تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اتفاق‌های خوب صنایع معدنی در سال ۹۵

می متالز - سارا اصغری: صنایع معدنی در گذر از سال ۹۵ با توجه به رکود نسبی در این سال، در برخی از حوزه‌ها توانست اتفاق‌های خوبی را رقم بزند. یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، فولاد بود که یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولادی آن به سرانجام رسید.
اتفاق‌های خوب صنایع معدنی در سال ۹۵

همچنین در زمینه فولاد در این سال با افزایش قابل توجهی صادرات نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو بودیم. البته در زمینه سیمان نیز با افتتاح فاز دوم سیمان مارگون در روزهای پایانی سال توانستیم کشور را در ردیف نخستین تولیدکننده سیمان در جهان قرار دهیم. در زمینه مس و آلومینیوم نیز طرح‌های توسعه‌ای و جدید نیز در دست اقدام است که در سال آینده شاهد بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.


رویدادهای فولادی افتتاح فولاد سپیددشت


طرح‌های هفت‌گانه فولادی که بسیاری از آنها بدون مطالعه از دولت قبل کلید خورده بود، در سال ۹۵ به پیشرفت قابل‌توجهی رسیدند. به گزارش صمت، فولاد سپیددشت در آبان سال ۹۵به افتتاح رسید. همچنین ۳طرح از این ۷ طرح تا ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند که ابتدای سال آینده افتتاح خواهند شد و ۳طرح دیگر نیز به مرز ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند. البته این واحد فولادسازی در چند فاز طراحی شده است. فاز نخست فولاد سپیددشت احیای مستقیم است که ظرفیت آن به ۸۰۰هزار تن در سال می‌رسد. محصول آن آهن اسفنجی است که خوراک واحد فولاد را تامین می‌کند و مواد اولیه آن از گندله سنگ‌آهن است که با ظرفیت ۲/۱میلیون تن در سال از معادن داخلی، تامین می‌شود. سرمایه‌گذار این پروژه به صورت مشترک ایمیدرو با ۳۵درصد و فولاد مبارکه با ۶۵درصد سهم است. البته فاز دوم پروژه نیز تا نیمه دوم سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت این واحد فولادسازی یک میلیون تن است. تجهیزات آن حدود ۷۰درصد آماده شده و نصب تجهیزات آن آغاز شده است. خروجی این کارخانه یک میلیون تن اسلب است که در فاز بعدی این اسلب تبدیل به نورد گرم می‌شود و اسلب، مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی را تامین می‌کند. برای فاز دوم پروژه نیز سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۳هزار میلیارد ریال و ۷۰میلیون یورو برآورد شده است.


افزایش صادرات فولاد 


البته در زمینه بازار فولاد نیز اتفاق‌های مهمی در سال ۹۵ روی داد که می‌توان به افزایش صادرات در این سال اشاره کرد. حتی این میزان افزایش صادرات فولاد در حدی بود که باعث نگرانی اروپایی‌ها شده است. تولیدکنندگان ایرانی اعلام کردند درصدد افزایش سطح صادرات فولاد بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ هستند و تولید فولاد را از ۱۶میلیون تن کنونی به ۵۵ میلیون تن افزایش خواهند داد. به این ترتیب پس از چین و هند، اکنون افزایش صادرات فولاد ساخت ایران باعث ترس تولیدکنندگان فولاد در اروپا شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات فولاد از ایران در ۳ سال اخیر ۸ برابر شده و به یک میلیون تن در سال رسیده، آماری‌که باعث به صدا درآمدن زنگ خطر در لابی فولادسازان اروپایی شده است. همچنین واردات فولاد از ایران به اروپا پس از هند (۱/۹ میلیون تن در سال) و چین (۷/۵میلیون تن در سال) با فاصله قرار دارد.


