تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۶۱۴
کد خبر: ۲۳۰۹
سرویس خبر : انرژی
دکتر روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته ای:

امسال با یک حرکت بسیار عظیم مواجه شدیم

می متالز - مراسم یازدهمین سالروز فناوری هسته ای صبح روز یک شنبه 20 فروردین ماه 1396 در سالن اجلاس سران برگزار شد.
امسال با یک حرکت بسیار عظیم مواجه شدیم

به گزارش می متالز، در این مراسم که با حضور دکتر روحانی، رییس جمهور، دکتر ظریف وزیر امور خارجه ، دکتر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعی از وزراء و مسئولان کشوری، جمعی از سفرای خارجی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خانواده معظم شهدای هسته ای ، معاونان، مدیران و متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران برپا گردید از دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی با عناوین؛ طراحی و ساخت سانتریفیوژ سنگ و طراحی، ساخت و تست پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، رونمایی شد. همچنین در  این مراسم، سه مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون در استان البرز، مرکز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین و پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند با حضور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس بهره برداری شد.
در مراسم یازدهمین سالروز فناوری هسته ای دکتر روحانی  در بخشی از سخنانش  با اشاره به این روز ویژه و ملی گفت: هر سال که ما در ۲۰  فروردین اجتماع کرده ­ایم روزهای خوشحال کننده ای بوده است. برای اینکه جوانان غیور و پرتلاش ما با مدیریت انقلابی و جهادیشان گام­هایی در مسیر فناوری هسته­ ای به جلو برداشته بودند، اما امسال با یک حرکت بسیار عظیم مواجه شدیم. در طول سال ۹۵ یعنی در طول یک سال اخیر ۴۲ پروژه به ثمر نشسته که ۵ پروژه را در این سالن شاهد بودیم و بقیه را در نمایشگاه دیدیم و از سوی متخصصان توضیح داده شد.

 


 

دکتر روحانی ادامه داد: گفتن اینکه انرژی هسته­ ای حق مسلم ماست از سوی دولت بسیار مهم است، ‌اما در کنار حضور، سخن و خواست مردم؛ این متخصصین هستند که از لحاظ فنی باید این مساله را به عمل بنشانند و این حقوقدان‌ها و دیپلمات‌ها هستند که این حق را در مجامع  ملی و بین ­المللی  به کرسی بنشانند. 
رئیس­ جمهور در ادامه یادآور شد: ما با هیاتی در کالا الکتریک اولین تلاش‌های جوانان غیورمان را شاهد بودیم، ‌اما دنیا می­ خواست به بهانه های مختلف این فناوری را از ما بگیرد و به بهانه­ های واهی پرونده ما را به شورای امنیت ببرد. تلاش دولت و متخصصین ما در سال 82 باعث شد که این پرونده نتواند از وین به نیویورک برود. آقای صالحی آن زمان سفیر ما در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و شاهد بود که در مجموع چه تلاش عظیمی صورت گرفت. 
دکتر روحانی افزود: در سال 82 فرزندان غیور ما توانستند UCF اصفهان را به ثمر بنشانند که در فروردین 83 افتتاح کردیم و در پاییز 83 به UF4 و UF6 به طور کامل دست یافتیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی کمیته MNE را تشکیل داده بود و 18 کشور را جمع کرده بود و هدفشان این بود که ایران را از انرژی هسته ­ای محروم کنند. جورج بوش به صراحت گفته بود به هیچ عنوان کشوری که در هسته­ ای تخلف کرده نمی­ تواند عضو این کمیته باشد و ما نخواهیم گذاشت. اما این دومین پیروزی ما بود که عضو MNE و این کمیته شدیم و در گزارش سال 83 که 111 صفحه بود به صراحت آمد، که ایران جزء کشورهای دارنده فناوری غنی­ سازی است.

