تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۴۹۷
سرویس خبر : انرژی

رقابت ایران و قطر در پارس جنوبی به اوج می‌رسد

می متالز - در حالی که وزارت نفت با تکمیل فازهای پارس جنوبی به دنبال سبقت از قطر در برداشت از بزرگترین میدان گازی جهان است، مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم از لغو ممنوعیت خودخواسته این کشور برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان خبر داد تا رقابت دو همسایه بر سر میدان مشترک گازی به اوج خود برسد.
رقابت ایران و قطر در پارس جنوبی به اوج می‌رسد

با بهره برداری اخیر از فازهای ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ پارس جنوبی، دولت یازدهم در مجموع ۱۱ فاز به تعداد فازهای فعال این میدان افزوده است و بنابراین سهم برداشت ایران از این میدان مشترک گازی به روزانه ۵۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. بر این اساس و با ملاحظه تولید روزانه ۶۰۰ میلیون متر مکعبی قطر،  ایران به یک قدمی کشور همسایه خود در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی رسیده است.

با توجه به این پیشرفت، وزیر نفت در دیدار نوروزی از پروژه‌های پارس جنوبی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری سهم تولید ایران از قطر پیشی بگیرد. زنگنه گفت: تا پایان امسال قرار است برای هرکدام از فازهای ١٣، ٢٢، ٢٣ و ٢۴و فاز ١۴، یک فاز وارد مدار بهره برداری شود که این کار و تصمیم بزرگی است که توسط وزارت نفت گرفته شده است. وی افزود: سال جدید برای وزارت نفت سال خوبی خواهد بود، بخصوص به این دلیل که امیدوارم این سربلندی را داشته باشیم که تولیدمان در پارس جنوبی از قطر پیشی بگیرد، چرا که یکبار در سال ٨۴ به قطر رسیدیم و بعد از آن در تولید گاز عقب افتادیم.

با این حال، قطری‌ها نیز دست روی دست نگذاشته اند و تصمیم دارند که پس از ۱۲ سال برای توسعه این میدان آستین‌هایشان را بالا بزنند. به نقل از رویترز، سعد الکعبی مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم گفت: ما بخش عمده ای از پروژه‌هایمان را تکمیل کرده ایم و اکنون زمان خوبی برای برداشتن ممنوعیت توسعه این میدان است… در مورد نفت برخی بر این باورند که میزان تقاضا در سال ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسید. برخی دیگر نیز معتقدند میزان تقاضا در سال ۲۰۴۲ به اوج می‌رسد، اما تقاضا برای گاز همواره در حال رشد است.

وی افزود: توسعه بخش جنوبی میدان شمالی ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز، معادل ۴۰۰ هزار بشکه نفت را خواهد داشت و میزان تولید گاز از این میدان را حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. به گفته الکعبی، تولید گاز از بخش جنوبی این میدان در طی ۵ تا ۷ سال آینده آغاز می‌شود.

دولت قطر سال ۲۰۰۵ توسعه پارس جنوبی (گنبد شمالی) را به منظور مطالعه تاثیر افزایش سریع تولید بر ذخایر به حالت تعلیق درآورد. این میدان تقریبا کل تولید گاز و ۶۰ درصد درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

در همین حال، غلامرضا منوچهری در واکنش به این موضوع گفت: در زمینه برداشت از میدان گازی پارس جنوبی بر اساس برنامه گذشته عمل کرده و برنامه جدیدی برای برداشت از این میدان نداریم. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه برداشت از مخازن نفتی و گازی بر اساس ظرفیت مخزن و البته عمل به سیاست برداشت صیانتی انجام می‌شود، ادامه داد: ایران سیاست خود را بر اساس برداشت صیانتی با در نظر گرفتن طول عمر مخزن و البته با اولویت قرار دادن برداشت از بخش مرزی میدان، تنظیم می‌کند.

بنابراین به نظر می‌رسد که همراه با اقدامت توسعه ای وزارت نفت در پارس جنوبی، قطری‌ها نیز بر فعالیت‌هایشان بی‌افزایند تا از سهم برداشت بیشترشان نسبت به ایران اطمینان حاصل کنند.

ظرفیت میدان گازی پارس جنوبی بالغ بر حدود ۱۸۰۰ تریلیون فوت‌مکعب (۵۱ تریلیون متر‌مکعب) گاز طبیعی در جا و ۵۰ میلیارد بشکه (۷٫۹ میلیارد متر‌مکعب) میعانات گازی است. این میدان گازی مساحتی حدود ۹۷۰۰ کیلومترمربع (۳۷۰۰ مایل‌مربع) را پوشش می‌دهد که از این مساحت، ۳۷۰۰ کیلومتر‌مربع (۱۴۰۰ مایل‌مربع) آن واقع در آب‌های ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر‌مربع (۲۳۰۰ مایل‌مربع) آن واقع در آب‌های قطر است.

عناوین برگزیده