تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۲۴۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان بخش صنعت مطرح کردند :

دولت یازدهم در بخش صنعت نمره قبولی گرفت

می متالز - کمتر از دو ماه دیگر فرصت چهار ساله دولت یازدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور به پایان می رسد و در نتیجه زمان آن رسیده است که کارنامه عملکرد دولت را در این بازه زمانی مورد بررسی قرار دهیم و مقایسه ای با اهدافی که این دولت در آغاز مسیر برای خود تعیین کرده بود داشته باشیم و بدانیم که تا چه حد توانسته به آن جامه عمل بپوشاند.
دولت یازدهم در بخش صنعت نمره قبولی گرفت

دولت روحانی با به نتیجه رساندن برجام توانست یکی از دغدغه های  اصلی کشور را رفع کند. تا پیش از توافق هسته ای که دو سال نخست دولت یازدهم ر ابر میگیرد تمرکز اصلی دولت یازدهم در به نتیجه رساندن این توافق خلاصه می شد، در زمان انتخابات سال 1392 حسن روحانی بر تاثیر این تحریم ها بر اقتصاد کشور تاکید ویژه ای داشت.  از جمله پیامدهایی که دو سال پایانی دولت یازدهم داشته است می توان به  بیش از ١٠٠ قرارداد با کشورهای مختلف و حضور پر رنگ هیات های تجاری از کشورهای مختلف اشاره کرد.

در این میان برخی از صنعت گران و فعالان صنعتی نه تنها عملکرد دولت را مثبت نمی دانند بلکه ادعا دارند که مشکلات تولیدات صنعتی نیز افزایش یافته است حتی ادعا می کنند تعدادی از  تحریم های بانکی نیز به رغم توافق هسته ای افزایش پیدا کرده اند. اما گروه دیگری بر این باورند که نتایج عملکرد دولت در سال های نخست دولت آتی نمود پیدا خواهد کرد.   

با این اوصاف؛ روزنامه عصراقتصاد در جهت بررسی عملکرد دولت یازدهم با حامد رنجبر نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و  محمود تهی دست عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی زاهدان گفت و گوهایی ترتیب داد. در ادامه اظهارات این دو فعال اقتصادی در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت را می خوانید.

پرداخت یارانه ها نیازمند بازنگری جدی است 

حامد رنجبر نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم چنین اظهار داشت: در مجموع دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های سابق عملکرد بهتری داشته است  چراکه نگاه مسئولان نسبت به سابق اقتصادی تر است.

رنجبر در ادامه افزود: دولت کنونی با وجود اینکه در آغاز فعالیت خود به دلیل وجود برخی مشکلات در حوزه روابط بین المللی با مشکلات و محدودیت های بسیاری موجه بوده است وتوانست در زمینه اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این میان می توان به کنترل تورم و اقداماتی در زمینه تغییر اقتصاد دولتی به اقتصاد بخش خصوصی به عنوان سایر اقدامات مثبت دولت اشاره کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه با وجود عملکرد مثبت دولت این نهاد نتوانست به تمامی اهداف خود برسد، گفت: انتظار می رفت که دولت تدبیر و امید در خصوص حذف دهک های بالای برخوردار از یارانه به صورت جدی تر اقدام کند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

رنجبر تصریح کرد: اما منطقی است که در خصوص یارانه ها اقدامی جدی صورت نگرفته است چراکه یارانه ها و سفرهای استانی برای دولت جنبه تبلیغاتی دارند.

وی در رابطه با فعالیت هایی که دولت در مدت زمان باقی مانده می تواند داشته باشد، عنوان کرد: دولت می تواند گزارشی در خصوص عملکرد خود در این چهار سال ارائه کند و  به شفاف شدن مسائل کمک بیشتری کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت فعلی در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات مثبتی داشته است، عنوان کرد: کارگروه هایی برای پیشبرد آن ایجاد شده است و دیدی کلی و منسجم تری نسبت به آن پیدا کرده ایم اما برنامه ای اجرایی در این زمینه نداریم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج  با بیان اینکه دولت آتی نیز باید روند دولت یازدهم را ادامه دهد، مطرح کرد: دولت دوازدهم باید تمرکز خود را بر انتقال اقتصاد از دولت به بخش خصوصی قرار دهد چراکه اگر این روند ادامه یابد به زودی دچار بیماری هلندی خواهیم شد و در نهایت در جایگاهی هم تراز با کشوری مانند ونزوئلا قرارخواهیم گرفت.  البته از دیگر اقدامات دولت جدید می توان به تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و کنترل واردات کالای واسطه ای و اولیه اشاره کرد.

کنترل بازار باید از دست دولت خارج شود

محمود تهی دست عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی زاهدان نیز در رابطه با عملکرد دولت یازدهم عنوان کرد: دولت تدبیر و امید توانست در بهبود روابط خارجی و بین المللی خود گام های بسیار مثبتی بردارد اما در مقابل این دولت در زمینه اقتصادی چندان دستاوردی نداشته است و توانسته است موفق عمل کند. در این میان پایین آمدن نرخ تورم را به عنوان دستاورد دولت کنونی ذکر می کنند اما باید در نظر داشت که با وجود رکود، کاهش تورم غیر قابل اجتناب بوده است و دولت اقدام قابل ذکری در این حوزه نداشته است.

تهی دست تصریح کرد: دولت اگر می خواست اتفاقی رخ بدهد باید برای کاهش رکود موجود در بازار گامی برمی داشت اما چنین اتفاقی رخ نداد چراکه چنین عملی جسارت بسیاری را می طلبد و دولت کنونی فاقد این جسارت است.

وی در ادامه افزود: اگر دولت یازدهم رکود موجود در بازار را کاهش می داد، بازار کنترل خود را به دست می گرفت و کنترل آن از دست دولت خارج می شد.

این فعال اقتصادی با اشاره به عملکرد دولت دهم و تبعاتی که برای دولت فعلی داشت، چنین بیان کرد: با این اوصاف؛ طبیعی است که دولت یازدهم در دو سال نخست نتوانست اقدام مثبت و شایان ذکری داشته باشد اما دو سال پایانی عملکرد دولت یازدهم باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مدت رشد اقتصادی داشته ایم اما بیشتر مربوط به بازار نفت کشور است. بنابراین رشد چندانی نبوده است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی زاهدان خاطر نشان کرد: نتیجه عملکرد دولت یازدهم در دو سال نخست دولت آتی نمود پیدا خواهد کرد و در آن بازه زمانی است که بهتر می توانیم دولت یازدهم را مورد قضاوت قرار دهیم.

عناوین برگزیده