شده، نزدیک به 90 درصد فاصله وجود دارد.

وزیر صنعت گفت: در مورد خودروهای هیبریدی دیگری که بین 5 تا 25 درصد میزان مصرف سوخت آنها در شرایط مختلف کاهش پیدا می کند، ما بین 35 تا 55 درصد تعرفه با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی تعیین کردیم که ابلاغ شده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: درباره خودروهای هیبریدی مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی هم تسهیلات ویژه ای قائل خواهیم شد.

امیری: تحقق وعده‌های دولت نیازمند حفظ یکپارچگی بودجه است

معاون امور مجلس رییس جمهوری با تاکید بر این که حفظ یکپارچگی لایحه بودجه برای دولت مهم است، گفت: برنامه و قول‌های رییس جمهوری در انتخابات در قالب لایحه بودجه سال1397 کل کشور اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: آنچه که برای ما مهم است موضوع یکپارچگی لایحه بودجه است، لایحه بودجه مهم ترین سند یک سال آینده و برنامه‌های دولت در سال 97 است و رییس جمهوری در ایام انتخابات قول‌هایی به مردم دادند، از جمله ریشه کنی فقر مطلق و 9 برنامه دیگر مانند محیط و زیست و آب ولی مهم یکپارچگی لایحه بودجه است تا بتواند وعده‌های خود در انتخابات سال جاری را براساس لایحه بودجه اجرایی کند.

دولت و مجلس به فهم مشترک در بودجه رسیده اند

معاون امور مجلس رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در این راستا اعضای هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با حضور رییس جمهوری و رییس مجلس و ستاد اقتصادی دولت جلسه ای برگزار کردند که در این جلسه درباره لایحه بودجه به یک درک و فهم مشترک و جمع بندی‌های خوبی رسیدند.

امیری ادامه داد: براساس این جلسه بررسی لایحه بودجه 97 انجام شد و روز یکشنبه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس آغاز می شود.

وی ابراز امیدواری کرد مجلس تا پیش از 22 بهمن رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده را به اتمام برساند و به شورای نگهبان ارسال کند تا دولت زمان مناسبی برای تهیه مقدمات و آیین نامه‌های بودجه سال آینده داشته باشد.

عناوین برگزیده