تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۶۰۰
کد خبر: ۱۵۱۲
سرویس خبر : انرژی
باحضور مقالات دو کشور؛

همکاری‌های ایران و آلمان در آب و فاضلاب کلید خورد

می متالز - ایران به دلیل وجود ظرفیت های مختلف در حوزه انرژی می تواند بستری مناسب برای سرمایه گذاری های خارجی باشد. کشور هایی که دارای تکنولوژی مدرن هستند، پس از برجام و گشوده شدن بازار های ایران علی الخصوص، بخش انرژی، تمایل خود را برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای کشور اعلام کردند.
همکاری‌های ایران و آلمان در آب و فاضلاب کلید خورد

آلمان از جمله کشور هایی است که در زمینه انرژی از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود برخوردار است و این روز ها مباحثی در این خصوص ارائه داده است که علاقه به سرمایه گذاری در بخش های مختلف انرژی ایران دارد.

حمیدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور صبح روز یک شنبه در هشتمین گردهمایی مشترک ایران و ایالت "نوردراین وستفالن" آلمان گفت: ایران از سرمایه و منابع مالی خارجی با نرخ بهره مناسب برای اجرای طرح های آب و فاضلاب استقبال می کند و برجام فرصت مناسبی در این زمینه ایجاد کرده است.

وی همچنین ادامه داد: فضای ایجاد شده پس از برجام فرصت مناسبی برای ارتباط مستقیم کارشناسان ایران و آلمان برای تبادل اطلاعات، استفاده از فناوری های روز و تعریف بازار و کار مشترک است.

جانباز در ادامه گفت: بخش عمده دستاوردهای ایران در بخش های پمپ سازی، برق، ژنراتورها، شیرآلات، لوله ها و ... با تبادل اطلاعات و فناوری با خارجی ها به ویژه آلمان ها در سال های گذشته حاصل شده و امروز کشور به خودکفایی 95 درصدی در بخش تجهیزات و تاسیسات آب و فاضلاب رسیده است و اکنون صنعت آب ایران در زمینه ابزار دقیق از خارجی ها بهره می گیرد که آن هم با توسعه ارتباطات با دیگر کشورهای صاحب نام در این عرصه تامین می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اقدامات حافظ محیط زیست گفت: امروز با وجود همه پیشرفت ها در زمینه پروژه های زیست محیطی به ویژه طرح های فاضلاب، استفاده از فناوری های سازگارتر با محیط زیست و با بهره وری بالاتر را نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: توسعه کار در بخش های آب و فاضلاب می تواند صلح، آرامش، سلامت و بهبود کیفیت زندگی در جامعه را به دنبال داشته باشد و هدف اصلی از برگزاری این نشست مشترک، برقراری ارتباط بی واسطه بخش های خصوصی ایران و آلمان است.

این مقام مسئول در خصوص تغییر اقلیم و بروز سیل و خشک سالی نیز گفت: امروز ایران نیازمند اجرای پروژه های خطوط انتقال آب و مدیریت تامین و توزیع آن، ابزار دقیق، شبکه های هوشمند آب، بازچرخانی آب و ... است و نیاز به استفاده از دانش و تجربه های بین المللی در این زمینه ها به کاملا عیان است.

مدیرعامل آبفای کشور در خصوص تامین مالی این پروژه ها نیز گفت: تامین مالی پروژه ها، یکی از اساسی ترین مشکلات در ایران به حساب می آید، در این زمینه از بخش خصوصی و دولتی آلمان استقبال می شود و در راستای جذب سرمایه از منابع خارجی، ایران مزیت هایی را تعریف کرده و از تامین کنندگان منابع مالی که پیشنهادات مشخص و جذاب با نرخ بهره پایین داشته باشند، حمایت می کند.

این در حالی است که شنبه گذشته "رحیم میدانی" معاون وزیر نیرو در دیدار با "فلاس بارت" معاون وزیر محیط زیست، حفاظت از طبیعت، ساختمان و ایمنی هسته ای جمهوری فدرال آلمان گفت: همکاری های ایران و آلمان به مرحله عملیاتی رسیده است.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه همکاری دو کشور ایران و آلمان به مرحله عملیاتی رسیده است، گفت: هم اکنون 4 پروژه مهم در زمینه مدیریت منابع و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در پایش منابع آب به صورت مشترک بین ایران و آلمان در دست اجراست.

میدانی ضمن اشاره به نشستی که حدود سه ماه قبل با حضور متخصصان آلمانی درخصوص احیای تالاب هامون در یزد برگزار شد، گفت: فعالیت کشورها در سرنوشت همسایگان تأثیر می‌گذارد و ریزگردهای 92 درصدی که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند، 65 درصد آن‌ها از کشور عراق بوده و دلیل آن نیز سد سازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به این موضوع که آب و محیط زیست از مهم ترین مسائل روز ایران هساتن، گفت: پدیده ریزگردها که در روزهای اخیر معضلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، فقط 8 درصد آن منشأ داخلی دارد.

