تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۵۱۰
کد خبر: ۱۷۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در سال ۱۳۹۵

می متالز - شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال 95 راه اندازی طرح های توسعه و بهره برداری از معادن و تولید ماده معدنی فرآوری شده را در دستور کار خود داشته و در این میان مدیریت و راهبری برخی از معادن تحت پوشش خود را بر اساس اصل 44 قانون اساسی در اختیار بخش خصوصی قرار داد.
گزارش عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در سال ۱۳۹۵

در این گزارش سعی شده است عملکرد ایمپاسکو در بخش های اکتشاف، بهره برداری، تجهیز طرح ها و برگزاری مزایده ها و مناقصه های در سال 95 بیان شود.

اکتشاف:

در سال 1395 این شرکت با نهایی سازی مطالعات پهنه های اکتشافی در اختیار، در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، زنجان و مازندران به مساحت مجموع 44 هزار کیلومترمربع که در نهایت منجر به 20 محدوده اکتشافی جدید در این نواحی شده است، اخذ مجوزهای اکتشاف و برنامه ریزی فعالیت های مرتبط را در دستور کار قرار داده که عمده این پتانسیل ها مرتبط با ذخایر پلی متال (فلزات غیر آهنی) می باشد.

البته در راستای توسعه فعالیت های مرتبط با اکتشاف در مراحل 3 و 4 این شرکت موفق به اخذ تعداد 12 مورد پروانه اکتشاف جدید و 3 مورد گواهی کشف جدید در زمینه های اصلی فعالیت اجرایی خود شده است.

میزان حفاری انجام شده در سال جاری تا پایان بهمن ماه معادل 22 هزار متر حفاری مغزه گیری بوده که از این مقدار به ترتیب در حوزه های سنگ آهن، زغالسنگ و پلی متال به ترتیب معادل 12350 متر، 5300 متر و 4350 متر می باشد.

تاکنون 19 گزارش نهایی نیز تهیه و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان های مربوطه جهت اخذ گواهینامه های کشف شده ارسال شده است.

به لحاظ کلی با توجه به میزان برنامه های تدوین شده در ابتدای سال پیشرفتی معادل 65 درصد برنامه حاصل شده است که البته در برخی موارد به دلیل واگذاری معادن سنگ آهن به بخش خصوصی، حذف اکتشافات تکمیلی و یا حذف اولویت اکتشاف زغالسنگ از فعالیت جاری از دلایل اصلی مغایرت برنامه و عملکرد به شمار می رود و با توجه به اهداف شرکت مبنی بر بهره گیری از توان بخش خصوصی حتی از مرحله اکتشاف، اولین مورد از این اقدام با تهیه اسناد مزایده به نتیجه رسیده که در مرحله ابلاغ به برنده می باشد.

لذا از برنامه اصلی شرکت در سال آتی بهره گیری از توان بخش خصوصی درطرح اکتشافی است که قطعاً با ارایه محدوده های هدف جدید در بخش طلا و مس ادامه خواهد یافت و امید است این مشارکت در سرمایه گذاری منجر به توسعه هرچه بهتر فعالیت های اکتشافی شود.
از سوی دیگر شرکت با آزاد سازی بالغ بر 300 محدوده ثبتی پس از جمع بندی و انجام سیستماتیک مراحل 1 و 2 اکتشاف در آن محدوده ها، ضمن کاهش مساحت بستر مشارکت بخش خصوصی با اهداف غیر فلزی در این نواحی را فراهم کرده است.

بهره برداری:

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در معادن زیر مجموعه خود در سال 1395 توانسته در مجموع 829 هزار و 833 تن خاک روی، 51 هزار و 841 تن کنسانتره فسفات، 14 هزار و 479 تن کنسانتره آهن و 7 هزار و 127 تن کنسانتره نفلین سینیت، 340 کیلوگرم شمش طلا، 1 میلیون و 241 هزار و 880 تن سنگ آهک دانه بندی، 2 هزار و 185 تن کنسانتره سرب، 158 هزار و 269 تن کک متالوژی و 8 هزار و 126 تن فروکروم آلیاژی تولید کند.

این شرکت علاوه بر محقق نمودن برنامه ها در سال 95 در مجتمع انگوران 28 درصد، مجتمع فسفات اسفوردی 12 درصد، مجتمع نفلین سینیت کلیبر 26 درصد، مجتمع سنگ آهک پیربکران 4 درصد، مجتمع فروکروم جغتای 49 درصد، مجتمع سرب نخلک 58 درصد و مجتمع طلای موته 59 درصد رشد داشته است.

