تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ادامه پرداخت تسهیلات صنعت نشان داد

سیمای رونق تولید در آینه۹۶

می متالز - افزایش تولید و اشتغال با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال» از سوی رهبر معظم انقلاب در نظر گرفته شده است.
سیمای رونق تولید در آینه۹۶

این در حالی است که سال گذشته تحرک‌بخشی به صنعت با فعال‌سازی و ایجاد رونق در صنایع کوچک در دستور کار مسئولان بود به‌نحوی‌که فعال‌سازی بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط با پرداخت تسهیلات رونق و تعیین‌تکلیف صنایع راکد جزو اقدامات مناسبی ارزیابی‌شده از سوی کارشناسان نام‌برده شد.بااین‌حال باید درنظر داشت که نوسازی صنایع، نوسازی صنوف تولیدی، نوسازی و تجهیز معادن و بهره‌وری کیفیت در کنار رعایت مسائل زیست‌محیطی و نیز مدنظر قرار دادن فناوری‌های جدید ازجمله اقداماتی است که در سال ۱۳۹۶ باید موردتوجه صنعتگران و مسئولان باشد.سال گذشته تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به صنایع کوچک و متوسط برای فعال‌سازی ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی پرداخت شد اما نمایندگان تشکل‌های صنعتی معتقدند بخش عمده این تسهیلات به‌عنوان بدهی‌های بانکی صنعتگران از سوی بانک‌ها مطالبه شده است به‌طوری‌که در طرح رونق تولید، در عمل پولی دست تولیدکننده نرسیده، بلکه فقط سیستم بانکی توانسته بدهی خود را با تسهیلات جدید تولید تهاتر کند.


یک پیشنهاد در انتظار تصویب

در آخرین روزهای سال گذشته نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی در ۵ بند برای تخصیص تسهیلات بانکی ۴۲هزار میلیارد تومانی به ۱۲۱هزار واحد تولیدی و صنعتی در سال ۹۶ به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داده است. به گفته کارشناسان، درصورتی‌که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با این پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کند، ادامه طرح رونق تولید با نوسازی و تجهیز صنایع واحدهای مربوط مدنظر قرار می‌گیرد.در این طرح که از ابتدای سال گذشته تعریف شد واحدهای کوچک و متوسط افزایش تولید را در دستور کار قراردادند. طرحی که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی مدنظر قرار گرفت.این در حالی است که میانگین تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی نیز یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در بخش صنعت و معدن و این میانگین در بخش کشاورزی معادل ۳۰۸ میلیون تومان بوده است.


بانک‌های اختصاصی صنایع کوچک

اهمیت فعال‌سازی و ایجاد رونق در صنایع کوچک و متوسط ازنظر غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این است که اگر واحد تولیدی به هر دلیل دچار مشکل شود و اعلام ورشکستگی کند، در عمل از چرخه اقتصادی حذف می‌شود. درصورتی‌که این واحد یک‌بار تجربه کاری و تولیدی را به‌دست آورده و حمایت مالی شود چه‌بسا بهتر از گذشته به فعالیت و تولید محصول خود بپردازد. سلیمانی معتقد است که این واحدهای ورشکسته با حمایت دولت و بانک‌ها باید به حیات اقتصادی برگردند و مشکلات تولید یا صادرات و رکود اقتصادی آنها حل شود. باید بانک‌های اختصاصی صنایع کوچک داشته باشیم تا درصد قابل‌توجهی از امکانات و منابع را به صنایع ورشکسته و کوچک اختصاص دهند و از آنها حمایت کنند.در بیست و هشتمین جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور اعضای کارگروه در ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان آخرین جلسه سال ۹۵ برگزار شد، ضمن توضیح درباره طرح جدید این وزارتخانه که با همکاری بانک مرکزی مدنظر قرار خواهد گرفت، در زمینه برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح جدید مربوط به واحدهای تولیدی که ویژه نوسازی صنایع است، توضیحات لازم داده شد.نوسازی ۵ هزار بنگاه صنعتی با پیش‌بینی ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، سرمایه در گردش ۱۰ هزار بنگاه با تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان، تکمیل ۵هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی با پیش‌بینی کل منابع ۱۰ هزار میلیارد تومان، نوسازی ۱۰۰ هزار واحد از صنوف تولیدی نیز با ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و درنهایت نوسازی و تجهیز ۱۰۰۰ فقره معدن با پیش‌بینی کل منابع ۲هزار میلیارد تومان و درمجموع ۱۲۲ هزار بنگاه صنعتی و معدنی با پیش‌بینی کل منابع ۴۲ هزار میلیارد تومان از موارد طرح جدید مدنظر به‌منظور رونق تولید در سال ۱۳۹۶ است.


