تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۳۴۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن افریقا، جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی

می متالز - در آینده‌ای نه‌چندان دور بخش معدن مهم‌ترین فاکتوری می‌شود که سرمایه‌گذاران را از سراسر جهان به قاره افریقا جذب می‌کند.
معادن افریقا، جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ، پژوهشی که روز چهارشنبه ۳ مه ‌(۱۳ اردیبهشت) منتشر شد، نشان می‌دهد ظرفیت معدنی افریقا در آینده‌ای نه‌چندان دور برای سرمایه‌گذاران خارجی جاذبه بیشتری خواهد داشت و آنها را به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در این قاره سوق خواهد داد. براساس این گزارش که با عنوان «جذابیت‌های افریقا» از سوی شرکت «ای‌وای» منتشر شده، بخش استخراج ازجمله فلزات صنعتی و گرانبها، زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی در مجموع ۶/۲درصد از سرمایه مستقیم خارجی در افریقا را در سال گذشته میلادی شامل می‌شد. ای‌وای یک شرکت فراملی خدمات حرفه‌ای مستقر در لندن و یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حرفه‌ای و مربوط به مشاغل در جهان است. پیش از این، جریان مشاغل سرمایه‌گذاری خارجی افریقا بیشتر در راستای املاک و مستغلات، هتل‌داری، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و فعالیت‌های لجستیک پیش می‌رفت و سهم این قاره را از جریان‌های مستقیم سرمایه‌گذاری خارجی در سطح جهانی از ۹/۴درصد به ۱۱/۴درصد در ۲ سال گذشته (۲۰۱۵ میلادی) رسانده بود و بنا به گفته ای‌وای این اتفاق باعث شده بود افریقا تبدیل به دومین مقصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از نظر میزان سرمایه در دنیا شود. در سال گذشته میلادی بیش از یک‌پنجم پروژه‌های وابسته به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در افریقا و بیش از نیمی از کل رقم سرمایه‌گذاری شده در این قاره از اقیانوسیه و آسیا به آن وارد شد که ای‌وای آن را گویای تعدد و تکثر سرمایه‌گذاران متمایل به این قاره می‌داند.تحلیلگران رقم کوچک معدنکاری در پروژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در افریقا را به گسترش پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به بخش‌هایی غیر از استخراج مربوط می‌دانند و همچنین به این عامل که بیشتر سرمایه‌های خارجی افریقا - برابر حدود ۵۸درصد - به آنچه «قطب‌های اقتصادی» در افریقای جنوبی، مصر، مراکش، نیجریه و کنیا نامیده می‌شود، جذب شده است.

در ادامه این گزارش آمده که افریقای جنوبی مقصد اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور است و پروژه‌های موجود در آن در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن ۹/۶درصد افزایش داشته‌اند. مراکش دومین دریافت‌کننده سرمایه‌های خارجی این قاره است و در سال گذشته میلادی ۱۹/۷درصد از پروژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده است. همچنین غنا، دومین اقتصاد بزرگ در غرب افریقا و یک بازار کلیدی برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌شمار می‌آید. آجِن سیتا مدیرعامل ای‌وای در افریقا می‌گوید: با این تفاسیر اما نبود ثبات ژئوپلتیک که برآمده از ناآرامی‌های اقتصادی و سیاسی است، همچنان سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود سرمایه در طولانی‌مدت به این قاره محتاط می‌کند. در هر صورت درحال‌حاضر مواد معدنی و نفت ارزشمندترین و درآمدزاترین صادرات افریقا به شمار می‌روند. کشورهای جنوبی قاره افریقا دارای ذخایر کلان طلا، مس و الماس هستند و هر ساله از صادرات این منابع درآمد کلانی به‌دست می‌آورند. از طرف دیگر کشورهای نیجریه و لیبی دارای ذخایر نفتی بسیار زیادی هستند و با بهره‌گیری از این منبع انرژی در جهان، رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند. کشورهای افریقایی همچنین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان هستند. سالانه ۳۰درصد از طلای جهان در قاره افریقا تولید می‌شود و در میان کشورهای این قاره، افریقای جنوبی نقش بسزایی در تولید طلا و صادرات آن دارد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده