تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۶۵۹
کد خبر: ۲۳۱۰
سرویس خبر : انرژی

تفاهم نامه همکاری های هسته ای میان ایران و مجارستان به امضاء رسید

می متالز - تفاهم نامه همکاری های هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشور مجارستان عصر روز شنبه 19 فروردین ماه به امضاء دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و زلت شمین Zsolt Semjen ، معاون نخست وزیر مجارستان رسید.
تفاهم نامه همکاری های هسته ای میان ایران و مجارستان به امضاء رسید

به گزارش می متالز، در کنفرانس خبری که پس از امضای این تفاهم نامه برگزار شد، دکتر صالحی با اشاره به سفری که در سال 1392 به مجارستان داشت، افزود، در این سفر در خصوص همکاری های هسته ای و همکاری در سایر زمینه ها صحبت های خوبی داشتیم. بخصوص در بحث هسته ای با توجه به تجارب مشترک دو کشور در استفاده از نیروگاه های VVER و تجارب اندوخته و متراکم کشور مجارستان مقرر شد در حوزه مسائل ایمنی و آموزشی نیروگاه ها، در بعد علمی و آموزشی همکاری های گسترده ای داشته باشیم. همچنین در این سفر در زمینه طراحی نیروگاه های کوچک هسته ای دو طرف ابراز علاقه کردند. همانگونه که 4 سال پیش در ورودم به سازمان اعلام کردم از جمله اولویتهای سازمان انرژی اتمی استفاده از نیروگاه های کوچک است و اهمیت خاصی برای طراحی و ساخت این نیروگاه ها قائل هستیم. امیدوارم در آینده شاهد استفاده از این نیروگاه ها در سطح کشور باشیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی دولت مجارستان در ارتباط با همکاری با ایران انجام شده است. یکی از این اقدامات اعطاء 100 بورسیه به ایرانیانی است که علاقمند به ادامه تحصیل در مجارستان هستند. اقدام دیگر تفاهم نامه ای است که امروز به امضاء رساندیم و بر اساس آن در خصوص طراحی نیروگاه های کوچک میتوانیم همکاری مشترک داشته باشیم. مورد دیگر سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی بانک های مجارستانی برای تأمین مالی طرح های مشترک در ایران است.

دکتر صالحی با اعلام اینکه اتحادیه اروپا با حمایت این اتحادیه از سرمایه گذاری های مشترک دو کشور موافقت نموده است، افزود: اینها قدم های خوبی است که در راستای همکاری دو کشور برداشته شده است و امیدواریم شاهد همکاری های متقابل دو کشور بصورت روزافزون باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: البته روابط دو کشور روابط دیرینه ای بوده است که به چند صد سال پیش باز می گردد. در سال های اخیر روابط دو طرف مقداری از بعد اقتصادی دچار افت شده بود که تلاش می شود بتوانیم در راستای عملیاتی شدن برجام، فعالیت های اقتصادی و تجاری مان را گسترش بدهیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری زلت شمین، معاون نخست وزیر مجارستان با تقدیر از زحمات دکتر صالحی در به ثمر رساندن این تفاهم نامه، اظهار داشت: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان به خوبی گسترش پیدا می کند و تفاهم نامه ها و قراردادهای جدید منعقد می شود.

شمین افزود: از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد که تفاهم نامه عدم پرداخت مالیات مضاعف به اجرا در آمده است و اتحادیه اروپا با حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور موافقت کرده است. در آینده نزدیک هیأتی از بزرگترین بانک های مجارستان به ایران می آیند تا با بانک های ایرانی قرارداد همکاری منعقد کنند.

معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به مذاکرات قائم مقام وزارت رشد و توسعه ملی مجارستان - که در هیأت حضور دارد - در زمینه نفت و انرژی های نوین، گفت: افتخار دیدار و مذاکره با 4 استاندار را داشتم که در زمینه افزایش روابط در حوزه جهانگردی به توافق رسیدیم. همچنین در بخش بانک های کوچک و متوسط مجارستان حمایت 85 میلیون دلاری خود را برای همکاری های دو جانبه اعلام کرده اند.

شمین تصریح کرد: افتخار دیدار و گفتگو با حضرت آیت الله مکارم شیرازی را داشتم که این گفتگوی معنوی بسیار سودمند بود. ایشان افزود: مطمئن هستم که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان در آینده نزدیک رشد خواهد کرد. ضمانت این امر این است که در حال حاضر 1400 دانشجوی ایرانی در مجارستان ادامه تحصیل می دهند و مجموعاً 4000 دانشجوی ایرانی تا کنون در مجارستان فارغ التحصیل شده اند. در حقیقت این دانشجویان سفرای فرهنگی هر دو کشور محسوب می شوند که دو ملت را به هم نزدیک تر می کنند. امیدوارم به کمک خداوند همکاری دو کشور هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

معاون نخست وزیر مجارستان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به کارشکنی و اعمال فشار آمریکا روی تفاهم نامه های دیگر چه ضمانتی در خصوص اجرایی شدن این تفاهم نامه وجود دارد، پاسخ داد: مجارستان عضو اتحادیه اروپا است و تمامی تفاهم نامه ها و قراردادهایی که امضاء کرده ایم، بر اساس مقررات اتحادیه صورت گرفته است. این تفاهم نامه ها همچنین بر مبنای قوانین و مقررات بین المللی صورت گرفته و ما تمامی آنها را اجرا می کنیم.

عناوین برگزیده