تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۵۹۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
یک کارشناس مسکن: انتخابات در افزایش قیمت مسکن بی اثر است

رونق بازارمسکن بدون افزایش قیمت افسارگسیخته

می متالز - مسکن از یکسو به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر و از سوی دیگر به عنوان یک کالای سرمایه ای مود توجه بوده است. بررسی متغیرهای بخش مسکن و سیکل دوره های رکود و رونق در این بخش حاکی از آن است که پس از دوره دو ساله رونق در سال های ۹۰ تا ۹۲، مسکن وارد دوره رکودی شد که تاکنون نیز ادامه دارد، این در حالی است که پیش بینی می شد در نهایت از سال ۹۵ دوره رونق آغاز شود اما درآن سال هم مسکن چه در بخش معاملات و چه در بخش قیمت فقط رشد ۵ درصدی را تجربه کرد.
رونق بازارمسکن بدون افزایش قیمت افسارگسیخته

به گفته کارشناسان این دوره رکودی عمیق تر از دوره های پیشین بود چراکه با کاهش سرمایه گذاری کم سابقه ای همراه بود.

درسال ۹۶ و همزمان با دو انتخابات پیش رو گمانه زنی ها مبنی بر رونق بخش مسکن و به دنبال آن افزایش قیمت آغاز شده است. همین امر سبب شد تا با باقر میلانی به گفتگو نشستیم و پیش بینی این کارشناس بازار مسکن از وضعیت رکود و رونق مسکن را جویا شدیم.

میلانی درباره وضعیت مسکن درسال ۹۶ گفت: با توجه به اینکه پروانه هایی که در اوایل دهه ۷۰ صادر و منجر به ساخت و ساز شده (خانه هایی که مورد تقاضای عمومی هستند و در مناطق گوناگون شهری پراکنده اند، نه لوکس سازها) غالبا به فروش رفته اند، پیش بینی من این است که در سال جاری و دو سال آینده، برای پروانه ساخت وساز تقاضا داشته باشیم و رونقی برای ساخت و ساز و اخذ پروانه ایجاد شود.

وی با تاکید بر فراهم بودن زمینه های ساخت و ساز تصریح کرد: با این حال افزایش قیمت آن چنانی پیش بینی نمی کنیم و قیمت ها متناسب با تورم و در نهایت تنها به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر می کند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: به طور کلی رونق از نظر ساخت و ساز شکل می گیرد، از نظر خرید و فروش هم نیازهایی که تا الان برآورده نشده الان دیگر زمان آن رسیده که برآورده شود. البته برای این منظور باید پروانه های صادر شده و تعداد متقاضی را درنظر بگیریم که همیشه داشتیم و داریم؛ به نظر من امسال سالی است که ساخت و ساز صورت می گیرد و خرید و فروش هم به صورت نرمال وجود دارد.

میلانی با اشاره به عوامل موثر بر پایان دوره رکود در سال جدید اظهار کرد: یکی از عوامل موثر بر رکود، اتمام دوره سینوسی رکود است که البته خیلی وقت است که به پایان رسیده است. تقاضای دائمی که هر سال وجود دارد و برآورده نمی شود، فروش ساختمان های ساخته شده در سال های گذشته تمام شده است و تقاضا خود به خود ایجاب می کند که به سمت ساخت و ساز بروند، جوانی نسل که همیشه بوده و ازدواج های ۸۰۰ هزار موردی که در طول سال صورت می گیرد، قیمت نفت که به نسبت دو سه سال گذشته بهتر شده است از جمله عواملی است که منجر به «شبه رونق» خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خروج از رکود در سال جدید اتفاق خوبی است یا خیر؟ گفت: خروج از رکود در زمینه ساخت و سازها خوب است، البته من خروج از رکود را آن چنان تورمی نمی بینم، چرا که افزایش قیمت نفت به گونه ای نبوده که به ۱۰۰- ۱۵۰ دلار رسیده باشد و بگویم این افزایش قیمت اثر می گذارد و بیماری هلندی عمل می کند؛ بنابراین خروج از رکود با قیمت متعادلی اتفاق می افتد.

این کارشناس بازار مسکن در توضیح بیماری هلندی در بخش مسکن تصریح کرد: زمانی که عواملی خارج از عرضه و تقاضا روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد، پول های نفتی که از راه های گوناگونی توزیع می شد، باعث هجوم به سمت خرید ملک و مسکن و افزایش قیمت ناگهانی آن می شود.

میلانی با اشاره به عامل دیگری که مانع از افزایش افسارگسیخته مسکن می شود، اظهار کرد: بسیاری از بانک ها و بنگاه ها آنقدر ملک دارند که اجازه نمی دهند قیمت تورمی شود، یعنی عرضه کننده هایی به جز سازندگان املاک و مستغلات هم در کشور وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری تاثیری بر افزایش قیمت مسکن دارد یا نه؟ گفت: در سال ۹۶، افزایش قیمت مسکن متناسب با تورم است. من انتخابات امسال را استثنا موثر نمی دانم یعنی انتخابات را قطعا جز پارامترهای رونق یا رکود محاسبه نمی کنم.

عناوین برگزیده