تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۲۹
بازدید: ۶۱۳
کد خبر: ۱۹۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل تولید روی بندرعباس مطرح کرد:

سه طرح توسعه ای دانش بنیان در دست اقدام

می متالز - ظرفیت اسمی صنعت روی کشور معادل 450 هزار تن است. در حال حاضر با مقدار یکصد هزار تن به فعالیت خود ادامه داده است. عمده ترین علت تولید زیر ظرفیت اسمی، کمبود ماده معدنی در کشور است. اما نشانه ها حاکی از بهبود شرایط تولید در صنعت روی است.
سه طرح توسعه ای دانش بنیان در دست اقدام

به گزارش می متالز به نقل از ویژه نامه تجارت فردا (دنیای اقتصاد): علیرضا رضوی در گفت و گویی مفصل، تحلیل خود را از وضعیت صنعت روی می گوید که در ادامه می خوانید:

 

 

با توجه به اینکه قیمت روی با رشد همراه است امسال میزان تولید تان چقدر بوده و تا چه رقمی از بودجه محقق شده است؟

 

برنامه تولید امسال ما 8000 تن شمش روی بود که با حمایت مدیرعامل محترم هلدینگ و هیات مدیره و تلاش قابل تقدیر همکاران محترم نزدیک به صد در صد آن محقق شد.

 

با توجه به پیش بینی های قیمت روی شما چه برنامه ای برای توسعه و صادرات دارید؟

 

به نظر می رسد در سال پیش رو قیمت شمش روی افزایش قابل توجه ایی داشته باشد از این رو افزایش تولید و استفاده از مزیت کاهش بهای تمام شده موجب افزایش حاشیه فروش و سودآوری می شود. بنابراین برنامه تولید سال آینده ما بیش از 12000 تن شمش روی خواهد بود. تلاش شده تا برنامه های توسعه در دو بخش، توسعه تکنولوژی و توسعه محصول طرح ریزی شود. در حوزه تکنولوژی هدف افزایش راندمان تولید است و در بخش توسعه محصول تکمیل زنجیره ارزش ساز بازیافت پسماند خواهد بود. مشخصا در این راستا احداث واحد تولید کنسانتره سرب از پسماند در دست مطالعه است که امیدواریم طی سال 1396 عملیاتی شود.

 

بازار هدف شرکت چه کشورهایی است و هر کدام چه سهمی از صادرات را دارند؟

 

خوشبختانه در هلدینگ توسعه معادن روی، استراتژی فروش مبتنی بر راهبرد فروش متمرکز است. به عبارت بهتر کلیه عملیات بازاریابی، بازارسازی، توسعه بازار و گروه هدف مشتریان در شرکت بازرگانی توسعه انجام می پذیرد. بر اساس این رویکرد امیدواریم همچون گذشته ضمن حفظ بازارهای امارات، چین، هند، کره بازارهای جدیدی نزدیک به مصرف کننده نهایی نیز ایجاد شود.

 

در تامین مواد اولیه چه استراتژی در پیش دارید و منابع کدامند؟

 

با عنایت به مزیت تکنولوژیکی ایجاد شده و در حال توسعه که منجر به افزایش راندمان تولید شمش از ماده معدنی شده و همچنین افزودن برخی تجهیزات جدید که قابلیت استفاده از ماده معدنی خردایش نشده را برایمان فراهم کرده از یک طرف و دسترسی به آبهای آزاد و مزیت حمل ارزان دریایی از طرف دیگر تامین ماده معدنی پرعیار خارجی مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود. بر اساس این راهبرد برنامه تامین از منابع برون مرزی مانند کشور ترکیه برای سال 96 عملیاتی شده (است). در سال 95 یک محموله 5000 تنی پرعیار خریداری شد که خوشبختانه به کارخانه حمل شد و مورد استفاده قرار گرفته است. انتظار بر این است که محموله دوم خریداری شده ماده معدنی از کشور ترکیه حداکثر ظرف 45 روز آینده وارد شود. البته باید این نکته را اضافه نمود که با توجه به تکمیل و بهبود فرایند بازیافت پسماند و تولید کنسانتره روی از محل کیک لیچ انباشت شده طی سالیان گذشته، بیش از 40 درصد خوراک تولید را فراهم سازی نموده (است).

بخشی از خوراک مورد نیاز خط تولید نیز از محل معدن انگوران تامین خواهد شد. به صورت جمع بندی شده پاسخ سوال شما عبارت خواهد بود از 40 درصد از محل پسماند، 25 درصد از داخل کشور (معدن انگوران) و 35 درصد از منابع خارجی تامین ماده اولیه خواهیم داشت.

