تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۰۶۹
کد خبر: ۱۰۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به جرگه عرضه‌کنندگان پیوست

می متالز - بورس‌های کالایی در دنیا نقش فعالی در رونق عرضه و تقاضا ایفا می‌کنند اما در بازار آلومینیوم ایران خریداران حضور چندانی ندارند.با وجود اینکه در دی امسال، بیش از نیمی از محصولات آلومینیومی، بدون متقاضی پایین آمد اما یک شرکت متعلق به بخش خصوصی به نام صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به جرگه عرضه‌کنندگان پیوست.
صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به جرگه عرضه‌کنندگان پیوست

در شرایطی که بورس‌های کالایی باید محل عرضه و تقاضا محصولات باشند، اما در مورد آلومینیوم اغلب تنها به محل عرضه تبدیل شده است و بسیاری از عرضه‌های این محصول بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس پایین می‌آیند.  طی دی ماه ۱۳۹۵، از سوی تولیدکنندگان حدود ۳۳ هزار تن محصول آلومینیومی به بورس کالا عرضه شده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۰۰۰ تن کاهش نشان می‌دهد. در این میان در دی ماه حدود ۱۴ هزار تن محصول آلومینیومی معامله شد و بیش از ۱۹ هزار تن محصول بدون معامله از رینگ خارج شدند.  در دی ماه ۱۳۹۵، از میان محصولات عرضه‌شده آلومینیومی، شمش اولیه آلومینیوم بیش از ۲۴ هزار تن عرضه شد، اما با تقاضای ۱۰ هزار و ۴۰۰ تنی مواجه شد که از این میزان ۱۰ هزار و ۲۰ تن از آن معامله شد. دیگر محصول عمده عرضه شده در بورس کالا، شمش آلیاژی آلومینیوم بود که از ۶۵۰۰ تن عرضه، تنها ۲۸۰۰ تن از آن معامله شد. ضمن اینکه بیلت آلومینیوم نیز حدود ۲۷۰۰ تن در بورس کالا عرضه شد و تنها ۱۶۰۰ تن از آن معامله شد. در تمامی موارد فوق مشخص می‌شود که کمتر از نیمی از محصولات آلومینیومی در بورس کالا به فروش می‌روند و لازم است در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

 دو شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و المهدی ـ هرمزال، مهم‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات آلومینیومی در بورس کالای ایران هستند. اما در دی ماه ۱۳۹۵ یک شرکت دیگر به نام صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به جمع عرضه‌کنندگان محصول آلومینیومی پیوست. این موضوع می‌تواند جرقه‌ای برای حضور دیگر شرکت‌های خصوصی در این زمینه باشد و بخش خصوصی به حضور در بورس کالا رغبت داشته باشد. نمودار ۲ حاکی از آن است که این شرکت ۹۰۰ کیلوگرم شمش آلیاژی آلومینیوم در بورس کالا عرضه کرد. نمودار ۲ نشان می‌دهد که شرکت المهدی ـ هرمزال طی دی ماه ۱۳۹۵، دقیقاً ۱۵ هزار تن شمش اولیه آلومینیوم را در بورس کالا عرضه کرد که در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد. در همین حال این شرکت با تقاضای ۴۰۶۰ تنی مواجه شد و توانست کمتر از یک سوم از محصول خود یعنی ۴۰۰۰ هزار تن را معامله کند. همچنین نمودار ۲ حاکی از آن است که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات آلومینیوم در کشور یعنی شرکت ایرالکو ۱۷ هزار تن محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد. در این میان این شرکت محصولاتی همچون شمش اولیه آلومینیوم، شمش آلیاژی آلومینیوم و بیلت آلومینیومی را در بورس کالا عرضه می‌کند که شمش اولیه آلومینیوم بیش از ۹۰۰۰ تن در بورس کالا عرضه شد. اما تنها حدود ۶۰۰۰ هزار تن از آن معامله شد. علاوه بر این شرکت ایرالکو شمش آلیاژی و بیلت آلومینیوم را به ترتیب به میزان ۵۶۰۰ و ۲۸۰۰ تن عرضه کرد که شمش آلیاژی حدود ۲۸۰۰ تن و بیلت نیز حدود ۱۶۰۰ تن معامله شدند.

عناوین برگزیده