تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۶۲۰
کد خبر: ۲۴۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس خانه معدن:

هجمه علیه معدنکاری به عنوان فعالیت مخرب، ادامه دارد

می متالز - رییس خانه معدن گفت: امروز برخوردهای منفی ضد فعالیت های معدنی و معدنکاری به عنوان عاملی برای تخریب محیط زیست همچنان از سوی برخی افراد غیرمسوول تداوم دارد.
هجمه علیه معدنکاری به عنوان فعالیت مخرب، ادامه دارد

محمدرضا بهرامن روز (شنبه) در یک نشست خبری افزود: متولی بخش معدن باید از فعالان این عرصه حمایت کند و مانع هرگونه برخورد تخریبی با این بخش شود و چنانچه مواردی از اقدام معدنکاران با اصول قانونی همخوانی ندارد، آنها را نسبت به رعایت مقررات توجیه و ملزم سازد.
به گفته رییس خانه معدن، حملات افراد ناآگاه نسبت به اهمیت فعالیت معدنی، مانع از جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به این بخش می شود و باید وزارت صنعت، این موضوع را با حساسیت پیگیری کند.
بهرامن گفت: بیشترین سهم شاخص فعالیت معدنی، به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اختصاص دارد و بهره برداران معدنی افزون بر ایجاد اشتغال در این مناطق، با تامین زیرساخت ها، جاده کشی، انتقال آب، برق و مخابرات زمینه توسعه را فراهم می کنند.
وی اضافه کرد: اجرای پوشش های جنگلی در برخی معادن که مشکل منابع آب ندارند، از کارهای عمرانی غیرموظف فعالان معدنی است اما نسبت به اجرای آن تلاش می کنند.
وی هدفگذاری رشد هشت درصدی در قالب سال های برنامه ششم توسعه را یادآور شد و افزود: بخش معدن می تواند نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد، بنابراین پشتیبانی از این بخش می تواند در دستیابی به این هدف، موثر واقع شود.
فعالیت اکتشافی و شناسایی ذخایر معدنی در گذشته از وجود نزدیک به 60 میلیارد تن ذخیره معدنی خبر می دهد که 40 میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است و ارزش اقتصادی آن 770 میلیارد دلار برآورد می شود که با افزایش اکتشاف، ارزش دو برابری برای ذخایر پیش بینی شده است.
رییس جمهوری هفته گذشته در سفر به استان مازندران افزایش 2.5 برابری اکتشاف معدنی در دولت یازدهم نسبت به همه دولت های 90 سال گذشته را نشانه توجه به بخش معدن دانست و افزود: آمارهای بانک مرکزی در سه ماه سوم پارسال نشاندهنده رشد بخش معدن در تولید ناخالص داخلی است و پیش بینی می شود رشد بخش معدن در سه ماه آخر پارسال و کل سال 1395 افزایش یافته باشد.
بهرامن موضوع بهره گیری از فناوری را در کنار اعطای تسهیلات و اعتبارات بانکی مهم دانست و گفت: بزودی دوباره موضوع درخواست تشکیل بانک معدن از سوی این تشکل به رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم می شود.
پیش بینی شده است بانک معدن با سرمایه 6 هزار میلیارد ریالی مجوز فعالیت را از بانک مرکزی دریافت کند.
به گفته برخی فعالان بخش معدن، بانک صنعت و معدن در این زمینه حضور کم رنگی دارد و اکنون با مشارکت در ساخت بیمارستان مغز و اعصاب، هواپیماهای خریداری شده، ساخت خط آهن مترو و ... از عرصه معدن دور شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت بتازگی اعلام کرد: شمار معادن فعال کشور به 6 هزار معدن رسیده و میزان مواد معدنی استخراجی نیز بیش از 400 میلیون تن است.

منبع: ایرنا
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده