تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۱۰۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس؛

افزایش نقدینگی کارگشای تولید و اشتغال نیست

می متالز - درحالی رویکردهای بخشنامه بودجه ۹۷ متمایز از بودجه۹۶ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در آن «اشتغال» ماموریت ویژه رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی بود.
افزایش نقدینگی کارگشای تولید و اشتغال نیست

به گزارش می متالز، اهم خط‌ مشی‌ و سیاست‌های تنظیم لایحه بودجه سال ٩٧ کل کشور ، کمک به ایجاد اشتغال و اهتمام به کاهش عدم تعادل بازار کار بود که قرار است از طریق حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در مناطق دارای نرخ بیکاری بالا به ویژه مناطق محروم و مرزی، حمایت از ارتقای سطح مهارت های کاربردی جوانان به ویژه فارغ التحصیلان آموزش عالی، هدفمند کردن اعتبارات کلیه دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های متولی اشتغال و آموزش با توجه به میزان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان و کیفیت آموزش، اصلاح روش پرداخت یارانه نقدی و هدایت منابع برای حمایت از اشتغال و تولید پیگیری شود.

علاوه بر این اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی متناسب با رشد فراگیر اشتغال زا توأم با نرخ تورم پایین و ساماندهی نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک‌ها با هدف کاهش هزینه‌های تأمین مالی و بهبود دسترسی بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط به تسهیلات مالی از اهداف دیگر دولت در بودجه سال ٩٧ است.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده ایجاد ۹۸۰ هزار فرصت شغلی جدید هدف‌گذاری شده است. در مجموع برای توسعه اشتغال بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع تجهیز خواهد شد.

بنابراین دولت در سال آینده قصد دارد از طریق اشتغال روستایی، اشتغال فراگیر و اشتغال حمایتی، سیاست مبارزه با بیکاری را اجرایی کند.

در این راستا تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 به گونه ای تنظیم شده است که به توان حدود 700 هزار میلیارد ریال منابع مالی برای اجرای برنامه های اشتغال زایی تدارک دیده شود.

حدود 17 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت های حامل های انرژی، حدود 150 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی، 60 هزار میلیارد ریال از محل قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی عشایری و شهرهای کمتراز 10 هزار نفر جمعیت و حدود 220 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک ها تجهیز خواهد شد.

منابع مذکور برای ارائه برنامه های اشتغال فراگیر، توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت و توسعه اشتغال حمایتی به کار گرفته خواهد شد.

به همین منظور به سراغ "حسن حسینی شاهرودی "عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  رفته و با وی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

"حسن حسینی شاهرودی " عضوکمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بودجه 97  برای موضوع اشتغال از محل حذف یارانه ها، منابع بانکی، اوراق و صندوق توسعه ملی نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان اعتبار با هدف کمک به حل مشکل اشتغال در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم لحاظ شده در بودجه سنوات گذشته بی سابقه است. وی افزود: در بودجه در نظر گرفته شده مهم این است که با چه سازوکاری به سمت تولید اشتغال محور وصادرات محور خواهیم  رفت، آیا زیرساخت های لازم فراهم شده است ، فرآیند تولید آسان تر و ساماندهی تولید انجام شده است یا خیر.

حسینی شاهرودی ادامه داد: درصورت عدم اشراف تولید کننده و عدم دسترسی به بازار، درکشور شاهد یک نوع بازار رقابتی ناسالم خواهیم بود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اشتغال به سمت کارگاه های روستایی خواهد رفت، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم واحدهای کوچک به تنهایی بتوانند زنجیره مزیت دار را  تکمیل کنند و با شناخت بازار به تولید بپردازند.

شاهرودی با اشاره به اینکه  تولید باید به سمت مصرف بازار داخلی و خارجی رفته و موانع و مشکلات پولی ومالی حذف شود، اظهار داشت: دولت باید در تمام حوزه ها زنجیره تولید را رصد کرده و فعال کند. متاسفانه حوزه صادرات و زنجیره بازرگانی خارجی دچار آسیب وضعف است ودر صورت عدم تقویت آن اقدامی برای تولید انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه کالاهای داخلی قابل رقابت با کالاهای خارجی نیست، خاطرنشان کرد: درتمام حوزه ها شاهد تولید بیش از ظرفیت نیاز از جمله محصولات دامی و کشاورزی، لوازم خانگی، پوشاک و دیگر صنایع هستیم که  متاسفانه استفاده بهینه نشده است و قیمت تمام شده کالاها به حداکثر رسیده و اجناس خارجی جایگزین تولیدات داخلی شده است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: افزایش نقدینگی نمی تواند صرفا کارگشای تولید و اشتغال باشد

شاهرودی با اشاره به اینکه دولت از طریق اشتغال روستایی، فراگیر و حمایتی قصد مبارزه با بیکاری دارد، بیان داشت: این اهداف دولت اگر همزمان با تکمیل شدن سایر زنجیره ها باشد، فرآیند تولید را تسهیل خواهد کرد. 

وی افزود: باید موانع بانکی، تامین اجتماعی، مالیاتی و سایر موانع  که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، در فرآیند اجرا برطرف شود و در این صورت تولید کنندگان موفق شده  و شاهد رونق تولید وکسب وکار بازار خواهیم بود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که بودجه 97 چه میزان می تواند باعث افزایش رفاه اجتماعی شود، گفت: باید رفاه اجتماعی در سطح جامعه افزایش یابد و اعداد و ارقام مطرح شده در بودجه 97 به شرط آنکه همراه با افزایش در آمدها و مثبت شدن رشد اقتصادی و تا حدودی حل مشکل اشتغال باشد ، طبیعا رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: صرفا با ارائه اعداد و ارقام، رفاه اجتماعی ایجاد نمی‌شود و باید رفاه اجتماعی را در سطح جامعه مشاهده کرد و مردم احساس امنیت و آرامش کنند. دراین صورت شاهد موفقیت  بودجه 97 و کاهش فقر در جامعه خواهیم بود.

شاهرودی در خصوص عملکرد دولت در ایجاد اشتغال، گفت: دولت در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف تلاش بسیاری کرده است، اما کلاف سردرگم حوزه تولید و کسب و کار کمتر به آن توجه شده است و برنامه جامع بلند مدت نداشته ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به اینکه در کشور اشتغال های ایجاد شده معمولا پایدار نیست، یاد آور شد: متاسفانه در کشور اغلب اشتغال‌های ایجاد شده پایدار نبوده است و نیازمند ایجاد واحدهای تولیدی جدید نیستیم. درصورت سرمایه گذاری در واحدهای موجود، واحدهای تولیدی غیرفعال، نیمه فعال و با ظرفیت پایین مشکل اشتغال برطرف خواهد شد.

عناوین برگزیده