تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۵
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۱۹۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

قانون تازه اروپا درمقابل فولادسازان چین

می متالز -- اروپا و امریکا برای مقابله با با واردات فولاد و فراورده های فولادی ارزان قیمت چینی سیاستهایی را تدوین و اجرا می کنند.اروپا در حال تصویب قانون تازه ای است که می تواند شرایط را برای فولادسازان چینی سخت تر کند.
قانون تازه اروپا درمقابل فولادسازان چین

قیمت پایین فولاد صادراتی چین باعث شد تا مطالعاتی در مورد روش‌های مقابله با بحرانی به نام دامپینگ انجام شود. مرکز مطالعات بازار فولاد چک در گزارشی نوشت: سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای فولاد چین نیست. کشورهای امریکا و اتحادیه اروپا چین را به عنوان یک اقتصاد بازار محور نمی شناسند و در حال مطالعه و وضع قوانینی هستند که محدودیت‌هایی در مورد تجارت این دو منطقه با کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در صورت تصویب و اجرا شدن این قوانین در سال جاری صادرات فولاد چین کاهش خواهد یافت و درآمدزایی این کشور تنزل می یابد.

در ماه فوریه سال جاری امریکا اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد و فراورده‌های فولادی چین را افزایش می‌دهد و بسته به نوع فراورده وارداتی، میزان این تعرفه در گستره ۶۳  تا۱۹۰ درصد قرار خواهد داشت. اتحادیه اروپا هم قانون تازه‌ای وضع کرد که تعرفه واردات فراورده‌های فولادی تولید چین را به ۳۰ تا ۶۵ درصد برساند و از این طریق مانع از عرضه فولاد چینی با قیمت پایین به بازار مصرف شود.

فشار اروپا بر چین بیشتر می شود

اما این پایان راه نیست. کمیسیون اروپا در حال بررسی و مطالعه روی قانون تازه ای است که به موجب آن برای وضع تعرفه‌های وارداتی نیازی به ارزیابی کلی ساختار اقتصادی کشور ندارد بلکه می تواند وضعیت بازارهای مورد نظر خود را بررسی کند و با توجه به عملکرد صنعت یا بازار خاص مد نظر خود در مورد میزان تعرفه ها تصمیم گیری کند. طبق قانون کنونی در صورتی که کشوری اقتصاد بازار محور ندارد و دولت در تعیین قیمتها دخیل باشد، کشورهای اروپایی می توانند با وضع تعرفه های گمرکی برای محصولات وارداتی از آن کشور خاص زمینه را برای ایجاد تعادل قیمتی در بازار داخلی فراهم کنند. ولی با قانون تازه اگر تنها صنعت فولاد تحت کنترل دولت باشد و دولت از طریق یارانه یا روشهای دیگر بتواند مانع از افزایش  قیمت محصول تولیدی شود، اتحادیه اروپا می تواند تعرفه وارداتی آن محصول خاص را افزایش دهد.

با اجرا شدن این قانون فولادسازان چینی با مشکلات زیادی روبروخواهند شد زیرا بخش زیادی از قدرت رقابت آنها در بازارهای جهانی به قیمت تولیداتشان وابسته بوده است.دینا چاپاسوا یکی از تحلیل‌گران و پژوهشگران مرکز مطالعاتی چک در این زمینه می گوید: من معتقدم اروپا و امریکا باید از صنعت فولاد سازی خود حمایت کند زیرا نه تنها صنعت فولاد بلکه صنایع پایین دستی ان هم تحت تاثیر سیاستهای چین آسیب دیده‌اند. دولت چین باید بداند زمانی می تواند در اقتصاد دنیا نقشی فعال و اثر گذار داشته باشد که ساختار اقتصادی آزاد و سالم داشته باشد و با سرعت در مسیر رشد اقتصادی حرکت کند. در غیر این صورت در معادلات اقتصادی و تجاری دنیا اختلال ایجاد می کند و مانع از رشد خواهد شد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ تا کنون واردات فراورده های فولادی چینی به اتحادیه اروپا ۱۲۰ درصد رشد کرده است و در نتیجه این سیاست هزاران شرکت فولادسازی با بحران مالی روبرو  شدند و  صدها هزار نفر از کارگران شرکتهای فولادسازی در اروپا و امریکا بیکار شده‌اند .در این سالها چین تنها و تنها تولید فولاد را بیشتر کرد و هم اکنون دنیا را با مشکلی به نام مازاد عرضه روبرو کرده است. هم‌اکنون تولید فولاد در چین فاصله زیادی با میزان تقاضا دارد در نتیجه این تولید مازاد با قیمت بسیار ارزان وارد بازار مصرف می شود و این بر خلاف توافق نامه های تجاری بین المللی است. چین در سالهای اخیر بارها متهم شده است که در مسیر تجارت آزاد فولاد اختلال ایجاد کرده است و سیاستهایی برای مقابله با واردات محصولات ارزان چینی در کشورهای صنعتی وضع و اجرا شد. 

عناوین برگزیده