تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۳۵۵۰
سرویس خبر : انرژی

تولید تجمعی میدان نفتی آذر از مرز 500 هزار بشکه عبور کرد

می متالز - کیوان یاراحمدی مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در این باره اظهار داشت: مرحله نخست تولید زودهنگام این طرح اواخر پارسال به میزان 15 هزار بشکه در روز آغاز شد و تاکنون بیش از 500 هزار بشکه از این میدان مشترک تولید شده است.
تولید تجمعی میدان نفتی آذر از مرز 500 هزار بشکه عبور کرد

وی افزود: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده است، برنامه افزایش تولید میدان آذر به ٣٠ هزار بشکه در روز، تا پایان اردیبهشت ماه امسال عملیاتی می‎شود.
میدان مشترک آذر با ظرفیت تولید 15 هزار بشکه نفت در روز، مرحله نخست تولید زودهنگام خود را پشت سر گذاشته و قرار است این رقم در بهار امسال به ٣٠ هزار بشکه در روز برسد.
هدف‌گذاری تولید از این میدان نفتی مشترک با عراق، 65 هزار بشکه در روز است و انتظار می رود این میزان تولید تا کمتر از 2 سال دیگر محقق شود.
ضریب بازیافت کنونی میدان آذر 16 درصد است و با وجود هدف‌گذاری تولید 65 هزار بشکه ای از این میدان، بیژن زنگنه وزیر نفت تاکید دارد که توسعه این میدان باید در مرحله دوم و برای افزایش تولید به ١٠٠ هزار بشکه در روز ادامه یابد.
گازهای همراه نفت میدان آذر، بخشی از خوراک ان.جی.ال ٣١٠٠ خواهد شد و از این رو کارخانه گاز و گاز مایعی که عملیات اجرایی آن با هدف جلوگیری از سوزانده شدن روزانه ٢٧٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، شهریور ماه پارسال در منطقه چشمه خوش دهلران آغاز شد و بهره برداری از این کارخانه، پشتوانه محکمی برای فعالیت پتروشیمی بزرگ دهلران خواهد بود.
وزارت نفت در دولت تدبیر و امید، توسعه برداشت از میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان را در دستور کار خود قرار داد و از این رو علاوه بر افزایش تولید در میدان مشترک آذر، آغاز تولید در میدان مشترک یاران جنوبی و افزایش تولید در میدان مشترک آزادگان جنوبی، از دیگر اهداف توسعه‎ای شرکت ملی نفت ایران است که تحقق آن در بهار امسال در دستور کار قرار دارد.
میدان نفتی آذر، از میدان‌های نفتی مشترک ایران با عراق به شمار می رود که در شرق شهرستان مهران استان ایلام واقع شده ‌است.
مخزن این میدان با میدان نفتی بدرای کشور عراق مشترک بوده و در امتداد شمال غربی میدان مستقل چنگوله واقع است.
این میدان دارای 2 میلیارد و 500 بشکه نفت خام درجا است. میزان نفت قابل استحصال از این میدان 400 میلیون بشکه نفت برآورد می‌شود.
طرح توسعه این میدان، ابتدا به شرکت ‌های استات اویل نروژ و گازپروم روسیه واگذار شده بود که این شرکت در سال 2008 میلادی به موجب پیروی از تحریم‌های علیه ایران از ادامه همکاری در توسعه این میدان انصراف داد.
اکنون شرکت های ایرانی توسعه این میدان که از نظر زمین شناختی یکی از پیچیده ترین میدان های نفتی جهان است، بر عهده دارند.

عناوین برگزیده