تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۳۵۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مقام مسئول:

فناوری روز دنیا زمینه استخراج زغال سنگ را منتفی می کند

می متالز - نایب رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقد است: امروز فناوری روز امکان آن را فراهم کرده تا استخراج زغال سنگ منتفی شود، بلکه با سوختن آن در معدن، گاز متان منتقل و مخاطرات آن هم برطرف می شود.
فناوری روز دنیا زمینه استخراج زغال سنگ را منتفی می کند

«حسن نیک کار اصفهانی» روز سه شنبه در نشستی خبری افزود: بخش زغالسنگ در کشور متولی و تشکیلات انحصاری ندارد و این مساله مانع به روز سازی و ایمن سازی آن مطابق کشورهای پیشرفته و فعال در این بخش شده است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی از فناوری روز در زمینه زغالسنگ بهره نمی گیرد و اغلب به روش سنتی استخراج می کند که بازدهی آن بسیار پایین است.
آمارها نشان می دهد؛ میزان تولید زغالسنگ جهان سالیانه هشت میلیارد تن است و ایران بالغ بر یک میلیون تن تولید دارد .
همچنین 60 درصد انرژی حرارتی در دنیا از زغال تامین می شود و علاوه برآن سهم برق تولیدی از زغالسنگ نیز به رقم 60 درصد می رسد .
نیک کار اصفهانی خاطرنشان کرد، بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه انرژی گاز در کشورهای مختلفی مورد بهره برداری قرار می گیرد، اما همچنان رویکرد به انرژی زغالسنگ به دلیل ارزانتر بودن وجود دارد .
اطلاعات منتشر شده حاکی است، هر تن زغالسنگ امروز به ارزش 210 تا 220 دلار در جهان معامله می شود، این درحالی است که در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان مصرف کننده اصلی این ماده معدنی، هر تن را چهار میلیون و 500 هزار ریال(450 هزار تومان) خریداری می کند .
این فعال معدنی افزود: ایران اکنون یک معدن مکانیزه برای استخراج زغالسنگ دارد که در طبس ( خراسان جنوبی ) واقع شده و بقیه به روش سنتی استخراج می کنند.
وی گفت: دولت ها در جهان به معادن زغالسنگ توجه ویژه ای دارند، زیرا این ماده معدنی به عنوان یکی از منابع مهم انرژی و تولید فولاد جایگاه مهمی دارد و ایران بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تن ذخیره اکتشافی در این بخش دارد .
سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) پارسال اعلام کرد: براثر انجام عملیات اکتشاف معدنی در گستره ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع، یکی از ذخایر اکتشافی مقدماتی زغالسنگ به میزان 450 میلیون تن بود .
بررسی ها نشان می دهد استان مازندران با 50 معدن زغالسنگ بیشترین تعداد معادن این بخش را دارد و خراسان جنوبی با داشتن 865 میلیون و 482 تن ذخیره بالاترین سهم را با 26 معدن دارد.
براثر انفجار ظهر چهارشنبه گذشته ( 13 اردیبهشت ماه ) معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر استان گلستان، تاکنون پیکر 42 تن از معدنکاران زحمتکش به خارج از معدن منتقل شده است.
بر اثر این حادثه 73 نفر نیز مصدوم شدند که برخی به صورت سرپایی و یا در مراکز درمانی مداوا و چند تن در بیمارستان های شرق استان گلستان بستری شده اند.
معدن زمستان یورت در 90 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده