تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۰۷۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر کل انجمن سنگ مطرح کرد:

درخواست حذف واردات سنگ های تزئینی به کشور/توسعه صادرات راهکار برون رفت از رکود اقتصادی

می متالز - شریفی گفت:درخواست ما از دولت حذف واردات سنگ های تزئینی به کشور است زیرا در حال حاضر کارگاه های ما با ظرفیت 30 درصدی فعالند و واردات بی رویه حیات این کارگاه ها را تهدید می کنند.
درخواست حذف واردات سنگ های تزئینی به کشور/توسعه صادرات راهکار برون رفت از رکود اقتصادی

احمد شریفی دبیرکل انجمن سنگ ایران در گفتگوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به اینکه در حال حاضر معادن کشور با نصف ظرفیت کار می کنند گفت:هم اکنون 2 هزار واحد صنعتی سنگ تزئینی با ظرفیت تولید 27 تن در کشور وجود دارند.

وی افزود: متاسفانه در بخش معادن نتوانسته ایم به ظرفیت مورد نظر دست یابیم زیرا متوسط سرمایه گذاری ما برای هر معدن فقط 700 میلیون تومان است درحالیکه که استادندارد جهانی این میزان را 2.5 میلیارد تومان ارزیابی می کنند لذا باید در این بخش سرمایه گذاری ها افزایش پیدا کند.

شریفی تصریح کرد:توسعه بازار مصرف در عرصه های بین المللی مسئله بسیارمهمی است زیرا بازار داخلی ظرفیتی برای مصرف این میزان از تولید ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به بخش صادرات توجه ویژه ای داشت گفت: ذخایر معدنی کشور حدود 3 میلیارد تن است که اگر اکتشافات بیشتری صورت بگیرد این میزان به 4 تا 4.5 میلیارد تن می رسد به این ترتیب ما کمبودی به لحاظ ذخایر معدنی نداریم.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به مشکلات حوزه معدن تصریح کرد: ماشین آلات  این حوزه قدیمی است و به خرج افتاده و نیازمند نوسازی است که هزینه آن بالاست.

شریفی افزود:همچنین میزان تولید در این حوزه از استانداردهای مطلوب پایین تر است لذا قیمت تمام شده تولید بالا می رود که به همین دلیل قیمت سنگ های تزئینی رشد چشمگیری پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا یکی از مشکلات اقتصادی کشور است گفت:ما در بخش سنگ تزئینی در دنیا بی نظیر هستیم، هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ کیفی که به دلیل رسوخ فرهنگ غربی نگاه غیر ملی نسبت به این کالای ارزشمند شکل گرفته که مثلا سنگ های خارجی کیفیت بالاتری نسبت به نوع داخلی دارند.

دبیرکل انجمن سنگ ایران افزود: معمولا واردات با تعرفه کنترل می شوند که البته از اصول اصلی در گمرک کشور به حساب می آیند، درخواست ما از دولت حذف واردات سنگ های تزئینی به کشور است زیرا در حال حاضر کارگاه های ما با ظرفیت 30 درصدی در حال کارند که واردات سنگ های خارجی، حیات این کارگاه ها را تهدید می کنند.

شریفی گفت: براساس قانون، اصل دریافت مالیات از مصرف کننده است که به دلیل نبود زیرساخت ها، دولت این مالیات را از تولیدکنندگان اخذ می کند، بنابراین این دولت است که باید سازوکارهای لازم را تامین کند تا مصرف کننده ارزش افزوده کالای مصرفی را بپردازد. 

وی افزود: صادرات تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی اخیر کشور است.

بر اساس این گزارش آزاد رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در ادامه برنامه تصریح کرد: در بخش آهن و فولاد واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل کار نمی کنند که این امر ریشه در رکود اقتصادی چندسال گذشته دارد .

وی افزود: میزان واردات ما بین 4 تا 4.5 میلیون تن است که این میزان می تواند به نصف کاهش یابد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران گفت: دولت می تواند با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد به رشد تولید و کاهش واردات کمک کند، یکی از این ابزارها تعرفه واردات است که در جهت حمایت از تولیدکننده داخل صورت می گیرد.

آزاد گفت: پرداخت مالیات امری است که باید صورت بگیرد اما نحوه وصول آن مهم است زیرا گاهی روش اخذ اشتباه می تواند موجب پنهان کاری و تقلب کاری می شود.

عناوین برگزیده