برنامه برون سپاری طرح های تجهیز و طرح های تجهیز برون سپاری شده:

4 طرح تجهیز برون سپاری شده ایمپاسکو از جمله تجهیز معدن زغالسنگ بلوک 1 پروده شرقی طبس، تجهیز معدن زغالسنگ بلوک های 2 و 3 پروده شرقی طبس، طرح تجهیز ذخایر شورابه قم و طرح تجهیز معادن مس سمنان با برآورد میزان سرمایه 870 میلیارد تومان با مالکیت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مرحله اجرا و عقد قرارداد است.

برنامه برون سپاری 3 طرح تجهیز از جمله تجهیز معدن زغالسنگ حرارتی کوچکعلی شمالی، تجهیز ذخایر شورابه ترود و تجهیز معادن پلی متال کوه دم سمنان با برآورد میزان سرمایه 570 میلیارد تومان با مالکیت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مرحله جذب سرمایه گذار است.

برنامه برون سپاری 6 طرح تجهیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با برآورد میزان سرمایه لازم 690 میلیارد تومان با مالکیت ایمیدرو در مرحله جذب سرمایه گذار قرار دارد.

این طرح ها شامل تجهیز معدن زغالسنگ بلوک 3 پروده 4 طبس، احداث کارخانه سولفات پتاسیم خور و بیابانک، تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری باریت مهدی آباد، احداث کارخانه تولید کلرید کلسیم و اکسید منیزیم خور و بیابانک، کارخانه آهک صنعتی و محصولات جانبی در استان لرستان و طرح گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک است.

10 طرح تجهیز برون سپاری شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با برآورد میزان سرمایه لازم 4655 میلیارد تومان با مالکیت ایمیدرو توسط سرمایه گذار به عنوان طرف دوم در مرحله اجرا و انعقاد قرارداد قرار دارد.

این طرح ها شامل تجهیز معدن زغالسنگ بلوک 4 پروده 4 طبس، تجهیز معدن زغالسنگ خمرود، احداث کارخانه سود کاستیک خور و بیابانک، تجهیز معدن و احداث کارخانه سرب و روی مهدی آباد، تجهیز معدن سنگ آهن گل گهر 5 ، تجهیز معدن سنگ آهن گل گهر 6، احداث کارخانه سنگبری آذربایجان غربی، احداث کارخانه فرآوری سنگ آهن میشدوان و آنومالی شمالی، احداث کارخانه آهن اسفنجی بافق و احداث کارخانه فرآوری هماتیت جلال آباد می باشد.

طرحهای تجهیز راه اندازی شده در سال 1395:

احداث زغالشویی سوادکوه، احداث کارخانه فرآوری هماتیت جلال آباد و تجهیز معدن و احداث کارخانه آنتیموان سفیدابه از جمله طرح های تجهیزی است که در سال 95 راه اندازی شده است و آماده افتتاح می باشد.

هدف از راه اندازی این طرح ها تولید سالیانه 320 هزار تن کنسانتره زغالسنگ کک شو، تولید سالیانه 520 هزار تن کنسانتره سنگ آهن از باطله های هماتیتی و تجهیز معدن و احداث کارخانه با هدف تولید سالیانه 100 تن شمش آنتیموان است.

میزان سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 221 میلیارد تومان می باشد.
شایان ذکر است که فرآوری سنگ آهن از باطله های هماتیتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت ایمیدرو صورت پذیرفته است.

مزایده ها و مناقصه های برگزار شده:

در سال 95 تعداد 51 مورد مزایده و 37 مورد مناقصه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شده است.

مزایده ها در قالب واگذاری راهبری معدن و تولید و فروش کنسانتره در مجتمع سرب نخلک، فروش کنسانتره نفلین سینیت و فسفات اسفوردی، فروش آلیاژ فروکروم جغتای، سنگ آهن، محصولات پتاس، فروش ماده معدنی سولفوره انگوران، فروش کلوخه اکسید روی و باریت مهدی آباد و غیره بوده است.

همچنین مناقصات از قبیل خرید کرومیت، انجام عملیات حفاری و چاه پیمایی، آماده سازی و استخراج ماده معدنی، جذب سرمایه گذار و غیره در سال 95 صورت گرفته است.

عناوین برگزیده