تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۵۶
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۱۰۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۲۳ درصدی سرمایه‌گذاری صنعت

می متالز - چند روز گذشته چند طرح صنعتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار البرز، با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۱۸۸۰ نفر به بهره‌برداری رسید.
رشد ۲۳ درصدی سرمایه‌گذاری صنعت

به گزارش می متالز، اسحاق جهانگیری در این آیین تاکید کرد: باید فضای کشور را به فضایی تبدیل کنیم که هر ایرانی و خارجی که در منطقه بخواهد سرمایه‌گذاری کند انتخاب نخستش ایران باشد. شریعتمداری نیز از رشد ۲۳ درصدی سرمایه‌گذاری در سال ۹۶ خبر داد. جهانگیری که شنبه برای گشایش چند پروژه عمرانی، تولیدی و صنعتی همراه جمعی از مسئولان عالی دولت به البرز سفر کرده بود، در آیین گشایش صنایع غذایی آبا طعم پرشین در شهرک صنعتی نظرآباد استان البرز افزود: یکی از کارهایی که برای توسعه ایران باید انجام دهیم این است که بخش خصوصی به معنای واقعی میدان‌دار توسعه باشد. باید فضای کشور را به فضایی تبدیل کنیم که هر ایرانی علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب شود. البته نه‌تنها ایرانی علاقه‌مند بلکه هر خارجی که در منطقه بخواهد سرمایه‌گذاری کند انتخاب نخستش ایران باشد. وی با بیان اینکه برخی مسائل کشور را بزرگ جلوه می‌دهند و اظهار می‌کنند که قابل حل نیست، تاکید کرد: این مسائل حل‌شدنی است و مسئولان کشور باید فضا را امن کنند تا سرمایه‌گذار بتواند سرمایه‌گذاری کند و این فرهنگ باید در کشور شکل بگیرد. سرمایه‌گذار باید بتواند با دنیا کار کند و فناوری و منابع مالی وارد کند و اینها یک‌سری سیاست‌گذاری‌ها می‌خواهد تا شرایط توسعه‌ای کشور را فراهم کند و ان‌شاالله این اتفاق خواهد افتاد و سیاست‌ها را باید اصلاح و متناسب با پیشرفت کشور حرکت کنیم. جهانگیری افزود: مجلس، دولت و قوه قضاییه باید دست به‌دست هم دهند تا کشور را به پیشرفت برسانند. معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البرز، استانی صنعتی است که به فضل الهی بخش قابل توجهی از صنعتگران توانمند کشور در آن در حال فعالیت هستند و این استان در بخش کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی رتبه بالایی دارد.جهانگیری گفت: نزدیکی استان البرز به تهران به معنای این است که منطقه جمعیتی بزرگی در این دو استان قرار دارد که جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر ساکن هستند که از جمعیت خیلی از کشورهای دنیا بیشتر است و مسائل مشترکی دارند که باید به صورت مشترک به آنها پرداخته شود. وی افزود: آنچه مهم است اینکه باید به دنبال توسعه ایران باشیم و به ایران توسعه‌یافته، پیشرفته و مدرن فکر کنیم؛ وظیفه هر نیروی علاقه‌مند به نظام و کشور است که تلاش کند فرزندان این کشور آینده خوبی داشته باشند. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به واحدی که دیروز به بهره‌برداری رسید و اینکه چه تعداد از این واحدها با سرمایه‌گذاری دولت می‌توان راه‌اندازی کرد، گفت: آیا با ایجاد ۱۰۰ نمونه از این واحدها مشکل اشتغال کشور حل می‌شود یا اینکه باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا شاهد سرمایه‌گذار در کشور باشیم و سرمایه‌گذار بداند که منابع خود را می‌تواند سرمایه‌گذاری کند؟ صنایع غذایی همواره ۱۰۰ درصد دراختیار بخش خصوصی بوده و برمبنای رقابت شکل گرفته است و وقتی رقابتی شد می‌داند که چگونه خود را اداره و در تعامل با بازار بین‌الملل و حساسیت‌های داخلی خود را هدایت کند. در پایان این آیین، پروانه این صنایع غذایی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به سرمایه‌گذار این صنایع غذایی اهدا شد. واحد تولیدی با ۱۰ خط مدرن تولید فرآورده‌های غذایی و حجیم‌شده در شهرک صنعتی البرز با ایجاد ۱۵۰۰ شغل جدید از پروژه‌هایی بود که با حضور جهانگیری به بهره‌برداری رسید. جهانگیری در ادامه این سفر به شهرک صنعتی بهارستان کرج رفت و چند پروژه تولیدی را در این شهرک صنعتی به بهره‌برداری رساند.