تولید ریل ملی 


از اقدام‌های مهم دیگری که در زمینه فولاد در سال ۹۵ اتفاق افتاد، افتتاح خط تولید ریل ملی در کارخانه ذوب آهن اصفهان بود. به گزارش صمت، بزرگترین کارخانه تولید ریل خاورمیانه و پروژه ایستگاه ریخته‌گری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، جمعی از مسئولان کشوری و استانی در آبان ۹۵ در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان افتتاح شد. این خط تولید ریل ملی نه‌تنها صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند، بلکه با تامین ریل موردنیاز کشور و توسعه حمل‌ونقل، به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز خدمت بزرگی می‌کند.


صنعت آلومینیوم


طرح‌های توسعه‌ای آلومینیوم در سال ۹۵ در حد قابل قبولی پیش رفته‌اند. همچنین برخی سرمایه‌گذاران خارجی مانند هند برای ایجاد کارخانه‌های جدید آلومینیوم‌سازی اعلام آمادگی کرده‌اند. علاوه بر این، در برخی واحدهای آلومینیوم‌سازی نیز با ایجاد فناوری جدید در این صنعت به خوداتکایی رسیده‌ایم. صرفه‌جویی ۱۷میلیون دلاری در صنعت آلومینیوم باخودکفایی در ساخت کوره‌های‌اند با همکاری صنعت نسوز در سال ۹۵ اتفاق افتاد. به گزارش صمت، برای واردات آجرهای نسوز در کوره‌های پخت‌اند در صنعت آلومینیوم‌سازی، سالانه ۱۷میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد. اما با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی صنعت نسوز و با ورود فناوری کوره‌های پخت‌اند از این به بعد قرار است آجرهای نسوز ویژه‌اند در داخل تهیه شود تا در این زمینه به خوداتکایی برسیم.


طرح‌های توسعه مس : کنسانتره مس چهل‌کوره 


راه‌اندازی کارخانه فرآوری کنسانتره مس چهل کوره یکی از طرح‌هایی بود که در اسفند ۹۵ افتتاح شد. به گزارش صمت، مهم‌ترین برنامه مجتمع معدنی مس چهل‌کوره برنامه‌ریزی برای تثبیت شرایط تولید و رسیدن به ظرفیت کامل تولید ۱۷هزار تن کنسانتره با عیار ۲۰درصد تا پایان سال۱۳۹۶ است. معدن و کارخانه مس چهل‌کوره یکی از ۳۳ طرح اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که براساس ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان و با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و ۲/۸ میلیون یورو به‌وسیله شرکت ملی صنایع مس ایران ایجاد شده است.


طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون


مجتمع مس سونگون یکی از مجتمع‌های سه‌گانه شرکت ملی صنایع مس ایران است. این مجتمع بزرگترین مجموعه معدنی استان آذربایجان‌شرقی است و با بیش از ۴هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم سالانه ۳۰۰هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند. به گزارش صمت، یکی از طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع که در سال ۹۵ از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده، احداث طراحی کارخانه تولید مس کاتد با ظرفیت ۱۰۰هزار تن در سال است. این کارخانه در مرحله شناسایی پیمانکار است و تاکنون ۱۵شرکت خارجی از کشورهای چین، اسپانیا، سوئیس، استرالیا، انگلیس، امریکا، دانمارک و کانادا در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند و ۷ شرکت در این بین واجد شرایط هستند.



افتتاح فاز دوم سیمان مارگون


تا پیش از این در صنعت سیمان با تولید بیش از ۸/۱درصد از کل تولیدات دنیا رتبه چهارم را در اختیار داشتیم، اما با افتتاح فاز دوم سیمان مارگون در روزهای پایانی سال ۹۵ در شهرستان یاسوج افزایش تولید سیمان خواهیم داشت.به گزارش صمت، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون کهگیلویه بویراحمد اظهار کرد: با افتتاح کارخانه سیمان مارگون، ظرفیت سیمان کشور به ۵/۸۲ میلیون تن خواهد رسید.گفتنی است در سال ۹۳ ایران چهارمین تولیدکننده سیمان و نخستین صادرکننده در این بخش بوده است.

عناوین برگزیده