تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۵
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۱۹۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نامزد وزیر معادن افغانستان کار خود را شروع کرد

می متالز - سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان روز شنبه، ۱۲ ماه حمل، به همراه نرگس نهان، نامزد وزیر معادن و پترولیم افغانستان به محل ساختمان وزارتخانه رفت و او را رسما به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان معرفی کرد.
نامزد وزیر معادن افغانستان کار خود را شروع کرد

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان خانم نهان را به عنوان نامزد وزارت معادن و پترولیم این کشور تعیین کرده است.

نرگس نهان برای عهده‌دار شدن مقام وزارت، باید رأی تایید مجلس نمایندگان افغانستان را بگیرد. او پیش از این، رئیس واحد انسجام و سیاست‌گذاری ریاست‌جمهوری افغانستان بود.



زندگی‌نامه نرگس نهان



نرگس نهان ۳۶ سال دارد و متولد کابل است.

او نخستین زنی است که برای عهده‌دار شدن مقام وزارت معادن افغانستان معرفی شده است و از افراد نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان خوانده می‌شود.

خانم نهان حدود یک سال پیش دچار سرطان پستان شد و پس از مداوای سرطان دوباره به کارش بازگشت.

او از نخستین زنان سیاستمدار در افغانستان است که صریحا در مورد تجربه‌‌اش از ابتلا به بیماری سرطان پستان صحبت کرده است.

خانم نهان پیش از این به عنوان رئیس خزاین وزارت مالیه/دارایی، معاون دانشگاه کابل، مشاور ارشد مالی و اداری وزارت معارف/ آموزش و پرورش افغانستان کار کرده است.

گفته می‌شود که او در سال‌هایی که رئیس خزاین بود، در مرکزی‌سازی جمع‌آوری درآمد دولت نقش داشته است.



یک سال بدون وزیر



حدود یک سال قبل، داوود شاه صبا، وزیرسابق معادن افغانستان از مقام خود استعفا داد و از آن زمان تاکنون، پست وزارت معادن افغانستان وزیر نداشته است. دلیل استعفای آقای صبا در آن زمان رسانه‌ای نشد.

آقای صبا در آخرین مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی از ادامه "سوءاستفاده‌های زورمندان" از معادن افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که می‌داند "معادن افغانستان غارت می‌شوند."

او گفته بود که افغانستان در حال حاضر آماده نیست معادن بزرگش را استخراج کند.

آقای دانش نیز در مراسم معرفی خانم نهان گفت: "شرم است که گروه‌های مخالف مسلح برای ادامه جنگ با دولت و کشتار مردم بیگناه، هم از تجهیزات نیروهای امنیتی ما استفاده می‌کنند و هم از چپاول دارایی مردم و منابع طبیعی خود را تجهیز می‌کنند."

آقای دانش گفت که دولت وحدت ملی مصمم است که از طریق اصلاحات و تطبیق راهکارهای فنی، دست "خائنان ملی" را از معادن افغانستان کوتاه کرده و میراث طبیعی این کشور را برای "مردم افغانستان و نسل‌های بعدی، حفظ کند و به توسعه متوازن برساند."

به گزارش بی بی سی، معاون دوم آقای غنی گفته است که اکنون با وجود صدها جوان تحصیل‌کرده و فنی، در اداره‌های دولتی براساس ذهنیت‌های محدود قومی، منطقه‌ای و فساد اداری، افراد فارغ از صنف ۱۲ یا نزدیک به سن تقاعد استخدام می‌شوند که این وضعیت برای افغانستان بسیار زیان‌آور است.

عناوین برگزیده