تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۶۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کسری 100 هزار تنی مس در 2017

شیلی به کسری مس دامن می‌زند

می متالز - رئیس کودلکو می‌گوید با وجود پیش‌بینی‌هایی که در زمینه افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت وجود دارد، شیلی فعلاً برنامه‌ای برای افزایش تولید ازطریق اجرای پروژه‌های جدید ندارد.
شیلی به کسری مس دامن می‌زند

«اسکار لاندرچ»، (Oscar Landerretche) مدیر کودلکو در گفت‌وگویی با روزنامه Chile's El Mercurio به پیش‌بینی قیمت مس در سال 2017 پرداخته است. «رویترز» در گزارشی در این زمینه نوشت رئیس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس در جهان معتقد است عرضه محدود مس در سال جاری میلادی باعث افزایش قیمت مس به میزان 3 دلار در هر پوند خواهد شد. او در این زمینه گفت: «زنجیره‌ای از نشانه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد تقاضای مس در سال جاری زیاد و عرضه آن کم خواهد بود؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2017 بالغ بر 100هزار تن کسری مس ایجاد شود.» 

لاندرچ همچنین تاکید کرد: «در ماه‌های آینده، ما شاهد یک افزایش پایدار در قیمت‌ها خواهیم بود. یکی از دلایلی که قیمت در این ماه‌ها به‌شدت افزایش نشان نمی‌دهد این است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مس در جهان هنوز دارای ذخایر قابل توجه مس هستند. با کاهش ذخایر مس، قیمت‌ها نیز روندی صعودی به خود خواهند گرفت.»

این در حالی است که به گفته مدیر کودلکو معتقد است که در سال‌های اخیر اکتشاف جدیدی هم صورت نگرفته چراکه هم به دلیل الزامات زیست‌محیطی و هم به دلیل کاهش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف ذخایر جدید با احتیاط صورت می‌گیرد. 

لاندرچ در حالی این سخنان را بیان می‌کند که فوریه امسال، در کنفرانس بین‌المللی BMO Capital Markets که در فلوریدای امریکا برگزار شد، گفته بود که کودلکو قصد ندارد تولید خود را افزایش دهد. او در این کنفرانس ضمن اشاره به این موضوع که مشکلاتی که بازار مس در سال‌های اخیر تجربه کرد، طبیعی است، گفت: «در حال حاضر برای بسیاری از صنایع کار سختی است که پروژه‌های جدید را آغاز کنند.» با توجه به این‌که کودلکو نیز قصد افزایش تولید مس خود را ندارد، باید در انتظار کسری قابل توجه مس در سال‌های آینده باشیم. 

در حاشیه همین کنفرانس «نلسون پیزارو»، (Nelson Pizarro) مدیرعامل کودلکو به رویترز گفته بود هدف کودلکو در حال حاضر تمرکز بر افزایش دارایی‌های خود است چون به دلیل کاهش قیمت‌ها این شرکت مجبور شد در سال گذشته بودجه مورد نیاز در حوزه دارایی‌هایش را از 25 میلیارد دلار به 18 میلیارد دلار برساند. این در حالی است که با شکست خوردن مذاکرات دستمزد بین کارگران و کارفرمایان معدن اسکوندیدای شیلی و انتظار کارگران برای دستمزد بالاتر، دستمزد دیگر کارگران معدن در شیلی افزایش خواهد یافت و کودلکو نیز باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند. 

با این حال این تنها مدیران کودلکو نیستند که چالش‌های روبه‌روی تولید مس در سال‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند. پیش‌تر مدیرعامل شرکت «فری‌پورت- مک‌موران» نیز اعلام کرده بود بازار مس در سال‌های پیش رو «به‌ناچار» با کسری مواجه خواهد شد چراکه ذخایر معدنی در جهان رو به کاهش است.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده