تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۴۱۰
کد خبر: ۳۰۵۴
رئیس پارک علم و فناوری استان خبر داد

هرمزگان امسال صاحب برج فناوری می‌شود

می متالز - بندرعباس – جمیله دبیری‌نیا: رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با اشاره به مشکلات پارک علم و فناوری استان در زمینه تملک ساختمان و محل استقرار واحدهای فناور طی سال‌های گذشته، گفت: ساختمان استیجاری فعلی ظرفیت تقاضا در حوزه فناوری را ندارد، از این‌رو با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است ساختمان سابق دانشگاه هرمزگان را تملک کردیم که 4500 متر فضای فیزیکی دارد و می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات ما را مرتفع کند.
هرمزگان امسال صاحب برج فناوری می‌شود

علی فتی ادامه داد: این ساختمان پس از بازسازی و تغییرات در سیستم‌های موجود آن تبدیل به برج فناوری خواهد شد و با بهره‌برداری از آن هرمزگان امسال صاحب برج فناوری می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه این برج را از محل اعتبارات ملی دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: دو سوم اعتبارات برج فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یک سوم آن از محل اعتبارات پارک هرمزگان تامین شده است. فتی افزود: هزینه بازسازی ساختمان نیز از سوی وزارت علوم تامین شده است که امیدواریم با تکمیل آن برج فناوری هرمز راه‌اندازی و فناوران و مخترعان برای انجام فعالیت در این برج حضور داشته باشند.به گفته رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان، این برج حداکثر دهه فجر سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.وی به احداث ساختمان پارک علم و فناور واقع در روبه‌روی دانشگاه اشاره کرد و گفت: بخشی از این بنای ساختمان انجام شده است.این مسوول با اشاره به اعتبارات پارک علم و فناوری طی سال‌های گذشته افزود: فعالیت پارک را زمانی می‌دانیم که ردیف بودجه مستقلی دریافت کردیم و از نظر ما پارک هرمزگان سال 92 شناسنامه‌دار شد و اعتبار مستقل برای انجام وظایف دریافت کرد.

وی با بیان اینکه از سال 92 تا 95 به‌طور سالانه بین 10 تا 20 درصد به اعتبارات پارک اضافه می‌شد، گفت: اعتبارات پارک علم و فناوری هرمزگان سال گذشته یک میلیارد و 460 میلیون تومان بود که این رقم با رشد 68 درصدی امسال به دو میلیارد و 160 میلیون تومان رسید. وی همچنین از عضویت پارک علم و فناوری هرمزگان در انجمن بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری جهان « IASP» خبر داد و گفت: IASP یک سازمان غیرمردمی بوده و به‌عنوان یک مقام ویژه مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد است. به گفته فتی، IASP مدیریت حرفه‌ای پارک‌های علمی، تکنولوژی و تحقیقاتی و دیگر حوزه‌های نوآوری را با یکدیگر مرتبط می‌سازد و خدماتی را ارائه می‌دهد که موجب رشد و شکوفایی اعضای خود می‌شود.رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار کرد: پارک علم و فناوری هرمزگان نیز با رایزنی و تعامل و معرفی شرکت‌های مستقر و ارائه گزارش‌های پیشرفت طرح‌های خود طی سال‌های اخیر، به تصویب هیات‌مدیره انجمن بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری IASP، در روزهای آغازین سال 1396 به عضویت قطعی انجمن Full Member پذیرفته شد.

فتی گفت: این انجمن همچنین با ایجاد حس رقابت بین شرکت‌ها و کارآفرینان شهرها و مناطق آنها توسعه اقتصاد جهانی را در نوآوری‌ها، کارآفرینی و انتقال دانش و تکنولوژی توزیع می‌کند. مقر دائمى این اتحادیه در اسپانیا است و پارک علم و فناوری هرمزگان، عضویت تمام‌وقت و حق راى در هیات‌مدیره مجمع اتحادیه را خواهد داشت.وی در ادامه به فعالیت مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: این مجموعه با هدف حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و برگزاری رخدادهای فناوری شکل گرفت که خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل شد.رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار کرد: این مرکز که با مشارکت فرمانداری‌ها و دانشگاه‌های هرمزگان ایجاد شده توانسته ایده‌های افراد را در دورترین نقطه استان شناسایی و حمایت کند.وی افزود: با حمایت این مرکز سه رویداد استارت‌آپ ویکند نیز با موضوعات آزاد، خدمات شهری و شهر هوشمند برگزار شده است.

این مسوول اضافه کرد: حمایت مالی بلاعوض از دانش‌آموزان نیز از دیگر خدماتی است که پارک هرمزگان از طریق مرکز نوآوری انجام می‌دهد.رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در هرمزگان اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها در زمان دولت تدبیر و امید تشکیل شده و آمار قابل توجهی برای هرمزگان رقم زده است. وی با بیان اینکه با دریافت کارگزاری دانش‌بنیان از سوی پارک علم و فناوری زمینه برای توسعه این شرکت‌ها فراهم شده است، اظهار کرد: هرمزگان در این زمینه قابلیت‌های فراوانی دارد.به گفته فتی اکنون 26 شرکت دانش‌بنیان در هرمزگان وجود دارد که 16 شرکت از واحدهای فناوری هستند که در مراکز رشد پارک فعالیت می‌کنند.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری هرمزگان نیز در این نشست از برگزاری مسابقات مکران کاپ خبر داد و گفت: مسابقات بازی‌های رایانه‌ای جام مکران از سری برنامه‌های جدید جشنواره سیریک است که برای اولین بار در خرداد 96 در سطح منطقه جنوب کشور به میزبانی دانشگاه آزاد قشم و با همکاری پارک علم و فناوری با اهدای جوایز میلیونی برگزار می‌شود. به گفته وی در این دوره از مسابقات گیمرها در بازی‌های رایانه‌ای وارکرافت (Warcraft) و کانتر (Counter) به‌صورت تیمی (تیم‌های 5 تا 7 نفره) و در بازی PES به‌صورت انفرادی به رقابت می‌پردازند.علیرضا نصیری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر بازی‌های رایانه‌ای بازی پینت‌بال ویژه بانوان به‌صورت تیمی (تیم‌های 5 تا 7 نفره) و برنامه‌های جانبی نظیر تور دور جزیره قشم نیز برگزار می‌شود.

لزوم ترغیب سرمایه‌گذاران دانش‌بنیان

در این نشست همچنین مدیرمرکز رشد مواد و تجهیزات پزشکی پارک علم و فناوری هرمزگان به لزوم ورود سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نیازمند ترغیب سرمایه‌گذاران در حوزه دانش‌بنیان هستیم. مجید سرنی‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید به سمت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر بیایند، گفت: با ورود سرمایه‌گذاران به این بخش کمک زیادی به توسعه استان خواهد شد.سرنی‌زاده با بیان اینکه برای تکمیل اکوسیستم نوآوری نیازمند ورود صنایع هستیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در حوزه وظایف پارک‌ها نیست اما برای سرعت بخشی به این اکوسیستم پارک مجبور است ورود کند و وظایف بخش‌های دیگر را انجام تا سرعت بیشتری به این حوزه بدهد.

عناوین برگزیده