تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معوقه‌های زغال‌سنگی‌ها از سوی فولادی‌ها در حال پرداخت است

می متالز - زغال‌سنگ به‌عنوان ماده اولیه در صنعت فولاد کاربرد دارد. البته اهمیت زغال‌سنگ در دنیا با توجه به اینکه کوره‌های آنها بیشتر بر مبنای زغال‌سنگ می‌چرخد به مراتب بیشتر از ایران است که بیشتر به روش احیای مستقیم و با انرژی گاز می‌چرخد.
معوقه‌های زغال‌سنگی‌ها از سوی فولادی‌ها در حال پرداخت است

در دنیا ۸۵درصد به ۱۵درصد نسبت استفاده زغال‌سنگ به گاز است. در کشور ما نیز تنها کارخانه‌ای که به‌صورت انحصاری مصرف‌کننده زغال‌سنگ است، شرکت ذوب آهن اصفهان است. البته در چند سال گذشته همواره بین زغال‌سنگی‌ها با ذوب‌آهنی‌ها مشکلاتی در زمینه پرداخت حقوق زغال‌سنگی‌ها وجود داشته است. در اسفند سال گذشته از سوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جلسه‌هایی برای پرداخت این مطالبات پرداخت شد. در آن جلسه نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مطالبات زغال‌سنگی‌ها و افزایش نرخ زغال‌سنگ از سوی ذوب آهن شدند.


برای مطالبات زغال‌سنگی‌ها جلسه‌های مثمرثمری داشته‌ایم

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس به اهمیت زغال‌سنگ در صنعت فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: زغال‌سنگ به‌عنوان ماده اولیه در صنعت فولاد نباید مورد غفلت قرار گیرد. حسین امیری خامکانی در ادامه با اشاره به جلسه‌هایی که برای پرداخت معوقه زغال‌سنگی‌ها انجام شده است، عنوان کرد: خوشبختانه با جلسه‌هایی که در پایان سال گذشته برای پرداخت مطالبات زغال‌سنگی‌ها از فولادها برگزار شد، به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم، چراکه بخش عمده‌ای از این مطالبات را ذوب آهن اصفهان پرداخت کرد. البته در این زمینه نیز صندوق فولاد مساعدت‌هایی انجام داد تا بخشی از این مطالبات پرداخت شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان دقیق این مطالبات می‌توانید ارائه دهید، گفت: این مطالبات کم و بیش متغیر است. چون به‌طور معمول زمانی که زغال‌سنگ به فولادی‌ها ارائه می‌شود بخشی از آن پرداخت می‌شود و بخشی از آن معوق باقی می‌ماند. نماینده مردم زرند و کوهبنان ادامه داد: از این‌رو بخشی از معوقات پرداخت شد، یعنی ذوب آهن توانست سه تا چهار ماه حقوق معوقه را پرداخت کند. البته حقوق ماه اسفند و عیدی سال نو باقی مانده بود که چند روز پیش پرداخت شد. البته مطالبات بخش خصوصی باقی مانده است که این بخش هم در حال پرداخت این مطالبات هستند. در کل مطالبات زغال‌سنگی‌ها نسبت به سال گذشته به نسبت بهتر پرداخت شده است. یعنی در بخش دولتی معوقه عیدی و فروردین باقی مانده است، اما مطالبات بخش خصوصی بیشتر (حدود ۳ تا ۴ماه) مانده است.

پیمانکاران بخش خصوصی بدهکاری‌های بیشتری در این زمینه دارند. البته بدهی پیمانکاران با یکدیگر متفاوت است. اما خوشبختانه از نیمه دوم اسفند هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی پرداخت‌ها بهتر شده است. حسین امیری‌خامکانی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره افزایش نرخ زغال‌سنگ اتفاقی روی داده است یا خیر، گفت: در جلسه‌ای که در اسفند از سوی کمیسیون انرژی برگزار شد، افزایش نرخ زغال‌سنگ نیز مطرح شد. این بحث مطرح بود که افزایش قیمت‌ها آیا در ابتدای فروردین از سوی ذوب آهن مطرح شود یا از ابتدای شهریور؟ البته این موضوع نیز در حال پیگیری است.وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش نرخ با توجه به نرخ جهانی متعادل است یا خیر، گفت: هنوز تولیدکنندگان راضی نیستند. اما در جلسه‌ای که در اسفند برگزار شد، قرار بر این شد که بالای ۲۵درصد افزایش نرخ روی دهد. با جلسه‌های مختلفی که در این زمینه برگزار شد، توافق‌هایی حاصل شده است. این نماینده مجلس درباره حداقل حقوق‌های کارگری در این بخش نیز عنوان کرد: علاوه بر افزایش حقوق سال۹۶، تولیدکنندگان خواستار افزایش دیگری علاوه بر این افزایش حقوق هستند که برای این افزایش حقوق وارد مذاکرات شده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا باوجود زغال‌سنگ در کشور و بی‌نیازی واحدهای فولادی نیاز به واردات زغال‌سنگ داریم، عنوان کرد: در سال ۹۴ برای این موضوع نیز جلسه‌هایی گذاشتیم و دولت نیز تا حدودی با افزایش تعرفه موافقت کرد. این هم موضوعی است که دولت باید آن را با اهرم تعرفه مدیریت کند تا از واردات پیشگیری کند. البته کیفیت زغال‌سنگ ما به گونه‌ای است که گاهی اوقات مجبور می‌شویم زغال کک‌شو با زغال خاصی را مخلوط کنیم و این موضوع بهانه‌ای می‌شود برای واردات. این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: هرچند البته در خیلی از معادن این زغال‌سنگ موجود است، فقط باید تولید آن افزایش پیدا کند یا آن زغال خاص به نحوی تولید شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده