تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۶
بازدید: ۵۰۵
کد خبر: ۲۴۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فراز و فرود سنگ‌آهن

می متالز - شاید کاهش بهای سنگ‌آهن به‌صورت مقطعی متوقف شده باشد ولی هنوز روند عمومی بهای این کالا در مسیر کاهشی جدی قرار دارد. تاکنون بهای سنگ‌آهن از روزهای اوج خود در سال‌جاری میلادی یعنی 21 فوریه (‌94.86 دلار بر هر تن برای عیار 62 درصد خشک – بدون احتساب رطوبت)، 28.3 درصد افت داشته که کاهشی جدی را نشان می‌دهد.
فراز و فرود سنگ‌آهن

آمارها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بهای سنگ‌آهن به 68 دلار و 3 سنت رسیده که کمترین حد از 7نوامبر سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود. این در حالی است که سقوط قیمتی شدیدتر از چیزی بود که برآورد می‌شد، هرچند که تخلیه حباب قیمتی شاید بتواند به سیگنالی برای حمایت از بازار بدل شود ولی واقعیت‌های این بازار به گونه‌ای وخیم است که نمی‌توان به صراحت از امیدواری به آینده این بازار خبر داد، اگرچه قیمت 68 دلار یا کمتر از آن، خود می‌تواند به فاکتوری حمایتی از این بازار بدل شود.

برتری عرضه بر تقاضا را باید مهم‌ترین‌ واقعیت بازار سنگ‌آهن به‌شمار آورد اگرچه به‌صورت مقطعی و البته برای هفته‌های آینده، این انتظار وجود دارد که حجم عرضه سنگ‌آهن به بازار چین کاهش یابد که شاید بتواند فاکتوری حمایتی از قیمت‌ها تلقی شود؛ البته باز‌هم موجودی انبارهای فعلی در این بازار سنگ‌آهن به صراحت از ادامه برتری عرضه بر تقاضا خبر می‌دهد اما کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد نیز تاثیر جدیدی بر روند قیمتی در بازار سنگ‌آهن بر‌جای می‌گذارد.

با توجه به این موارد شاید نوسان قیمت‌ها در سطوحی بالاتر از 60 دلار در هر تن بتواند آینده کوتاه‌مدت بهای سنگ‌آهن را رقم بزند، هرچند که همین قیمت نیز برای این بازار مهم، بسیار پایین ارزیابی می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد واردات سنگ‌آهن و کنسانتره این کالا به چین در ماه مارس به 95.56 میلیون تن رسیده که به نسبت ماه قبل از آن 12.07 میلیون تن افزایش را نشان می‌دهد، همچنین به نسبت مدت مشابه سال قبل نیز 11.4 درصد افزایش داشته است. این حجم از واردات موجب شد تا واردات سنگ‌آهن و کنسانتره آن در 3 ماه ابتدایی سال میلادی جاری به 270.88 میلیون تن افزایش یابد که به نسبت مدت مشابه سال قبل 12.2 درصد رشد داشته است.

به‌نظر می‌رسد حجم واردات سنگ‌آهن به چین در هفته‌های اخیر باز هم ادامه داشته باشد، بنابراین برتری عرضه بر تقاضا را باید جدی و ادامه‌دار در نظر گرفت. تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که پس از هر فاز سقوط قیمتی زمانی از ابهام در بازارهای مختلف تجربه می‌شود، اگرچه رفت و برگشت‌های محدود قیمتی را نیز شاهد خواهیم بود. به نظر می‌رسد بازار سنگ‌آهن از هم‌اکنون وارد فاز ابهامی مقطعی شده و جریان غالب بازار را پس از این بازه زمانی احتمالی یا دوران گذار قیمتی می‌توان با شفافیت بیشتری رصد کرد.

در نهایت کاهش قیمت سنگ‌آهن به‌عنوان مهم‌ترین‌ ماده اولیه در صنعت فولاد سیگنال هشدار دهنده بزرگی برای بازار فولاد است که واحدهای تولیدی را در کاهش قیمت تمام‌شده حمایت خواهد کرد، بنابراین تلاش برای کسب سهم بازار بیشتر به کمک ارائه تخفیف را توجیه‌پذیر جلوه می‌دهد. با توجه به بالابودن محسوس موجودی انبارها نمی‌توان به دورنمای کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی خوش‌بین بود.

سیگنال کاهش بهای سنگ‌آهن برای بازار فولاد چندان خوش‌یمن نخواهد بود.در بازار زغال‌سنگ هنوز تصمیم دولت برای کاهش 150 میلیون تن از ظرفیت تولید مهم‌ترین نکته در گمانه‌زنی قیمت‌های پیش‌رو محسوب می‌شود، هرچند که در بازارهای جهانی مختلف این وضعیت متفاوت است. به‌نظر می‌رسد هنوز هم این بازار به سمت رشد قیمت‌ها متمایل است ولی ابهامات این بازار را نمی‌توان نادیده گرفت.

عناوین برگزیده