تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۱۰۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل مطرح کرد؛

افزایش منابع بانک‌ها در گرو رونق بازار مسکن

می متالز - طی هفته‌های گذشته خبری به نقل از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها منتشرشد. کرباسیان با اعلام این خبر فروش معادل 10 هزار میلیارد تومان اموال مازاد از جمله بنگاه‌های در اختیار بانک‌ها طی سالجاری، از برنامه ریزی برای افزایش این رقم به 20 هزارمیلیارد تومان تا خرداد ماه سال آینده خبرداده بود.
افزایش منابع بانک‌ها در گرو رونق بازار مسکن

به گزارش می متالز، کرباسیان در خصوص واگذاری بنگاه‌های متعلق به بانک ها، با توجه به وضعیت بازار و عدم وجود خریدار با قیمت بالا، آیا باید بانک ها این بنگاه‌ها را با همین میزان بدهی ناچیز، تحت تملک نگه دارند یا آن ها را بفروشند و پولش را در اقتصاد به گردش بیاورند، گفته بود : پاسخ ما به این سوال مثبت است، زیرا ما مطابق وظیفه قانونی، اعتقاد داریم که خصوصی سازی در راستای سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی باید انجام شود لذا قطعا با سرعت بیشتری موضوع فروش اموال مازاد بانک ها در دستور کار خواهیم داشت.

این درحالی است که غلامرضا اسداللهی قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی بهمن ماه سال گذشته گفته بود: عملکرد بانک ها در فروش اموال مازاد قابل قبول نیست. اسدالهی گفته بود بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مکلفند تا از بنگاهداری بانک ها جلوگیری کرده تا بانک ها بیشتر به نقش اصلی خود درمبادله پول بپردازند. این درحالی است که بانک ها نسبت به فروش اموال مازاد خود رغبتی ندارند و هنوز اموال مازاد خود را که در تملک بانک است را اعلام نکرده اند.

فروش املاک مازاد بانک ها طبیعی است

درخصوص فروش اموال مازاد بانک ها به سراغ سید امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری ملل رفته و نظر وی را جویا شدیم. جوادی معتقد است افزایش نقدینگی بانک ها در گرو رونق بازار مسکن است و امیدواریم تا هر چه سریعتر بازار مسکن رونق یافته تا املاک مازاد بانک ها به فروش برسند و نقدینگی به بانک ها برگردد.

سید امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری ملل در حاشیه هفتمین همایش «نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک» که درروزهای دوم و سوم بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد درخصوص ضرب الاجل وزیراقتصاد مبنی بر فروش املاک مازاد بانک ها گفت: فروش املاک مازاد بانک ها امری طبیعی است.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل با اشاره به شرایط نامطلوب بازار مسکن، تصریح کرد: بانک ها تمام املاک مازاد خود را به مزایده گذاشته اند ولی متاسفانه بازاربه گونه ای است که شرایط برای خرید مسکن و املاک مازاد بانک ها مناسب نیست.

وی ضمن اشاره به رکود بازار مسکن و معاملات این بخش، اظهار داشت: بانک ها از وضعیت فعلی ناراضی بوده و کمبود نقدینگی موجب شده تا نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل خاطرنشان کرد: امیدواریم تا هر چه سریعتر بازار مسکن رونق یافته تا املاک مازاد بانک ها به فروش برسند. بنابراین دارایی ها تبدیل به نقدینگی شده و در چرخه اصلی بانک قرار می گیرد. با افزایش نقدینگی بانک ها، مشتری می تواند از خدمات سیستم بانکی بهتر استفاده کند. زمانی که نقدینگی بانک در املاک بلوکه شده باشد نمی تواند سودی نیز داشته باشد.

موضوع دیگر ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بودکه با وی در میان گذاشتیم. در هفته های گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی وضعیت نظام بانکی در آستانه سال ۹۷ پرداخت و خواستار تعیین تکلیف نرخ سود تسهیلات بانکی شد. درگزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده بود:باتوجه به هزینه های مربوط به پرداخت سود به نظر نمی رسد کاهش قابل توجهی در نرخ سود تسهیلات صورت گیرد و این به معنای آن است که تنگنای مالی بنگاه های اقتصادی کماکان تداوم خواهد داشت.

در همین باره امین جوادی این موضوع را تشریح کرده و گفت: امروز کاهش نرخ سود تسهیلات صورت گرفته است، یعنی تسهیلات با قیمت تمام شده ای که درسیستم بانکی استفاده می شود، منطبق شده است.

مدیرعامل موسسه ملل در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر نرخ سود بانکی عملا مسیری را طی می کند که واقعی شود اما سود تسهیلات پرداختی رقم بالایی است. با توجه به اینکه تورم تک رقمی شده است باید نرخ سود بانکی تعدیل شود و دراین صورت مطمئنا سود دریافتی هم تنظیم خواهد شد. در این شرایط نرخ سود بانکی و نرخ سود تسهیلات همدیگر را پوشش می دهند و در آینده نه چندان دور شرایط بهبود می یابد.

عناوین برگزیده