تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۵۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت اشتغالزایی در صنایع معدنی

می متتالز - با توجه به اینکه امسال سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال» نامیده شده، باید با فعال کردن معادن و صنایع معدنی بتوان بیش از پیش در جهت اشتغالزایی در این حوزه گام برداشت.
ظرفیت اشتغالزایی در صنایع معدنی

مطالعات انجام‌شده درباره اهمیت معادن نشان می‌دهد هر دلار سرمایه‌گذاری هزینه در اکتشاف مواد معدنی، حداقل ارزش‌افزوده‌ای بیش از ۸/۲دلار در این بخش به همراه خواهد داشت و به ازای یک اشتغال مستقیم در حوزه معدن به‌طور میانگین برای ۳/۲ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. اما فراتر از بخش معدن، صنایع پایین‌دستی معدن و صنایع معدنی است که می‌تواند سبب اشتغالزایی بیشتر شود. از این‌رو صنایع معدنی سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌تواند برعهده داشته باشد. این بخش علاوه بر اینکه خود می‌تواند به‌طور مستقیم تولید ارزش‌افزوده و ایجاد اشتغال بالا را در اقتصاد فراهم کند، می‌تواند موجب تحرک سایر بخش‌های اقتصادی نیز شود. با توجه به ۶۸ ماده شناخته شده و ۶۰میلیارد تن منابع معدنی شناسایی شده می‌توان بیش از این به سمت فرآوری و ایجاد اشتغال در این زمینه گام برداشت. چراکه با توجه به وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و صنایع معدنی مانند فولاد، آلومینیوم و مس و... می‌توان بیش از پیش در جهت اشتغالزایی در این زمینه گام برداشت. با توجه به اینکه معادن در کشور ما در سراسر ایران و در استان‌های مختلف پراکندگی دارند، هر یک به نوعی می‌توانند در اشتغالزایی مناطق بومی نقش مهمی برعهده بگیرند.

به همین دلیل فعال کردن واحدهای صنایع معدنی در آن مناطق می‌تواند نقش بسیار اساسی در اشتغالزایی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و سبب بکارگیری نیروی انسانی و بومی منطقه شود. برای مثال یک چهارم از اشتغال در استان اصفهان وابسته به متالورژی، ریخته‌گری و فولاد است. اگر بتوان به همین شکل واحدهای فرآوری معدنی را در استان‌های مختلف شکل داد، با ایجاد توازن و با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن منطقه می‌توان اشتغالزایی ایجاد کرد.البته برخی از کارشناسان معتقدند، افزایش اشتغال در سایه توسعه اقتصاد صنایع معدنی، با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکانپذیر خواهد بود. اما حمایت دولت و بانک‌های مختلف در داخل نیز در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

سارا اصغری/ روزنامه‌نگار

منبع: صمت
عناوین برگزیده