 

 


 

رئیس دولت یازدهم با اشاره به افتتاح پروژه­ های مختلف هسته‌ای یادآور شد: برخی از این پروژه ­ها با همکاری شرکت­ها و کشورهای خارجی به ثمر نشست و این یعنی همان بازار برجام. ما بسیاری از آنچه را که تولید می­ کنیم در بازار هسته‌ای عرضه می ­کنیم. تجاری شدن هسته ای مربوط به باران برجام است که اگر نبود آب سنگین ما صادر نمی ­شد. آب سنگین ما در برابر دیگران از لحاظ خلوص ویژگی هایی دارد که بسیاری از کشورها مایلند از ما بخرند. در اولین قدم هم آب سنگین را به آمریکا و روسیه دو قدرت بزرگ جهانی فروختیم.
وی اضافه کرد: ما امروز قادریم کیک زرد را وارد کنیم. در حالیکه از روز اول پیروزی انقلاب تا سال گذشته حتی یک گرم کیک زرد وارد نشده بود و همه متعلق به قبل از انقلاب بود. 
رئیس جمهور در پایان با ابراز خوشحالی از تقارن روز فناوری هسته‌ای با میلاد امیرالمومنین علی (ع) گفت: کشور و ملت ما هر چه دارد از رهنمودهای قرآن، ‌ پیامبر (ص) و مولایمان امیر المومنین و ائمه اطهار بوده و خواهد بود. یاد همه شهیدان، امام شهیدان و بویژه شهدای هسته‌ای را در این روز پرافتخار گرامی می داریم. ما باید در همه زمینه‌ها داوطلب ‌ایستادگی، ایثار وفداکاری باشیم. شهیدان، ایثارگران و ملت ما این راه را برگزیده‌اند و قطعاً در این مسیر پیروز نهایی خواهیم بود.


دکتر صالحی: دستاوردهای چشمگیر سازمان انرژی اتمی گواه رهیافت اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است


معاون رییس جمهور با ابراز خرسندی از همزمانی روز ملی فناوری هسته ای با میلاد مسعود حضرت امیر المومنان علی (ع) حضور هوشمندانۀ ملّت فهیم ایران را در عرصۀ مشارکت سیاسی موجب در هم شکستن توطئه های بدخواهانِ ایران اسلامی، رفع تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، قرار گرفتن صنعت هسته ای کشور در مسیر تجاری­ سازی و ادامۀ فعالیـت­ ها بر اساس الگوی هزینه - فایده دانست و گفت: اکنون بواسطه تحوّلات ایجاد شده در مسیر تحقّق اهداف کلان صنعت هستـه ای می توان بر این نکته، انگشتِ تأیید نهاد که اتّخاذِ این رهیافتِ اصولی ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران، قرینِ توفیق بوده و دستـاوردهای چشمگیر سازمـان انـرژی اتمـی ایران گواهی بر این مدّعـاست.


 

دکتر صالحی با بیان اینکه ضرورت ورود به مبحث تأمینِ اقلام و محصولات استراتژیک از جمله تأمین مواد اولیّـه صنعت هستـه ای، یکی از الزاماتِ دستیابی به توسعۀ پایدار و متوازن در عرصه فنّاوری صلح آمیز هستـه ای است، آن را یکی از چالش های تصمیم سازان و مدیران سازمان انرژی اتمی پیش از حصول توافق هسته ای دانست و افزود: اکنون بواسطۀ گشایش ایجاد شده و از رهگذرِ تعاملات صورت گرفته در این زمینه، تمهیدات و مقدّمات لازم به منظورِ تأمین مواد اولیه مانند کیک زرد فراهم آمده و در یک سال اخیر بیش از 360 تُن کیک زرد به ذخایر استراتژیک کشورمان اضافه شده است. همچنین فرآیند شناسایی نواحی مستعد جهت اکتشاف مواد پرتوزا تاکنون با موفقیّت به انجام رسیده و 70%  مساحت کشور از طریق عملیات ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف زمینی اسکن شده است و نتایج برای مواد پرتوزا و غیرپرتوزا تا کنون به لطف خدا بسیار امیدوارکننده می ­باشد که اطلاعات مسرّت­ بخش آن در زمان مقتضی به اطّلاع ملّت شریف خواهد رسید. 


رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص تأمین سوخت مورد نیاز صنعت هسته­ ای گفت: عملیات طراحی سوخت راکتور جدید و پیشرفته اراک و بهینه­ سازی سوخت­ های صفحه ­ای موجود در حال پیگیری می ­باشد. 

ایشان افزود: در ارتباط با تولید ماشین های پیشرفتۀ سانتریفیوژ نیز لازم به توضیح است که انجام آزمایش های فنّی جهت حصولِ اطمینانِ کامل از کارایی ماشین های IR8 در دستور کار قرار گرفت و در سایۀ عنایات خداوندی، عملیات گازدهی با موفقیّت فوق انتظار و بدون هیچ گونه اختلال و در هم شکستنی (Crash) به انجـام رسید. 

دکتر صالحی تصریح کرد:  در راستای بهره برداری از سرریزِ دانش هسته ای برای تأمین تجهیزات مورد نیازِ دیگر نهادها و صنایع راهبردی کشور، امروز یک دستگاه اولترا سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصّصان صنعت هسته ای در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار می­گیرد. این دستگاه در شناسایی مسیر حرکت نفت در سنگ که یکی از آزمایش های دقیق و دشوار در حوزه مطالعات مخزن نفت است، مورد استفاده قرار می گیرد. نباید از نظر دور داشت که جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور دنیا و نخستین کشور خاورمیانه است که از مزایای این دانش بهره ­مند می­ شود.

 

 

معاون رییس جمهور ادامه داد: همچنین باید به آماده­ سازی اولین پایلوت آزمایشگاهی ایزوتوپ­ های پایدار در سایت فردو اشاره نمایم که به زودی به عنوان پشتوانۀ بزرگ در حوزۀ تحقیقات و پژوهش­ های راهبردی هسته­ ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.   

 

ایشان گفت: در کنار پیگیری برنامه های یاد شده، حرکت در مسیر توسعه ظرفیت تولید برق هسته ای ادامه یافته و عملیات احداث دو واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت 2100 مگاوات در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری متخصصان کشور روسیه اغاز شده است.

 

دکتر صالحی با اشاره به این که سیاست کلان سازمان انرژی اتمی مبنی بر تبدیل ایران به قطب تولید رادیو دارو در منطقه خاورمیانه همچنان در صدر برنامه های سازمان قرار دارد، گفت: بر اساس طراحی صورت گرفته در این زمینه، عرضه داروهای تولید شده توسط متخصصان این سازمان در سطح منطقه ای و جهانی با شتابی بالا و در حجمی وسیع با سرمایه گذاری قریب به 60 میلیون یورو تحت عنوان پروژه GMP  در حال انجام است.

 

 اکنـون از رهگـذر تلاش­ های صورت گرفته در این زمینـه، صادرات رادیوداروهای تولید شده به چند کشور از جمله هند، پاکستان، مصر و لبنان محقّق شده است. 

 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به همکاری های بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران از جمله در پروژه بین المللی گداخت هسته ای (Iter)، گفت: تاکنون اقدامات مقدماتی جهت حضور موثر کشورمان در این پروژه داهبردی صورت گرفته و مرحله نهایی عضویت جمهوری اسلامی ایران در پروژه "ایتر" در حال پیگیری است.

 


دکتر صالحی با بیان اینکه اجـرای عملیـات باز طرّاحی راکتور مجتمع آب سنگین اراک با شتابی قابل قبول به پیش می ­رود، افزود: نمی توان از بیان این واقعیّت مسرّت بخش غفلت نمود که با صدور محصول آب سنگین و عرضـۀ آن در بازارهای بین­ الملـلی،  جمهـوری اسلامـی ایـران به جرگـۀ کشورهای تأمیـن کنندۀ این محصـول در بازار جهانی پیوستـه اسـت.

