تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۲۹۴۲
سرویس خبر : محیط زیست
حسین زاده:

تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه فرصت است نه تهدید/توسعه پایدار محیط زیست بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد

می متالز - نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان اینکه توسعه پایدار محیط زیست بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد، گفت: تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه به جای آنکه یک تهدید باشد، قطعا یک فرصت بزرگ محسوب می شود.
تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه فرصت است نه تهدید/توسعه پایدار محیط زیست بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد

عبدالکریم حسین زاده، با انتقاد از اینکه توفیق چندانی در تحقق سیاست های محیط زیستی نداشتیم،گفت: مقام معظم رهبری در آبان 94 با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان مجلس سیاست های محیط زیست را ابلاغ و رسیدگی به آنها را در اولویت قرار دادند که ایجاد نظام یکپارچه‌ ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه‌ اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی از جمله محورهای این ابلاغیه به شمار می رود.

 

توسعه پایدار محیط زیست بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار محیط زیست بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد، افزود:  باور و اعتقاد به سمن ها و مجموعه های اجتماعی نهادهای غیردولتی بسیار سست و شکننده است بنابراین امکان فرهنگ سازی و مشارکت پذیری مردم در حوزه های محیط زیستی بسیار پایین بوده و نمی توان در این حوزه به موفقیت های چندانی دست یافت.

 

جرم انگاری تخریب محیط زیست در کشور مغفول مانده است

وی با یادآوری اینکه بحث جرم انگاری تخریب محیط زیست از جمله محورهای سیاست های محیط زیست است که در کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: متاسفانه محیط زیست از توان و قدرت اجرایی مناسب برخوردار نبوده و از این رو نتوانسته با تخریب کنندگان محیط زیست به درستی برخورد و این معضل را در کشور حل و فصل کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: علت آنکه در کشورهای توسعه یافته پایداری محیط زیست در مرتبه و سطح بسیار بالایی قرار دارد این است که مردم موضوع محیط زیست را باور داشته و برای آن هزینه کرده و آن را مجموعه ای از زندگی خود می دانند بنابراین تا مادامی که مردم ما نیز اهمیت محیط زیست را درک نکرده و در این رابطه فرهنگ سازی مناسبی صورت نگیرد، وضعیت محیط زیست کشور به همین وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم، از بی توجهی نسبت به موضوع اقتصاد سبز در کشور انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه در حوزه کنترل و توسعه اقتصاد سبز موفقیتی کسب نکرده ایم این در حالی است که اقتصاد سبز رویکردی از توسعه اقتصادی است که پایداری زیست محیطی را به دنبال دارد.

 

برخی به موضوع تبدیل شدن سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه دید و نگاه مثبتی ندارند

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی به موضوع تبدیل شدن سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه دید و نگاه مثبتی ندارند، تصریح کرد: واقیعت آن است که اگر تعهد اخلاقی و انسانی به محیط زیست و نسل های آتی داشته باشیم می توان با تبدیل محیط زیست به وزارتخانه نظارت دقیق و بهتری را بر عملکرد آن اعمال و وزارتخانه را ملزم به اجرای روابط بین الملل و تحقق اقتصاد سبز و توسعه پایدار کرد تا شرایط محیط زیست شرایطی نباشد که رو به اضمحلال رود.

 

تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه فرصت است نه تهدید

 با تاکید بر اینکه تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه فرصت است نه تهدید، تصریح کرد: البته امکان دارد در این رابطه انحراف معیار پیش آید و برخی از این موضوع سوء استفاده ابزاری کرده یا مجوزهایی را اخذ کنند اما باید دید که پیرامون دریاچه ارومیه، دریای خزر، خلیج فارس و همچنین زیستگاه های بزرگ چه تعداد طرح های امکان سنجی و ارزیابی زیست محیطی داشته و تا چه اندازه نسبت به سنجش اثرات زیست محیطی پروژه های عمرانی اقدام و سازمان های ذی ربط در این رابطه پاسخگو بوده اند؟ متاسفانه تمامی این موضوعات در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

عدم وجود امکان سنجی  اثرات زیست محیطی پروژه های عمرانی یکی از مهمترین عوامل خشکی دریاچه ارومیه

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم وجود امکان سنجی  اثرات زیست محیطی پروژه های عمرانی یکی از مهمترین عوامل خشکی دریاچه ارومیه به شمار می رود، گفت: متاسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شده و هیچ دستگاهی مسئولیت این موضوع را به عهده نگرفته و پاسخگو نبوده است این در حالی است که اگر وزارت محیط زیست تشکیل شود  مجلس می تواند از ابزارهای نظارتی به طور دقیق استفاده و فرصتی بزرگ برای مجلس، کشور و محیط زیست محسوب شود.

عناوین برگزیده