تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۴۱۱
کد خبر: ۳۵۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فاز دوم آلومینیوم کاوه تا پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد

می متالز - فاز اول شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان که شامل تولید انواع پروفیل آلومینیومی با ظرفیت 11 هزار تن بود، با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پایان سال گذشته به مرحله بهره‌برداری رسید. فاز دوم این طرح نیز که شامل تولید شمش و بیلت آلومینیوم آلیاژی است، بنا به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده تا پایان سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.
فاز دوم آلومینیوم کاوه تا پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد

شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان یکی از شرکت‌های مهم بخش پایین‌دست صنعت آلومینیوم در کشور به‌حساب می‌آید که در راستای محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه اجتماعی منطقه مسجد سلیمان استان خوزستان، با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سال 1386 تأسیس شد. طرح‌هایی که برای فعالیت شرکت آلومینیوم کاوه (کالکو) در حال حاضر برنامه‌ریزی شده، در 2 فاز به اجرا در می‌آید. فاز اول آن متشکل از احداث واحد تولیدی انواع مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی با ظرفیت 11 هزار تن در سال است و فاز دوم را احداث واحد تولیدی انواع شمش و بیلت آلیاژی با ظرفیت 60 هزار تن در سال تشکیل می‌دهد.

فاز اول شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان در سال 1395 پایان یافت که بعد از اتمام مرحله بهره‌برداری آزمایشی، از ماه آینده شروع به تولید صنعتی خواهد کرد. فاز اول این شرکت که شامل انواع محصولات پروفیلی تمام‌شده آلومینیومی است، از خط تولیدی کاملی شامل واحدهای رنگ، پوشش‌دهی و عملیات حرارتی تشکیل می‌شود.

فاز دوم شرکت شامل تولید انواع شمش و بیلت آلیاژی آلومینیوم است. ظرفیت تولیدی فاز دوم برای شمش‌های آلیاژی آلومینیوم حدود 20 هزار تن و برای بیلت‌های آلیاژی حدود 40 هزار تن (با مجموع تولید 60 هزار تن در سال) در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی انجام گرفته، اقتصادی بودن این فاز را ثابت کرده و متعقبا قراردادهای لازم برای اجرایی کردن این فاز منعقد شده است. با وجود اینکه عملیات اجرایی این فاز به‌طور رسمی آغاز نشده، ولی تاکنون برخی از زیرساخت‌های لازم برای این طرح توسط سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان اجرایی شده تا احتمال تعویق زمان بهره‌برداری این فاز حداقل شود. بنا به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، فاز دوم این طرح در اواخر سال 1397 به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.

طرح آلومینیوم کاوه خوزستان، به‌عنوان یکی از پروژه‌های پیش‌رو در اشتغال‌زایی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی مناطق محروم و با توجه به پیشرفت طرح طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، در سال 1395 طرح نمونه صنعتی استان خوزستان انتخاب شد. این شرکت حصول هدف اصلی خود یعنی اشتغال‌زایی و افزایش سرمایه اجتماعی را تنها در تحقق و بهره‌برداری از دو فاز برنامه‌ریزی شده، یعنی فاز 11 هزار تنی از محصولات پروفیلی آلومینیوم و فاز 60 هزار تنی از شمش و بیلت آلیاژی، نمی‌بیند و همچنان بعد از بهره‌برداری از فازهای مذکور در راستای هدف والای خود از تمام تلاش خود دریغ نخواهد کرد.

عناوین برگزیده