 رشد سرمایه‌گذاری صنعتی


محمد شریعتمداری در آیین گشایش این کارخانه صنایع غذایی، اظهار کرد: با محدودیت و مشکلات ایجادشده صنعت کشور در سال‌های گذشته روند رو به بهبود دارد و رشد ۵ درصدی در امسال رشد صنعت کشور است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میل به سرمایه‌گذاری زیاد است، افزود: ۲۳ درصد رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۶ در کشور افزایش یافته ولی متاسفانه ۵۰ درصد واحدهای صنعتی کشور با ۵۰ درصد توان تولید کار می‌کند.
شریعتمداری با بیان اینکه ۱۲۵۶ پروانه بهره‌برداری صنعتی جدید در استان البرز صادر شد، ادامه داد: بیش از ۸۴ هزار واحد صنعتی در کشور فعالیت دارد که ۴۰۰‌۱واحد صنعتی در سطح کشور با شرایط نامطلوب فعالیت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه استان البرز در جذب منابع سرمایه‌گذاری رونق تولید از رتبه ۲۸ به رتبه اول صعود کرد، خاطرنشان کرد: نرخ سود ۱۸ درصد بانکی که در عمل در اجرا بالای ۲۲ درصد است واحدهای صنعتی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و در شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانک باید تصمیم‌گیری شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور اضافه کرد: بانک و موسسه اعتباری علاقه‌مند به اعطای تسهیلات به کارخانه‌های زودبازده هستند. در استان البرز مشکل اصلی واحدهای صنعتی نزدیکی ۱۲۰ کیلومتری به پایتخت است و باید نگاه ملی شود البته موارد زیست‌محیطی نیز باید رعایت شود. درحال‌حاضر ۳۱۰ واحد قطعه‌ساز در البرز در این شهرک فعالیت دارند.


۸۸۰‌۱ نفر اشتغالزایی


همچنین محمدعلی نجفی، استاندار البرز در آیین گشایش کارخانه صنایع غذایی گفت: چند طرح صنعتی، دارویی و کارآفرینی با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان با ظرفیت ۸۸۰‌۱ نفر اشتغال دیروز گشایش یافت.
افزود: البرز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی دارد که در تعداد مراکز علمی و دانش‌بنیان رتبه هفتم کشور را داشته و با رویکرد جدید امیدواریم به جایگاه اصلی خود دست یابد.
نجفی با بیان اینکه در زمینه تولیدات و صادرات مواد غذایی و دارویی البرز رتبه اول کشور را دارد، گفت: ۱۵۰ برند ملی در استان البرز فعالیت دارند و در موضوع سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگی در البرز نیز فعال است.
وی با اشاره به اینکه اولویت استان البرز رفع بیکاری است، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست سال ۹۶ البرز رتبه پنجم بیکاری کشور را دارد و مهاجرت با وجود تهدیدهایی که دارد، فرصت خوبی نیز برای استان البرز است.
استاندار البرز ادامه داد: جلسه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید هفته‌ای ۳ بار در استان البرز برگزار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ۷۲۱ میلیارد تومان برای رونق تولیدات صنعتی البرز اختصاص یافته که تاکنون ۵۳۲ میلیارد تومان برای واحدهای راکد، نیمه‌فعال و تکمیل‌نشده البرز پرداخت شده است.
وی افزود: در زمینه رونق تولید و کسب‌وکار استان البرز رتبه اول کشور را دارد و تاکنون ۳۲ هزار و ۳۶۹ نفر در سامانه رصد برای اشتغال پایدار ثبت‌نام کرده‌اند.

عناوین برگزیده