تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۰۱۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت های فعال و در حال اجرای واحدهای سنگ آهن 130 میلیون تن است

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: ظرفیت اسمی واحدهای فعال سنگ آهن 80 میلیون تن و ظرفیت در دست اجرا 50 میلیون تن است.
ظرفیت های فعال و در حال اجرای واحدهای سنگ آهن 130 میلیون تن است

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در چند دهه گذشته هیچ خطری و تهدیدی نتوانسته است باور ما فعالان بخش خصوصی را نسبت به ماندن، تلاش کردن و ساختن میهینمان باز دارد و گواه این مدعا آمارهایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو ارائه می دهند.

وی افزود: اکنون تولید کنسانتره سنگ آهن به 28 میلیون تن و صادرات آن به 12.5 میلیون تن رسیده است. همچنین تولید گندله به 24 میلیون تن افزایش یافته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با اشاره به اینکه فعالان بخش خصوصی در حال حاضر با مشکل تامین مالی، دسترسی محدود به تسهیلات بانکی و نیز نرخ های بالای بانکی مواجه هستند، تصریح کرد: قوانین هنوز شفافیت لازم را ندارند، هنوز در نحوه ورود سرمایه گذاری به معادن و محاسبه مطالبات دولت در معادن مشکل وجود دارد. قوانین مالیاتی و تعرفه ای و رویکردهای سیاستگذاران تغییر می کند و رقابت مخربی در میان معادن کوچک و بزرگ وجود دارد.

وی ادامه داد: هزینه های بالای حمل و نقل زمینی نتیجه ای جز هزینه های غیرمنطقی در تولید و بازرگانی ندارد. همچنین از مشکلات موجود، فروش با شرایط نابرابر و فاصله با بازارهای هدف، آسیب پذیری بالا در مقابل بحران های ناشی از چرخه های تجاری و نبود تقاضای موثر داخلی در گذشته و حال است.

اکبریان بیان داشت: از دولت انتظار داریم ساختار داخلی بازار سنگ آهن داخلی را اصلاح کند، همچنین تضمین به موقع مطالبات شرکت های معدنی و جلوگیری از مداخله دولت در قیمت گذاری محصولات سنگ آهن بدهد.

وی ادامه داد: دولت از عرضه سنگ آهن در بورس کالا حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین برای فرآوری سنگ های کم عیار و هماتیتی حمایت کند. الان سیاست های تشویقی برای طرح های کنسانتره و گندله اعمال شده و نیاز است از اکتشافات محدود و تکمیلی حمایت شود. همچنین صندوق بیمه و پوشش ریسک های اکتشاف تقویت شود.

اکبریان گفت: از آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت ارزشی که برای مشورت با بخش خصوصی داشته است قدردانی می شود و وجود ایشان فرصتی بزرگ برای بخش معدن است.

وی افزود: همچنین از آقای کرباسیان به خاطر حمایت از صادرات و تلاشی که برای تکمیل زنجیره ارزش فولاد دارند و نیز آقای سرقینی که در دوران رکود معدن با کاهش حقوق دولتی از این بخش حمایت کرد تشکر می شود.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده