تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۳۵۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تولیدکنندگان خودروهای تجاری تاکید کردند:

الزام به تولید با استانداردهای روز بدون زیرساخت

می متالز - الزام قانونی دولت به خودروسازان مبنی‌بر ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی در حالی است که فعالان این حوزه دغدغه تامین سوخت این خودروها را مانع و چالشی جدی در مسیر تحقق این الزام می‌دانند.
الزام به تولید با استانداردهای روز بدون زیرساخت

بر اساس این مصوبه در سال ۹۶، تمامی خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین درون شهری و برون شهری باید دارای استاندارد یورو ۴ و مجهز به نصب فیلتر دی‌پی‌اف بوده یا با استاندارد یورو۵ ای‌ای‌وی تولید شوند. اکنون روزانه ۷۵ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ موردنیاز است که براساس اعلام رسمی تنها یک‌سوم بنزین کنونی یورو ۴ است که این شرایط برای گازوئیل‌های با همین استاندارد نیز صدق می‌کند ضمن آنکه برای استفاده از گازوئیل و بنزین یورو ۵ باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. خودروسازان خودروهای دیزلی معتقدند که این روند در درازمدت به خودروهای تولیدی آسیب خواهد زد ازاین‌رو لازم است در ابتدا ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های تولید این بنزین و گازوئیل، خودروسازان را متعهد به تولید خودروهایی با این استاندارد کرد. این در حالی است که آنها نیز اعتراض خود را اعلام کرده و در انتظار پاسخ و قولی مناسب از سوی مسئولان مربوط در این زمینه هستند.


مصرف‌کننده متضرر اصلی این الزام

غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل درباره این الزام اظهار کرد: الزام دولت به خودروسازان مبنی بر ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی در امسال در حالی است که هنوز بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع سراسری نشده و وزارت نفت به تازگی اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی برای توزیع سراسری این بنزین در کنار کلانشهرهاست. وی افزود: این شرایط در حالی است که هم‌اکنون کامیون‌ها در شهرها یا کلانشهرها کار سوختگیری را انجام نمی‌دهند و بحث سوختگیری بیشتر در نقاطی انجام می‌شود که این سوخت‌ها موجود نیست بنابراین این نگرانی وجود دارد اگر روی خودروهای با استاندارد یورو۴، دی‌پی‌اف نصب شود یا خودرویی با استاندارد یورو ۵ تولید شود، سوخت موردنیاز چگونه تامین شود؟
رزازی ادامه داد: به طور قطع نبود سوختی متناسب با موتور خودرو، به خودرو آسیب خواهد زد که لازمه آن توزیع سراسری سوخت یورو ۴ در سراسر کشور بوده که هنوز این امر انجام نشده است.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به نامه‌نگاری‌های خودروسازان با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام نگرانی‌های خود در این باره اظهار کرد: نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده و باید دید برنامه وزارت نفت برای توزیع سراسری بنزین با استاندارد یورو ۴ از چه زمانی آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: در صورت محقق نشدن این روند، به طور قطع عملکرد خودروها دچار چالش جدی شده و آسیب‌هایی به آنها وارد خواهد شد که در نهایت مصرف‌کننده متضرر اصلی این موضوع است. رزازی در تشریح وضعیت آسیب‌رسانی به خودروها در صورت استفاده نکردن از بنزین متناسب با موتور خودرو تصریح کرد: وقتی سوخت متناسب با موتور خودرو نباشد به دلیل نصب فیلتر باید به‌موقع نسبت به تعویض آن اقدام کرد در غیراین صورت در درازمدت اثرات نامطلوبی روی موتور خودرو بر جای خواهد گذاشت. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل تاکید کرد: این فیلتر برای سوخت یورو ۴ طراحی شده و اگر قرار است سوختی غیراز این سوخت مورد استفاده قرار گیرد، عملکرد فیلتر و به دنبال آن موتور دچار مشکل خواهد شد. وی با بیان اینکه شرکت ایران‌خودرو دیزل از ابتدای امسال محصولات خود را با استاندارد یورو ۴ با فیلتر دی‌پی‌اف و یورو ۵ ای‌ای‌وی تولید می‌کند، اظهار کرد: هم‌اکنون شرکای خارجی این شرکت بیشتر نسبت به اعمال استاندارد یورو ۵ اقدام می‌کنند و فیلتر و دی‌پی‌اف روی خودروهایی با موتور اروپایی به دلیل مسائل گارانتی، موردتایید آنها نیست اما همکاران آسیایی این موضوع را پذیرفتند و در حال اجرا و تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۴ با فیلتر دی‌پی‌اف هستیم در صورتی که سیستم اروپایی با استاندارد یورو ۵ اعمال می‌شود. رزازی افزود: از ابتدای امسال در صورت تولید خودرویی جدا از این استانداردها، اجازه شماره‌گذاری داده نمی‌شود و از ابتدای امسال نیز این محصولات وارد بازار شده و ایران‌خودرو دیزل نیز درحال‌حاضر مشغول تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ است اما هنوز به اندازه‌ای نیست که بهره‌برداری زیادی از آن شده باشد تا قادر به دریافت بازخوردهای استفاده از سوخت نامناسب باشیم اما این احتمال وجود دارد که اگر این خودروها با سوختی به غیراز یورو ۴ سوختگیری شوند به طور قطع مشکلاتی برای آنها ایجاد شود که لازم است سوخت به صورت سراسری توزیع شده تا این نگرانی برطرف شود.


مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در تشریح مناسب بودن سوخت یورو ۴ برای خودروهایی با استاندارد یورو ۵ نیز اظهار کرد: با تطبیقی که روی سوخت‌هایی با استاندارد یورو ۴ داده شده و اصلاحیه‌ای که روی سیستم موتور انجام می‌شود، پذیرش سوخت با استاندارد یورو ۴ انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد از این رو اگر سوخت یورو ۴ باشد با تغییری که در موتور یورو ۵ انجام می‌شود امکان استفاده از این سوخت وجود خواهد داشت. زعفر تنهاپور، مدیرعامل سایپادیزل با اشاره به الزام دولت به خودروسازان دیزلی با هدف ارتقای استانداردهای تولید از ابتدای سال جدید اظهار کرد: هم‌اکنون محصولات در این شرکت در اندازه‌های ۵، ۶ و ۸ تن در رده‌های باری و کشنده تولید می‌شود و مصرف سوخت گازوئیل دارد. وی با بیان اینکه از ابتدای امسال قرار شد این دست از خودروها با استاندارد یورو ۴ با فیلتر دی‌پی‌اف برای محصولات چینی و همچنین استاندارد یورو ۵ ای‌ای‌وی برای محصولات اروپایی به تولید برسند، اظهار کرد: درحال‌حاضر کار تجهیز این خودروها برای خودروهای چینی که دو شرکت توتال و دانگ فنگ چینی هستند، در حال انجام است. در همین حال برای شرکت‌های اروپایی مانند شرکت ولوو سوئد و رنو تراک فرانسه نیز در حال تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ هستیم. تنهاپور با اشاره به انتقال اعتراض خودروسازان به این الزام اظهار کرد: در سال گذشته و در جلسات شورای پول و اعتبار درخواست‌های خود را مطرح کرده و از آنجا که تولیدکنندگان ارتباطی با وزارت نفت ندارند، مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری‌های لازم را در این باره به عمل آورده و خواسته‌های تولیدکنندگان را منتقل کند.


خودروسازان متعهد به تولید با استانداردهای روز

مدیرعامل سایپا دیزل بر بهبود کیفیت تولید گازوئیل در نیمه دوم سال گذشته تاکید و تصریح کرد: به طوری که شاهد کاهش گوگرد گازوئیل‌های تولیدی به ویژه در ۳ماه پایانی سال گذشته بودیم. این در حالی است که سایپا دیزل در زمان تحویل خودرو به مشتریان یک باک از دوباک خودروها را با گازوئیل پر می‌کند بنابراین تاکنون گزارشی از آسیب واردشده به خودروها در اثر بی‌کیفیتی گازوئیل‌های متناسب با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ را دریافت نکرده‌ایم. وی در تشریح وضعیت بازرسی و نظارت بر تولید استاندارد خودروها گفت: در روند تولید خودروهای دیزلی داخلی، سازمان حفاظت محیط‌زیست در کنار سازمان ملی استاندارد نمونه‌های مطالعاتی را به صورت دوره‌ای استخراج کرده و اقدام به بررسی تولیدات خواهد کرد ضمن آنکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز در شرکت مستقر بوده تا نسبت به پایش تولیدات اقدام کند،

این در حالی است که خودروسازان به تولید کیفی متعهد هستند. تنهاپور تاکید کرد: خودروسازان به ویژه تولیدکنندگان خودروهای سنگین با توجه به معضل آلودگی هوای کلانشهرها خود را ملزم به رعایت استانداردها و همچنین تولید کیفی می‌دانند. مدیرعامل سایپا دیزل یادآور شد: عمده بحث مطرح شده در زمینه گازوئیل متناسب با موتور با استاندارد یورو ۴ و همچنین یورو ۵، گازهای خروجی اگزوز است و ترکیبات دی‌اکسید و دی‌اکسید نیتروژن است. به طور قطع در خودروهای با استاندارد یورو ۴ با فیلتر دی‌پی‌اف و یورو ۵ ای‌ای‌وی، باید تعداد و مقدار ذرات در خروجی گازهای گوگرد پایش شود. وی ادامه داد: در صورت پایین بودن کیفیت گازوئیل علاوه بر تاثیری که بر کارکرد موتور می‌گذارد بر عملکرد موتور نیز تاثیرگذار خواهد بود و به طبع هزینه‌ها را افزایش می‌دهد اما آنچه مسلم است اینکه با خروجی این گازها روی هوا، آلوده‌تر از سال گذشته نخواهد بود زیرا با قطعات نصب شده روی خودروها ذرات معلق جذب کاتالیست می‌شوند و آلایندگی ایجاد نمی‌کنند.

عناوین برگزیده