تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۱۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت انتقال سهام بانکهای زیانده به فرابورس

می متالز - در حالی که شاخص بورس اوراق بهادار با 1190 واحد معادل یک و نیم درصد نزول در هفته گذشته همراه بود، مبادلات پر رونقی را در بازار شاهد بودیم به طوری که مجموع سهام مورد مبادله 111 درصد و ارزش معاملات 44 درصد رشد نشان می دهند، درحالیکه تعداد معاملات انجام شده 8 درصد نسبت به هفته قبل کاهش نشان می دهد.
ضرورت انتقال سهام بانکهای زیانده به فرابورس

این شرایط حاکی از آن است که حجم تعدادی و ارزش ریالی هر نوبت سهم به طور غیر متعارف رشد داشته که در بررسی چرایی ان مشکلات مربوط به بانکهای ملت، تجارت و صنایع مس ایران حجم مبادلات این سهام را افزایش داده است.

تحلیل نوسانات بعضی از سهام ها نشان می دهد که تاثیرپذیری از بازارهای جهانی قیمت مواد خام در این نوسانات نقش اصلی را دارد.

اما در مورد سهام بانکها که از زمان بازگشایی نماد یعنی از آنها تاکنون رونق سایر معاملات سهام را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، خاطرات گذشته در مورد تحت فشار قراردادن بورس را زنده می کند از جمله بازی با سهام سیمان و کاهش 30 درصدی شاخص کل در اوایل دهه 80، که سهامداران سیمان برای آزادسازی قیمت سیمان از طریق سهام بورس دولت را تحت فشار قرار دادند و یا سهام معدنی ها و پتروشیمی ها در سال گذشته که برای کاهش قیمت خوراک و حق بهره مالکانه دولت عملا رونق بورس را گرفتند و در مقطعی هم خودروسازان به همین روش متوسل شدند و به نظر می رسد عدم رضایت و تمکین بانکها از مصوبات شورای پول و اعتبار چنین روشی را در پیش پای آنها گذاشته است تا نشان دهد محدویت در سیستم بانکی می تواند بازار سرمایه را نیز ساقط کند.

به نظر می رسد از نظر عملیات بانکی پایان سال و آغاز سال جدید مقطع مناسبی برای چنین مانوری است اما با توجه به انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری و پایان دولت یازدهم چنین رویه ای به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

شاید مناسبترین کاری که در این مقطع باید توسط مدیریت بازار سرمایه صورت گیرد اخراج بانکها از تابلوی اصلی بورس و انتقال به فرابورس باشد که هم سهامداران از توقف نماد آسیب نخورند و هم عملکرد فرصت طلبانه سیستم بانکی به بازار سهام لطمه نزند.

رشد عرضه و نبود تقاضای کافی در هفته گذشته باعث شد شاخص بورس تهران کف شکنی کرده و در ادامه روند کاهشی خود به تراز 76 هزار و 285 واحدی برسد.

در حالی بورس تهران هفته های پایانی سال 1395 را سپری می کند که حجم عرضه نسبت به تقاضا در تالار شیشه ای به شدت بالا رفته و این موضوع به روند نزولی شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس شدت داده است.

این حجم عرضه و نبود تقاضای کافی باعث شده که هیجانات منفی به بازار سهام وارد شود، به طوری که در آخرین روز معاملات بورس تهران در هفته گذشته اکثر نمادها درتمامی گروه ها در کانال کاهشی قرار گرفتند و جو ناامیدی و یأس را در روزهای پایانی سال 1395 در میان بازیگران بازار سهام حاکم کردند.

در 11 اسفند سال 1395 دماسنج بازار سرمایه در تراز 77 هزار و 475 واحدی قرار داشت اما در پنج روز گذشته شاخص با 1190 واحد افت، کف شکنی کرد و به رقم 76 هزار و 285 واحدی رسید.

همچنین شاخص آزاد شناور 1431 واحد از خود افت نشان داد و به رقم 83 هزار و 531 واحدی رسید. شاخص بازار اول نیز با 1283 واحد کاهش به رقم 53 هزار و 746 واحدی بالغ شد و شاخص بازار دوم با 82 واحد کاهش عدد 164 هزار و 601 واحدی را تجربه کرد.

گفتنی است چهارشنبه نمادهای ملی مس، پالایش نفت تبریز، بانک ملت، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک تجارت، سرمایه گذاری معادن و فلزات و فولاد مبارکه با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل باعث افت ۵۱۴ واحدی این متغیر شدند. در پایان معاملات امروز شاخص کل در رقم ۷۶هزار و ۲۸۵ ایستاد.

همچنین روز چهارشنبه شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب ۴۹۶ و ۳۶۱ واحد افت کردند.

در بازار روز چهارشنبه گروه های فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای نصیر ماشین، بانک خاورمیانه، لیزینگ ایرانیان، شیمی داروئی داروپخش، آسان پرداخت پرشین، مس شهید باهنر و موتورسازان تراکتورسازی ایران بود.

در مقابل نمادهای پالایش نفت تبریز، فرآورده های نسوز ایران، پلی اکریل، پمپ سازی ایران، سیمان غرب، بانک تجارت و سرما آفرین با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

در بازار چهارشنبه  سهامداران برای خرید سهام سایپا دیزل در نماد معامله بلوکی، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت کارکنان نفت، واحدهای صندوق امین یکم، پارند پایدار سپهر و کیان بیشترین تقاضا و صف خرید را تشکیل دادند.

در مقابل گروهی دیگر برای خروج از سهام پلی اکریل، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام پست بانک، توسعه صنایع بهشهر، ایران ارقام، اوراق صکوک بناگستر کرانه و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار بیشترین عرضه ها و سنگین ترین صف های فروش را تشکیل دادند.

در پایان معاملات چهارشنبه بیمه البرز در نماد معامله بلوکی با معامله ۳۸۰ میلیون سهم به ارزش ۶۸۴ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد

عناوین برگزیده