 

برنامه مدیریت راهبردی شما در این شرکت چیست؟

 

ما به عنوان یک SBU و زیر مجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران، هم راستا با استراتژی های شرکت مادر هستیم. از آنجایی که هلدینگ،  "تولید اقتصادی" را تبیین نموده، ما تلاش کردیم تا متغیرهای موثر بر سازمان که به تحقق تولید اقتصادی ختم می شود را به گونه ای تحت کنترل در آوریم تا بهترین دست آوردها را داشته باشیم. مثل اتخاذ استراتژی "رهبری هزینه" و "توسعه محصول" که از طریق ایجاد سازمان خردورز و یادگیرنده، تعمیق بخشی به پرورش و به کار گیری نیروهای دانشی، معماری سازمان ارگانیک بر پایه فن آوری اطلاعات هدف گذاری شده اند. هم راستا با اهداف ذکر شده سیاستهای تولید اقتصادی و بهره ور از طریق کاهش بهای تمام شده و بهبود راندمان تولید، تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس خرد مالی، خرد کیفی و خرد استراتژی در تمام لایه های سازمان، تولید شمش روی در استاندارد تجاری ، تامین اقلام اساسی مورد نیاز تولید و پشتیبانی تولید در کوتاه ترین زمان ممکن، شناسایی منابع تامین دست اول، ارزان قیمت و با کیفیت به عنوان خطوط راهنمای قرارگیری در مسیر استراتژیک نهادینه شده است.

 

طرح های توسعه ای خود را تشریح و اقداماتی که طی سال جاری و 5 سال گذشته به انجام رسیده اند کدامند؟

 

ما به صورت مشخص سه طرح توسعه ایی داریم که شامل احداث کارخانه تولید کنسانتره سرب از پسماند، افزایش قابلیت تکنولوژیکی با هدف افزایش راندمان تولید، دست یابی به توانایی تولید شمش روی با ماده معدنی با سرب بالا می باشد که در دست بررسی و نهایی سازی است. در سال 1395 ضمن افزایش کیفیت محصول نهایی، تکنولوژی فرآیند بازیافت پسماندهای تولیدی بهبود یافته به طوری که روزانه بیش از 20 تن فلز روی به چرخه تولید بازگردانده می شود که این مقدار بیش از 50 درصد افزایش داشته (است). افزایش ظرفیت تولید از 12000 تن شمش روی به 18000 تن در سال و احداث فاز اول واحد بازیافت، طراحی و برپاسازی  سیستم یکپارچه تولید و عملیات برای اولین بار در صنعت سرب و روی کشور را می توان به عنوان مهمترین رویدادهای طی 5 سال گذشته نام برد.

 

اخیرا شنیده شده که شما جزو شرکت های دانش بنیان قرار گرفته اید مراحل قرارگیری در این مسیر را تشریح بفرمایید و بفرمایید چه مواردی سبب شده تا به این عنوان دست یابید؟ در این باره مفصلا توضیح بفرمایید.

 

در حال حاضر صنعت روی کشور با ظرفیت اسمی 450000 تن و با ظرفیت عملی حدود 100000 تن فعال است، یعنی 22 درصد ظرفیت اسمی مهمترین عامل زیر ظرفیت کار کردن واحدهای تولیدی، کمبود ماده معدنی است. از طرفی، مقام معظم رهبری، تمامی آحاد جامعه را مکلف به تحقق اقتصاد مقاومتی فرمودند. اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد مزیت رقابتی با استفاده از منابع داخلی، با عنایت به دو عامل انگیزاننده بسیار حیاتی ایده "تولید شمش روی" با استفاده از پسماندهای انباشته شده سالیان گذشته که از یک طرف عامل مزاحم تولید بود و از طرف دیگر جنبه های زیست محیطی را در پی داشت مطرح شد. پس از طی مراحل مختلف مطالعاتی وتحقیقاتی که از سال 91 کلید خورده بود، بر اساس معیارهای ارزیابی معاونت توسعه و فن آوری ریاست جمهوری طی یک فرآیند حدود 10 ماهه مورد تایید قرار گرفت. نکته جالب کسب صلاحیت شرکت دانش بنیان این است که جزء معدود شرکت هایی هستیم که بر مبنای فرآیند تولید دانش بنیان شدیم نه داشتن یک محصول دانش بنیان. البته گفتنی است که کسب این توفیق در پی سیاستگذاری روشنگرانه مدیرعامل محترم هلدینگ جناب آقای دکتر سعد محمدی که خود از مدیران ارزشمند و فرهیختگان دانشگاهی هستند امکان پذیر شد.

 

چشم انداز اقتصاد کلان از نگاه شما که بنگاه اقتصادی را مدیریت می کنید چگونه ارزیابی می شود؟

 

بر اساس ارزیابی و تحلیل برخی اقتصاددانان به نظر می رسد در سال پیش رو نوسانات قیمت نفت، پیامدهای نزدیکی نرخ ارز بازار با رقم پیش بینی شده بودجه و احتمال افزایش تورم، متغیرهای تاثیرگذار خواهند بود. طی پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس در لایحه بودجه سال 96 درآمدهای مالیاتی حدود 21 درصد نسبت به رقم برآوردی سال جاری است و نرخ رشد انتظاری برای درآمدهای مالیاتی سال آینده با توجه به شرایط فعالان اقتصادی قابل تحقق نیست و افزایش، فشاری مضاعف بر صاحبان بنگاه هاست. چناچه فاصله قیمت ارز آزاد و دولتی 20 درصدی باشد در انجام صادرات جذابیت کمتری وجود خواهد داشت و این به معنی کاهش درآمدهای غیرنفتی (است). کاهش درآمدهای غیرنفتی خود منجر به عدم جذابیت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال خواهد شد. در یک جمع بندی در سال 96 از منظر اقتصاد کلان سالی پرکار و چالشی خواهد بود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده