تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۷۷۶
کد خبر: ۳۵۷۷
سرویس خبر : انرژی

برجام، فناوران جهانی پتروشیمی را به ایران آورد

می متالز - معرفی فرصت های سرمایه گذاری و دعوت از شرکت های صاحب تکنولوژی و معظم خارجی در صنعت نفت و گاز وپتروشیمی از اصلی ترین رویکرد های دولت یازدهم بوده است که البته بعد از برجام رنگ و بوی بسیار جدی تری به خود گرفته است و بر این اساس در صنعت پتروشیمی ایران نیز اهرم های حاکمیتی، حال که واحدهای پتروشیمی عموما –به درست یا غلط- به سوی خصوصی سازی پیش رفته اند ، یکی از اصلی ترین اهداف توسعه بخشی به این صنعت را حضور تمام قد نام آوران این صنعت در ایران قلمداد کرده اند .
برجام، فناوران جهانی پتروشیمی را به ایران آورد

اینک پیش از آنکه پرسشگری ها در این باب آغاز شود که بعد از برجام تا چه حدود این رویکرد با موفقیت روبرو شده است باید از  میل و اقدام دستگاه های سیاست گزار در این خصوص نام برد و طبعا در این میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان بزرگتری بازوی دولتی این صنعت در کشور اینک با برگزاری کنفرانس ها و همایش هایی در این عرصه تلاش می کند فضا برای حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی را برای توسعه بخشی به این قسمت از صنعت کشور مهیا سازد.

بی تردید نقش برجام در رویکرد مجدد شرکت های صاحب تکنولوژی در پتروشیمی  که مایل به حضور در ایران هستند کاملا آشکار است  و این نقش بی بدیل که برای سال ها از قاموس سناریوی انرژی ایران به کنار نهاده شده بود یک بار دیگر به همت مدیران سیاست گزار دولت فصل الخطاب قرار گرفته است.

 در این میان امسال سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران(IPF) در حالی برگزار می شود که بر اساس اطلاعات منتشره قرار است بزرگترین شرکت های فعال در این صنعت در ایران حاضر شوند و از نزدیک نحوه کار در کشور را بررسی و در صورت موجود بودن امکان  کسب انتفاع ،کار خود در کشور را آغاز کنند.

در این راستا چهارشنبه گذشته فرناز علوی   مدیر سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران در یک نشست خبری به همین مناسبت گفت:جذب همکاری های بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی و داخلی معرفی توانمندی‌های داخلی، تأمین فناوری‌های نو و سهولت دریافت تسهیلات مالی و پوشش‌های بیمه ای بین المللی از اصلی ترین اهدافی است که برای این همایش در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد : برای این همایش 385 شرکت داخلی و 76 شرکت خارجی در سالن همایش های صدا و سیما حضور می یابند.

علوی ادامه داد :فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در قالب توسعه قطب های جدید و پارک های پتروشیمی در ایران، نقش فناوری های نوین در توسعه آینده صنعت پتروشیمی و گسترش زنجیره های تولید، صنعت پتروشیمی و تعهدات محیط زیستی، رقابت پذیری خوراک‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و خوراک‌های موجود در ایران و بررسی عوامل و پیشران های صنعت پتروشیمی در ایران و منطقه از محورهای این همایش هستند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین به برجام اشاره کرد و گفت که با برگزاری دوازدهمین دوره این همایش که در آستانه امضای برجام بود به رغم محدودیت هایی که برای حضور کشورهای خارجی وجود داشت  دستاوردهای مطلوبی نصیب فعالان این صنعت و مدیران برنامه ریز کشور شد و همین رویداد بستر مذاکره با شرکت های صاحبنام پتروشینمی جهان را مهیا ساخت.

وی اضافه کرد:در دوره دوازدهم تنها 2300 نفر در همایش شرکت کردند  و اینک انتظار داریم با دعوت گسترده ای که انجام شده است زمینه های همکاری بخش خصوصی داخلی و شرکت های سرمایه گذار در ایران بیشتر فراهم شود.

علوی با بیان این که سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران در دوم و سوم اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود، ادامه داد: راه اندازی سایت این همایش به منظور اطلاع رسانی دقیق و سریع، تشکیل کمیته های اجرایی و معرفی همایش در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این همایش است که از نیمه دوم دی ماه ٩٥ آغاز شد.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: ١٣٦٠ ایرانی و ١٠١ شرکت کننده خارجی از ١٨ کشور در این همایش حضور خواهند داشت.

به گفته وی، شرکت کنندگان خارجی حاضر در سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران، از کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله فرانسه، انگلیس، دانمارک، آلمان، بلژیک، نروژ، هند، بحرین، لبنان، ترکیه، رومانی، سنگاپور، سوئیس، ژاپن و ... هستند.

علوی یادآور شد: توتال فرانسه، هالدور تاپسو دانمارک، نورنر نروژ، آی سی آی اس سنگاپور، فروستال تاپسو آلمان، هانیول، نکسانت و جانسون متی انگلستان، گروه ایرلیکوئید فرانسه از جمله شرکت‌های حاضر در این همایش هستند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ‌شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم‌راستا با سیاست‌های صنعت نفت و بر اساس مطالعات آزمایشی مناطقی را برای توسعه این صنعت در نظر گرفته و این مناطق علاوه برآن که باید پتانسیل تامین خوراک را داشته باشند عرضه‌کننده محصولات نیز خواهند بود.

وی ادامه داد: علاوه ‌بر این مناطق مجتمع‌هایی نیز در سطح کشور توسعه پیدا کرده‌اند که هدف اصلی از احداث آنها محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال بوده است.

علوی ادامه داد: معرفی این قطب‌های جدید و همچنین پارک‌های پتروشیمی در همایش سیزدهم در دستور کار قرار دارد.

مدیر همایش سیزدهم (IPF) در عین حال به تاثیر تکنولوژی های جدید صنعت و تکمیل زنجیره تولید محصول اشاره کرد و گفت که محصولات پلیمری و نگاه به گریدهای جدید آن نیز یکی دیگر از رویکردهای قابل بحث در همایش امسال است  و تلاش ده در این خصوص از صاحبنظران بین المللی برای ایراد سخنرانی در این مورد استفاده شود.

علوی همچنین به اهمیت موضوعات زیست محیطی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و. گفت: در همایش سیزدهم قصد داریم کارگاه هایی جانبی برگزار کنیم تا ریسک هایی که واحدهای فعال پتروشیمی با آن روبرو هستند را نیز مورد بررسی قرار دهیم و نحوه مدیریت ریسک محیط زیست را این بار به دقت و ظرافت بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص ثبات قیمت خوراک و اصلاح آن ، یعنی امری که سرمایه گذاران روی آن تاکید ویژه ای دارند نیز گفت : تصمیم گیری درموضوع قیمت خوراک  و احیانا ثبات آن با وزارت نفت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فقط قادر است  پیشنهاد های خود را ارائه دهد اما طبیعی است که فعالان استفاده کننده از خوراک پتروشیمی به ارزان تر و ثابت ماندن قیمت ها تمایل داشته باشند ولی در همایش قصد داریم از نظرات و آرا شرکت ها و فعالان پتروشیمی استفاده کنیم تا آنها ساز و کار قدرت رقابت پذیری در خوراک را به بیان خود اعلام و بررسی هایشان در مقاطع جهانی نرخ خوراک را عنوان کنند.

اینک به نظر می رسد با اتفاقاتی که در حوزه صنعت پتروشیمی ایران افتاده است می توان امیدوار بود رویکرد جدید سیاستگزاران حاکمیتی در دعوت از شرکت های داخلی و خارجی پیش از آنکه یک رفع تکلیف کلیشه ای مانند همه همایش ها و کنفرانس هایی که  در دولت پیشین برگزار شد ،به چشم بیاید یک مولفه برای شتاب بخشی به توسعه صنعتی است که از هیچ نفت و گاز همه چیز به اقتصاد آسیب دیده ایران هدیه می کند.

عناوین برگزیده