تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۱۷۱۶
سرویس خبر : انرژی

چرا صادرات دریایی فرآورده های نفتی توسط دولت انجام می شود / ضعف جدی بخش خصوصی در بازاریابی فرآورده های نفتی

می متالز - قانون، صادرات فرآورده های نفتی را بر عهده بخش خصوصی گذاشته و این بخش ملزم است تمامی فرآورده های نفتی را صادر کند اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، بخش خصوصی نمره قابل قبولی در صادرات فرآورده های نفتی کسب نمی کند زیرا علاوه بر ضعف در صادرات فرآورده های نفتی در بخش خشکی، هنوز موفق به ورود در بخش دریایی نشده است.
چرا صادرات دریایی فرآورده های نفتی توسط دولت انجام می شود / ضعف جدی بخش خصوصی در بازاریابی فرآورده های نفتی

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت با بیان اینکه بخش بین الملل وزارت نفت، صادرات فرآورده هایی از طریق دریا را انجام می دهد،  می گوید: این وظیفه بخش خصوصی است که در این زمینه فعالیت کند اما به دلیل ضعف و عدم توانایی این وظیفه را بر عهده بخش دولتی گذاشته است، البته اگر پای درددل بخش خصوصی بنشینیم شاید مواردی را به عنوان چرایی این ضعف بشنویم. دولت با ورود بخش خصوصی در بخش صادرات فرآورده های نفتی مشکلی ندارد.

وی در ادامه می افزاید: بخش خصوصی در صادرات فرآورده های نفتی از طریق خشکی نیز موفق عمل نکرده است و تنها بازارهای محدودی را دارد، برای نمونه در چند کشور منطقه از جمله پاکستان،  افغانستان و عراق فعالیت دارد، البته بازار این کشورها را نتوانسته است در اختیار خود داشته باشد. با این وجود از آنجا که فرآورده های نفتی در بورس عرضه می شود نباید این بخش در تامین این فرآورده ها برای صادرات با مشکل مواجه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بر این باور است که عملکرد این بخش در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است ولی هنوز نتوانسته انتظارات ما را برآورده سازد با این وجود باید این بخش تلاش کند در بخش دریایی ورود جدی داشته باشد، زیرا عمده صادرات این فرآورده ها از طریق دریا صورت می گیرد که در اختیار بخش خصوصی نیست.

طبق نظر این مقام مسئول، در سال جاری حجم صادرات فرآورده های نفتی به طور متوسط 450 هزار بشکه در روز است که برای نخستین سال است این میزان فرآورده صادر می کنیم.  بخش عمده این حجم از طریق دریا صورت گرفته است.

انتقاد غیرمنصفانه معاون وزیر نفت

این حالی است که وقتی پای درددل فعالان بخش خصوصی در صادرات فرآورده های نفتی می نشینیم، داستان تغییر می یابد. سیدحمید حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در واکنش به اظهارنظر این مقام مسئول می گوید: انتقادات معاون وزیر نفت منصفانه نیست زیرا وی در جریان امور نیست. آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است، همراهی بخش خصوصی با بخش امور بین الملل وزارت نفت در صادرات فرآورده های نفتی است.

وی با بیان اینکه بخش بین الملل وزارت نفت علاقه ای برای همکاری با بخش خصوصی ندارد،  می افزاید: تامین منابع مالی و فاینانس اولویت بخش بین الملل است و علاقه ای به همکاری با بخش خصوصی ندارد و با شرکت های بین المللی همکاری می کند،  در این فضا بخش خصوصی چه کار می تواند بکند.

احمد صرامی از فعالان بخش خصوصی در صادرات فرآورده های نفتی نیز در این باره می گوید: آقای کاظمی فرد کارکشته ای در حوزه نفت است و نظرات کارشناسی متعددی را اعلام می کند و نباید این گونه اظهارنظر داشته باشد، بخش خصوصی در چند سال گذشته رشد قابل توجهی در صادرات فرآورده های نفتی در دو بخش دریایی و خشکی داشته است و معتقدم در صورت حمایت از این بخش توانمندی آن برای صادرات بیش از اینکه است خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی از نظر ایشان موفقیت چندانی نداشته است قطعا دلایل متعددی دارد،  می افزاید: این دلایل ریشه در بخشنامه و دستورالعمل هایی دارد که از سوی وزارت نفت برای بخش خصوصی ابلاغ می شود که این موانع بسیار دست و پاگیر است، البته ناگفته نماند انتظار می رفت بعد از برجام مشکلات ما در بخش بانکی و بازگشایی ال سی حل و فصل شود اما این گونه نشد.

عناوین برگزیده