تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۸۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا فتیله طلا را پایین نکشید/ صعود 44 دلاری طلا طی 10 روز

می متالز - با اینکه انتظار می‌رفت که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا کاهش یابد اما ارزش این فلز گرانبها طی 10 روز گذشته 44 دلار و 45 سنت بالا رفت.
افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا فتیله طلا را پایین نکشید/ صعود 44 دلاری طلا طی 10 روز

علی‌رغم افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا که همواره اثر منفی بر طلا دارد، قیمت طلا طی 10 روز گذشته افزایش بیش از 44 دلاری را ثبت کرده است.

قیمت طلا 14 مارس 2017 (24 اسفند 95) به 1199.12 دلار رسیده بود و به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در نیمه ماه مارس انتظار می رفت که بیش از این کاهش بیابد.

اما قیمت طلا روند افزایشی به خود گرفت و یک بار در 20 مارس رکورد 1234.24 دلار را زد و 2 روز بعد این رکورد را شکست و به 1248.84 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا در پنج‌شنبه 1253 دلار رسید اما نتوانست آن را حفظ کند.

هرچند طلا در روز جمعه 24 مارس با بهبود اندک ارزش دلار کاهش یافت و به 1243.57 دلار رسید اما به نسبت قیمت 14 مارس افزایش 44 دلار و 45 سنتی را ثبت کرده است.

تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران این افزایش نرخ بهره را چندان موثر بر بازار نمی‌دانند و به همین دلیل این افزایش نتوانسته است قیمت طلا را کاهش دهد. از طرفی به نظر می‌رسد فدرال رزرو با ارسال سیگنال‌های متناقض طی یکی دو سال اخیر در مورد زمان افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا به بازار سبب شد تا بازار طلا نسبت به افزایش نرخ بهره بی‌تفاوت شود و با افزایش آن، قیمت طلا کاهش چشمگیری نداشته باشد.

همچنین اتفاقات مختلف که سبب ایجاد بی‌ثباتی در بازار می‌شود نیز سبب شد تا به تقویت طلا کند.

رویترز در مورد کاهش روز جمعه طلا نوشت قیمت طلا در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش یافت اما دومین هفته متوالی افزایشی برای این فلز گران‌بها با کاهش ارزش دلار رقم خورد.

نگرانی‌ها در مورد توانایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد کردن کنگره برای تصویب لایحه خدمات درمانی وی بر ارزش دلار اثر گذاشته و دلار را برای مالکان دیگر ارزها ارزان‌تر ساخته است این امر طی هفته گذشته اثر افزایشی داشت اما در روز جمعه بهبود اندک ارزش دلار سبب کاهش اندک قیمت طلا شد.

دلار در آستانه رای‌گیری برای لایحه خدمات درمانی ترامپ در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی در نزدیکی کمترین قیمت در 7 هفته گذشته قرار گرفت.

با توجه به مشکلات ترامپ در تصویب اصلاحات در لایحه خدمات درمانی، طلا که از آن به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری یاد می‌شود از کاهش ارزش دلار، اوراق قرضه آمریکا و بازارهای بورس این کشور در هفته گذشته سود برده است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.63 دلار کاهش 1243.57 دلار فروخته شد. ارزش طلا طی هفته گذشته 1.6 درصد افزایش یافت و در روز پنج شنبه به 1253.12 دلار، بالاترین رقم از 28 فوریه رسید.

طلا دو هفته پیش نیز 2 درصد افزایش ارزش داشت.

البته بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا لایحه خدمات درمانی دولت «دونالد ترامپ» را از دستور کار خارج کرد، قرار بود دیشب درباره این لایحه رأی گیری شود.

تحلیلگران پیش از انتشار خبر خارج شدن این لایحه از دستور کار گفته بودند که شکست تصویب این لایحه می‌تواند سطحی مقاومت فنی طلا را به 1250 دلار برساند.

به گزارش فارس، به نظر می رسد با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه با توجه به شکست این لایحه، قیمت طلا با افزایش‌های بیشتری مواجه شود.

از طرفی بازار همچنان به بانک مرکزی آمریکا نیز توجه دارد. قیمت طلا با انتظارات برای افزایش کندتر نرخ بهره بانکی آمریکا نیز تقویت شده است.

عناوین برگزیده