وی در ادامه گفت: دولت در برنامه ششم توسعه، آب و محیط زیست را به عنوان اولویت‌ های کشور پیش ‌بینی کرده است و با توجه به تجربیات کشور آلمان در بحث محیط زیست و مدیریت آب، تمایل دارد تا به همکاری‌ های خود در این خصوص با کشور آلمان تحکیم کند.

میدانی با اشاره به اینکه نزدیک به یک دهه است که در زمینه مدیریت آب در چارچوب مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب، مدیریت آب در کشور را مدنظر داریم، افزود: در زمان حاضر 4 پروژه مهم از جمله پروژه حوضه آبریز زاینده‌ رود، پروژه منطقه رودشت در شرق اصفهان و پروژه استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای و سنجش از راه دور در پایش منابع آب نشان می‌دهد که گرایش جمهوری اسلامی به سمت مدیریت منابع آبی است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این مطلب که همکاری دو کشور ایران و آلمان از مرحله حرف عبور کرده و به مرحله عمل رسیده است، افزود: همکاری ‌های مشترک دو کشور می‌تواند در جلوگیری از مصارف غیرمجاز در حوضه‌های آبریز، استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه آب‌های زیرزمینی از متخصصین برجسته‌ای برخوردار است، افزود: اینکه در عمل بتوانیم پساب را در چرخه مصرف حفظ کنیم دارای تجربه زیادی نیستیم و در پروژه مشهد نیاز است تا از 100 میلیون مترمکعب پساب به‌صورت بازیافت استفاده شود.

رحیم میدانی با اشاره به حائز اهمیت بودن تهیه بیلان آب‌های زیرزمینی گفت: حدود 50 سال است که در کشور بیلان آب‌های زیرزمینی را تهیه می‌کنیم، ولی با توجه به پدیده تغییر اقلبم نیاز به طرح بازنگری در بیلان داریم.

همچنین "فلاس بارت" معاون وزیر محیط زیست، حفاظت از طبیعت، ساختمان و ایمنی هسته‌ای جمهوری فدرال آلمان نیز با بیان این مطلب که روابط ایران و آلمان سنتی و دیرینه است و پس از ایجاد توافق هسته‌ای وارد مرحله جدید برای تجدید ارتباط شده‌ایم، اظهارکرد: با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آلمان، روابط ایران و آلمان در بخش‌های مختلف توسعه خواهد یافت و گستره وسیعی در تمام بخش‌های ایران را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه آلمان تمایل دارد تا در زمینه فراوری آب، تصفیه فاضلاب، تأمین آب و تهیه آب آشامیدنی با ایران همکاری داشته باشد، افزود: مراحل اجرایی پروژه زاینده رود آغاز شده و پروژه جدید نیز آماده آغاز به کار است.

بارت با اشاره به اینکه باید به ساختار کلی آب کشور بیشتر توجه داشته باشیم، گفت: درخصوص طرح بازیافت فاضلاب و استفاده از پس اب آن در مشهد تمایل داریم تا همکاری بیشتری با وزارت نیرو داشته باشیم.

معاون وزیر محیط زیست آلمان سپس با اشاره به اینکه در زمینه افزایش راندمان انرژی و توسعه طرح‌هایی که کربن کمتری تولید می‌کنند ایران شریک خوبی خواهد بود، افزود: کشور آلمان آگاه است که ایران در زمینه توسعه صنعت گام‌های بلندی برداشته و بعد از شرایط تحریم، این رشد بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که تأمین کننده انرژی از سوخت فسیلی است، گفت: تأثیر این کشور در توسعه طرح‌ های خود که منجر به تولید کربن کمتری خواهد شد بسیار مهم است.

فلاس بارت ادامه داد: در قالب طرح‌های ابتکاری بین المللی اقلیم این امکان وجود دارد تا کشورهای که در این راستا حرکت می‌کنند، پروژه‌ هایی را اجرایی کنند که کربن کمتری را تولید کند.

وی آنگاه به همکاری فرا مرزی بین ایران و افغانستان برای احیای مجدد تالاب هامون اشاره کرد و افزود: مکاتبات رسمی توسط مسئولان دو کشور باعث خواهد شد تا طرح اجرایی سریع ‌تر آغاز شود. حمید چیت چیان وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرده بود: امروز بیش از سه میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو توسط خارجی ها درخواست سرمایه گذاری شده و در معاونت سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به ثبت رسیده است.

به گفته وزیر نیرو تاکنون در چارچوب این سه میلیارد دلار به میزان یکهزار و 400 مگاوات قرارداد احداث نیروگاه ها توسط سرمایه گذاران خارجی با سازمان انرژی های نو ایران نهایی شده است.

چندی پیش نیز شرکت بزرگ BASF در حوزه پتروشیمی، تمایل زیادی به سرمایه گذاری در حوزه انرژی ایران نشان داده است و بازار انرژی ایران را یکی از بازار های سود ده و مطلوب برای سرمایه گذاری معرفی می کند.

از این رو می توان دریافت که باید فعالیت های جاذب سرمایه را در حوزه انرژی کشور گسترش دهیم تا با جذب سرمایه های مالی و علمی خارجی، توسعه صنایع تولید کننده انرژی را تسریع کنیم.

عناوین برگزیده