تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۱۴
بازدید: ۴۳۸
کد خبر: ۱۸۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
آقاجانی خبر داد:

راه‌اندازی ۳ طرح در دست اجرای MME طی شش ماه آینده

می متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) معتقد است: به دلیل برخی اتفاقات رخ داده در چین برخی کشورها مجبور به وضع تعرفه واردات فولاد شدند.
راه‌اندازی ۳ طرح در دست اجرای MME طی شش ماه آینده

مرتضی آقاجانی درباره نمایشگاه و سم‍پوزیوم فولاد ۹۵ که اخیرا در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه و سمپوزیوم فراتر از انتظارات بود. بنده میزان استقبال را به دلایل مختلف همچون مسافت و یا سرما در این میزان پیش‌بینی نمی‌کردم اما خوشبختانه استقبال در این دوره بسیار گسترده بود. شرکت‌ها نیز حضور بسیار خوبی در این نمایشگاه داشتند.

 



وی تصریح کرد: حضور در این نمایشگاه و سمپوزیوم برای ما فرصت بسیار خوبی بود تا دوستان را در این نمایشگاه دیده و بسیاری از مسائل را مطرح کنیم. همچنین فضای جدیدی از کسب‌وکار نیز به دلیل حضور تمامی دوستان ایجاد شد و می‌توان آن‌را یک قدم خوب رو به جلو دانست.

مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) درباره اینکه آیا تعرفه‌ها با عضویت ایران در WTO جواب خواهد داد؟ گفت: شاید کلیات بحث درست باشد زیرا وقتی تجارت جهانی مطرح باشد تعرفه‌ها معنایی نداشته و رقابت‌ها باید رقابتی متعادل باشد در نتیجه وضع هرگونه تعرفه‌ای می‌تواند توازن را برهم زند اما تا رسیدن به آن نقطه راه زیادی نه تنها برای ما بلکه برای دنیا باقی است.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه در سمپوزیوم فولاد تبریز بیان کرد: جالب اینجاست ترکیه نخستین کشوری بود که سال گذشته در منطقه منا پس از ایجاد بحران‌های فولادی روی واردات فولاد تعرفه گذاشت. در نتیجه در مواردی که اتفاقی پیش‌بینی نشده رخ می‌دهد باید با اقداماتی جلوی شوک را گرفت زیرا در برخی موارد مسائل از کنترل و تعادل خارج می‌شود اما باید آن نقطه را کنترل کرد.

آقاجانی با اشاره به اتفاقات رخ داده در چین ادامه داد: اتفاقاتی در چین رخ داد که باعث شد بخش زیادی از محصولات خود را وارد بازار کند. در نتیجه دیگران مجبور شدند برای جلوگیری از این اقدام دست به وضع تعرفه بزنند. چین نباید دست به چنین اقدامی می‌زد، حال وقتی این کار را انجام داد باید منتظر پاسخ آن باشد.

وی اظهار کرد: وضع تعرفه در حالت عادی می‌تواند تعادل و توازن را برهم زند اما در حالتی که یک کشور دیگران را به دردسر می‌اندازد، باید از این ابزار برای ایجاد تعادل استفاده کرد. این بدان معنا است که باید در وضع عوارض متناسب با شرایط عمل کرد.

آقاجانی تصریح کرد: البته متاسفانه کمی عکس‌العمل‌های ما دیر است و در شروع و پایان یک موضوع کمی تاخیر داریم. شاید بخشی از خسارت‌ها تنها به این دلیل باشد.

وی با اشاره به اینکه MME در منطقه آذربایجان شرقی تنها پروژه فولاد میانه را در دست اجرا دارد، افزود: در حال حاضر سعی ما بر آن است تا بتوانیم 4 طرح استانی و یک طرح فولاد در سپیددشت و طرح فاز 2 فولاد کاوه جنوب کیش را به پایان رسانیم. این پروژه‌ها پروژه‌های سنگین و بزرگی برای MME هستند. امیدواریم در 6 ماهه آینده حداقل 3 طرح از طرح‌های در دست اجرا راه‌اندازی شوند تا کمی فشار مدیریتی کاهش یافته و بتوانیم با آزادی بیشتری به سراغ کارهای دیگر برویم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده