تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۶۷۰
کد خبر: ۲۲۸۹
سرویس خبر : زمین شناسی
در دیدار رئیس و معاونان سازمان زمین شناسی با رئیس خانه معدن ایران عنوان شد:

معدن جزیره ناشناخته اقتصاد ایران است/ دولت یازدهم پرچم بخش خصوصی در بخش معدن را بالا برد

می متالز - نشست ویژه رئیس و معاونان سازمان زمین شناسی با رئیس خانه معدن ایران درباره جایگاه بخش معدن در اقتصاد ایران و کنگره yes ظهر روز سه شنبه در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد.
معدن جزیره ناشناخته اقتصاد ایران است/ دولت یازدهم پرچم بخش خصوصی در بخش معدن را بالا برد

در این نشست، محمدتقی کره ای با بیان اهمیت نقش معدن در اقتصاد ملی، توجه به بخش خصوصی و برون سپاری مدیریت معادن را یکی از دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که بخش معدن هنوز هم آنچنان که باید در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اما خوشبختانه با پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این بخش و توجه مسولان تا حدی توانسته ایم ذهن سیاستگذاران را معطوف به اهمیت بخش معدن در اقتصاد ملی کنیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: در طول سالیان گذشته اقدامات مناسبی در خصوص اکتشافات معدنی و توسعه معادن بزرگ و کوچک به وقوع پیوسته اما این اقدامات آنچنان که باید در رسانه ها به تصویر کشیده نشده است چراکه ظرفیت های معدنی کشور آنقدر بالاست که سیاستکذاران می توانند بنای توسعه و رشد پایدار اشتغالزا را در این بخش پایه گذاری کنند.

او گفت: ما معتقدیم اقداماتی که در بخش معدن صورت گرفته را نمی توان با استناد به چند آمار ارائه داد بلکه بهتر است از این به بعد ظرفیت های بخش معدن و تاثیر آن در اقتصاد کشور را به طور دقیق برای سیاستگذاران کشور به تصویر بکشیم تا بتوانیم ذهنیت بهتری را در این رابطه در ذهن مدیران ارشد نظام ایجاد کنیم.

کره ای افزود: تا جایی که بنده مطلع هستم شخص رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صنعت به خوبی بر بخش معدن اشراف دارند و با توجه به ظرفیت های معدنی کشور می توانند حساب ویژه ای روی این بخش برای اشتغال و تولید پایدار و بلند مدت باز کنند.

رئیس خانه معدن ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال سال جوانان است، گفت: نامگذاری سال 1396 از سوی مقام رهبری به عنوان سال تولید و اشتغال این معنی را می دهد که امسال سال جوانان است چرا که عمده تولید به دست آنان صورت می گیرد و اشتغالی نیز که قرار است ایجاد شود برای آنان است.

محمدرضا بهرامن افزود: اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری مدیریت پروژه های بزرگ معدنی به این بخش از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم در بخش معدن کشور است و ما معتقدیم که اگر همین روند ادامه یابد درکوتاه مدت شاهد رشد چند کنسرسیوم بزرگ معدنی برای انجام پروژه های عظیم معدنی در کشور خواهیم بود.

او با تقدیر از رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: خوشبختانه این سازمان در طول سال های گذشته منشا تحولات بزرگی در بخش معدن بوده و همواره بر ارتقای بخش خصوصی و سپردن فعالیت های معدنی به این بخش تاکید داشته و در این راستا پیشقدم بوده است.

بهرامن گفت: اگر امروز می بینیم که بخش خصوصی اقدام به فعالیت های اکتشافی در نقاط مختلف کشور می کند و به معدنکاری فلزات پایه و گرانبها روی آورده به خاطر نگاه بلندنگرانه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بوده وگرنه امروز شاهد آن بودیم که پهنه های اکتشافی عملا در این سازمان بلوکه شده بود و اسناد آن خاک می خورد.

او افزود: مثلث سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی و ایمیدرو به خوبی توانسته در غیاب منابع حاصل از فروش نفت و کمبود منابع، پروژه ها را به پیش ببرند و بخش معدن را به تحرک وا دارند با بکارگیری توانمندیهای بخش خصوصی عملا بازوی اجرایی و قابل اعتمادی را برای پیشبرد اهداف معدنی دولت در پیش گیرند.

عناوین برگزیده