تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۸۲۳
کد خبر: ۳۵۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران خبر داد:

همکاری های خوب بخش دولتی در منتفی شدن عوارض بر روی صادرات سنگ آهن فرآوری شده

می متالز - قدیر قیافه درباره این موضوع بیان کرد: بحث عوارض فقط مربوط به سنگ آهن نیست بلکه یک بحث کلی است. وزارت صمت معتقد است برای جلوگیری از خام فروشی و به منظور ایجاد ارزش افزوده باید بر روی محصولات معدنی عوارض وضع شود تا صاحبان کسب و کار معدنی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر ترغیب شوند، لکن ما معدنکاران و انجمن سنگ آهن معتقدیم که صادرات سنگ آهن از کشور به صورت خام انجام نشده و فرآوری صورت گرفته و ارزش افزوده نیز ایجاد شده است و به تعبیر ما سنگ آهن فرآوری شده است.
همکاری های خوب بخش دولتی در منتفی شدن عوارض بر روی صادرات سنگ آهن فرآوری شده

رئیس انجمن سنگ آهن ایران – قدیر قیافه – ضمن بیان این مطلب گفت: فرآوری مراحل متفاوتی داشته به عبارتی وقتی فرآوری بر روی سنگ آهن صورت می گیرد این ماده معدنی دیگر ماده خام نیست به طوری که به صورت دانه بندی شده، کنسانتره و حتی پرعیار سازی شده و عناصر مزاحم در فرآیند پرعیار سازی از آن کاسته می شود، دیگر ماده خام به آن اطلاق نمی شود، اما می توان آن را ماده اولیه نامید.
وی افزود: باور ما این است که براساس قانون رفع موانع تولید و به ویژه آیین نامه اجرایی ماده 37 طی فرآیند خاص از الزامات وضع عوارض صادراتی است، بر اساس ترتیب مندرج در آن، ابتدا فهرست کالاهایی که می تواند مشمول عوارض و یا تشویق قرار گیرد در کمیته ماده 3 مطرح و پس از تصویب آن و با تایید آن در دو مرحله دیگر باید به انضمام گزارش کارشناسی و مصوبه کمیته های مذکور، پیشنهاد وضع عوارض به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال و سپس در شورای اقتصاد مطرح گردد. اعتقاد ما این بود که این فرآیند قانونی طی نشده و قاعده مزبور رعایت گردد. با توجه به این مهم سال گذشته طی نامه ای مبسوط نظرات انجمن به همراه استدلالات و مستندات به جناب آقای دکتر نوبخت نوشته و بررسی پیشنهاد وزارت صمت در شورای اقتصاد متوقف شد.

قیافه اظهار داشت: انجمن سنگ آهن به عنوان یک تشکل معدنی تخصصی از بدو تاسیس تمامی تلاش خود را در جهت توسعه بخش و جلوگیری از خلق مقررات مخرب بکار گرفته و خوشبختانه تاثیر به سزایی داشته است. لذا در راستای اقدامات توسعه ای خود معدنکاران، صاحبان کسب و کار و کارآفرینان را به تاسیس واحدهای فرآوری تتشویق نموده و نیک بختانه تعداد زیادی واحدهای کانه آرایی و فرآوری توسط زحمتکشان این عرصه در استان های معدنی کشور ایجاد شده است. ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور از مواردی است که همه همکاران مان پیگیر آن بوده اند.
با توجه به شرایط خاص حاکم بر تولید کشور وظیفه داشتیم که موضوع عوارض را از طرق مختلف من جمله مجلس شورای اسلامی، معاون اول ریاست جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی که دبیرخانه شورای اقتصاد نیز در آنجاست و همین طور سازمان توسعه و تجارت پیگیری نماییم.

وی در ادامه گفت: سال گذشته در جلسه ای که به اتفاق دوستان هیات مدیره انجمن و مدیران مجموعه های بزرگ معدنی گل گهر و چادرملو با آقای دکتر ویسه و با حضور آقای دکتر سرقینی برگزار شد توسط آقای دکتر ویسه نیز صراحتا اعلام گردید که به احتمال قوی این موضوع از دستور کار خارج خواهد شد. همچنین، در جلسه ای دیگری که امسال با اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن با جناب آقای دکتر نوبخت داشتیم نیز قرار شد که فرآیند قانونی مندرج و پیش بینی شده در ماده 37 اجرایی شود. در آن جلسه دکتر نوبخت اعلام کردند که بایستی فرآیند قانونی آن طی شده و بعد به شورای اقتصاد برود و در شورای اقتصاد با توجه به توضیحات انجمن سنگ آهن، اصراری بر تصویب این موضوع وجود ندارد چراکه به دلیل عدم تقاضا در بازار داخل چاره ای جز صادرات نداریم. به طوری که بعد از آن جلسه دکتر سرقینی – معاونت معدنی وزارت صمت – اعلام داشتند که ما فعلا به دنبال وضع عوارض نیستیم و این موضوع را برای سال 96 منتفی دانستند.

مهندس قدیر قیافه در خاتمه ابراز داشت: از سال گذشته تاکنون شاید ده ها جلسه در مراکز مختلف تصمیم گیرنده و تصمیم ساز دولتی داشته ایم و با توجه به اظهار نظرات کارشناسی و دانش و تجربه متخصصان سنگ آهن، اعداد و ارقام و واقعیت ها ارائه شده است. این مراکز نیز پذیرفته اند که اظهارات و دلایل کارشناسی انجمن سنگ آهن متقن و مستدل بوده و لذا بعید می دانم که اتفاق خاصی بیفتد و ضمنا به فرض محال اگر چنین تصمیمی نیز گرفته شود، بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار یک فرجه قانونی برای اعمال چنین قانونی در نظر گرفته خواهد شد. ما از این که دولت این موضوع را به صورت هیجانی و احساسی نگاه نکرده و کاملا نگاه کارشناسی داشته است تشکر می نماییم.

عناوین برگزیده