رشد ۲۰ درصدی ظرفیت تولید

در سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به یک هزار و ۶۶ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی پرداخت شد که بر این اساس تا پایان اسفند سال گذشته رشد ۲۰ درصدی ظرفیت تولیدی در این شرکت‌ها مشهود بود. این در حالی است که فرصت‌های شغلی در استان مرکزی به‌ویژه شهرستان‌های معدنی مانند محلات، تفرش، شازند و اراک بسیار چشمگیر است و در صورت استفاده بهینه از معادن و تامین بازار فروش محصولات معدنی در خارج از کشور می‌توان از این فرصت‌ها بهره برد.به گفته محمدرضا حاجی‌پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اکنون ۱۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط در این استان متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید هستند.

عملیات پژوهشی و بانکی این واحدهای متقاضی انجام‌شده و به زودی تسهیلات رونق تولید به آنها پرداخت می‌شود.بخش معدن می‌تواند با ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال قابل‌توجه بر رفع بیکاری که از معضلات و چالش‌های جدی استان است، تاثیرگذار باشد و به همین دلیل تقویت زیرساخت‌ها و بروزرسانی تجهیزات معادن در دستور کار این سازمان است. به گفته حاجی‌پور، تسهیلات‌دهی رونق تولید برای بروزرسانی تجهیزات و خرید ماشین‌آلات معادن استان نیز در دستور کار قرارگرفته و صاحبان معادن می‌توانند با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نسبت به دریافت تسهیلات موردنظر اقدام کنند.حاجی‌پور معتقد است که مدیریت اصولی عوامل تولید، شکل‌گیری زنجیره علمی، کیفی‌سازی محصولات و فعال کردن ظرفیت‌های راکد تولید به‌عنوان نیاز زیرساختی و راهبردی هدف‌گذاری شده در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در استان مرکزی دنبال می‌شود. تداوم فعالیت برای مدیران صنعتی در گرو ارتقای کیفیت تولیدات است و فتح بازارهای جهانی با برنامه و محصول کیفی و هدفمند حاصل می‌شود بنابراین باید نقش خود را در بالا بردن نرخ بهره‌وری و تولید ناخالص ملی به‌خوبی ایفا کنند.

به‌طور قطع پس از اظهارات رهبر معظم انقلاب راهبرد کلان کشور در حوزه اقتصاد کشور مشخص‌شده است و باید با توجه به بیانات ایشان سیاست‌های موردنظر طراحی و عملیاتی شود. اما باید منتظر بود تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی موافقت یا مخالفت با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۵ بند برای تخصیص تسهیلات بانکی ۴۲هزار میلیارد تومانی به ۱۲۱هزار واحد تولیدی و صنعتی در سال ۹۶ را اعلام کند. اما نگاهی به تجربه سال گذشته نشان می‌دهد فرصت بسیار مناسبی برای رونق تولید در کشور ایجاد شد و با توجه به شرایط و فضایی نیز که امسال به وجود آمده انتظار می‌رود طرح احیای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با عنوان طرح رونق تولید نیز با توجه به تجربه‌های سال قبل مدنظر قرار گیرد. همچنین به استان‌ها ماموریت داده شده تا براساس ظرفیت‌های خود فرصت‌های لازم را ایجاد کرده و در کنار آن ظرفیت‌های جدید را مدنظر قرار دهند.

عناوین برگزیده