 

معاون رییس جمهور گفت: بدیهی است با توجه به تحولات ایجاد شده پس از دستیابی به توافق هسته ای و ضرورت باز تعریف نقشه راه صنعت هسته ای کشور، ترسیم چشم انداز و تدوین برنامه بلند مدت سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب الگوی هزینه – فایده و با هدف تامین منافع ملی مطابق با الزامات و تعهدات مندرج در سند برجام مورد توجه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان قرار گرفته است.

 

نباید از ذکر این نکته غفلت نمود که دستاوردهای این سازمان در سال 95 در مجموع نسبت به سال 94 با رشد چشمگیری همراه بوده است.

 

دکتر صالحی در بخش پایانی سخنانش گفت: به یمن الطاف الهی، بستر مناسب برای آغاز فصلی جدید در فعالیت های صنعت هسته ای فراهم آمده و هموطنان عزیز در آینده  شاهد به ثمر نشستن تلاش های فرزندان خود در این سازمان خواهند بود.

 

به دیگر سخن، افتتاح فاز اوّل مرکز پرتودهی صنعتـی با استفاده از شتاب دهندۀ رودوتـرون در استـان قزوین، راه انـدازی مرکز تولیـد رادیو داروهای PET با محوریت تولید رادیو داروهای FDG در استان البرز و نیز راه اندازی اوّلین کارخانۀ پُرعیارسازی سنگ اورانیوم در استان یزد با اجازه و دستور ریاست محترم جمهوری در مراسم امروز،  جلوه ای از عزم و ارادۀ  تلاشگران صنعت هسته ای برای آغاز فصلی نو در پیشبرد اهداف بلند سازمان انرژی اتمی است.


دکتر صالحی همچنین از تمامی کسانی که در طول سال های گذشته به حمایت و پشتیبانی از فرزندان برومند ایران اسلامی در سازمان انرژی اتمی پرداختند، قدردانی کرد.


رییس جمهور و هیأت همراه پیش از برگزاری مراسم از نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای بازدید کرد و با توضیح مهندسان، مدیران و متخصصان صنعت هسته ای کشور در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت های دانشمندان کشورمان در حوزه های مختلف انرژی اتمی قرار گرفت.





 


اتصال ماشین سانتریفیوژ IR8 به خط خوراک جهت تزریق گاز UF6، طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی فعال، طراحی و ساخت موتور الکتریکی سانتریفیوژ اولترا با سرعت ٨٠ هزار دور در دقیقه، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ سنگ، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ آزمایشگاهی، آماده­سازی اولین پایلوت تحقیقاتی جداسازی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو، واحد خردایش و پرعیارسازی کانسنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند، طراحی و ساخت سیستم گمانه نگاری دیجیتال اسپکترال گاما برای تعیین پرتوزدایی در لایه های زمین، بهره برداری از مرکز تولید و توسعه رادیو داروهای سیکلوترون در استان البرز، تولید و توسعه رادیو داروها، سامانه لیزری ضد حساسه و ردیاب الکترونیک، طراحی و ساخت دستگاه طیف سنجی جرمی با روش شمایش گاما، تجهیزات مربوط به نگهداری آب سنگین، ارتقا کیفیت و خلوص آب سنگین تولید شده در پسابرجام، طراحی و ساخت مجتمع مجازی سوخت صفحه ای جدید راکتورهای تحقیقاتی و طراحی و تولید نسل اول تابلوهای بومی تغذیه و کنترل زنجیره های غنی سازی از جمله دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشور در سال ٩٥ است که در این نمایشگاه مورد بازدید رییس جمهور و همراهان قرار گرفت.

 

 

عناوین برگزیده