تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۵۶۹
کد خبر: ۳۶۲۸
سرویس خبر : انرژی
رئیس ایدرو در بیست و دومین نمایشگاه نفت و گاز :

اگر برجام نبود هیچ کدام از فاز های افتتاحی عسلویه و پتروشیمی خلیج فارس راه اندازی نمی گردید

می متالز - رئیس هیئت عامل ایدرو گفت صنعت نفت و گاز کشور شاهد اوج بلوغ فنی و مهندسی کارکنان و مهندسین ایرانی این حوزه است و امروز با جذب سرمایه گذاری، می توان مسأله اشتغال را حل کرد.
اگر برجام نبود هیچ کدام از فاز های افتتاحی عسلویه و پتروشیمی خلیج فارس راه اندازی نمی گردید

دکتر معظمی معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در جمع خبرنگاران در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سخن می گفت، افزود:
فاز ۱۴ سه سال متوقف بود و شما می دانید وقتی پروژه متوقف می شود تا راه اندازی کلی آن، انرژی زیادی می برد. خوشبختانه با هماهنگی با کنسرسیوم این پروژه ادامه یافت و در حال حاضر ۶۰۰۰ نفر دارند کار می کنند و باید تعداد آنها تا ظرف دو ماه ینده به ۱۰٫۰۰۰ نفر برسد.
وی با بیان اینکه برنامه امسال ایدرو این است که به ۲۱% پیشرفت فیزیکی در طول سال برسیم، گفت: البته این یک عدد بزرگی است و نیازمند کار است اما می توانیم بگوییم پروژه سرحال و سرزنده ای است و امیدواریم که سال آینده بتوانیم تحویل دهیم.
دکتر معظمی افزود: با تدابیر شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت احتمالاً شهریورماه، بتوانیم گاز تولید شده را تحویل شرکت ملی نفت ایران بدهیم.
رئیس ایدرو در مورد چشم انداز نفت و گاز در دولت بعدی اظهار داشت: فعالیت دولت تدبیر امید در بخش مدیریت طرحها بی نمونه است
وهر دولتی که روی کار بیاید، لازم است روند توسعه را در این بخش ادامه دهد. نفت پیشران توسعه کشور است. الان هم تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها برای توسعه نفت فراهم است. و لذا امیدوارم که دولت بعدی این راه را دنبال کند و به صورت خاص در بخش قراردادهای نفتی قراردادها منعقد شود. ما اگر بخواهیم مشکل اشتغال را در کشور حل کنیم، راه آن سرمایه‌گذاری است و اکنون بیشترین سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت صورت می گیرد که از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و با مشارکت شرکت های خارجی امکان پذیر است.
رئیس هیات عامل با تصریح به اینکه اگر برجام نبود، هیچ کدام از این اتفاقاتی که الان در نفت افتاده، انجام نمی شد، افزود: اگر برجام نبود به طور قطع و یقین، پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد. علت آن هم این است، تجهیزاتی هست که ما برای ساخت آن نیاز به زمان داشتیم که این کار را به عقب می انداخت ما قبلا آنها را خریدیم و هزینه آن را دادیم، برجام باعث شد که اینها را بتوانیم بیاوریم داخل کشور و استفاده کنیم که فاز اول راه اندازی شد.
دکتر معظمی با تاکید بر اینکه انشاالله فاز ۲ و ۳ هم امسال راه اندازی شود و این یک اتفاق بزرگ و ارزشمندی است، افزود: اگرچه بحث افتتاح پالایشگاه خلیج فارس درگیر مسائل سیاسی و انتخابات شد، اما واقعیت امر این است که این یک پالایشگاه ملی است، و متعلق به همه مردم است و این دولت توانست آن را تمام کند. یک ضرب المثل داریم که می گوید “کار را که کرد آن که تمام کرد” هرچند باید به همه دولت های قبلی باید خدا قوت گفت تشکر و قدردانی کرد.
دکتر معظمی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل تاخیر پروژه ها درایران گفت: می دانید یک پروژه بعد از یک سری مراحل فیزیکی به بعد، پیشرفت آن سخت است. برای ساخت یک پروژه فقط پول لازم نیست. عوامل نیروی انسانی، مدیریت و تجهیزات لازم است که پروژه به سرانجام برسد.ضمن اینکه این سه عامل باید با هم هم افزایی داشته باشند. یعنی در یک تطابق و هماهنگی منطقی باهم باشند تا به بهره برداری برسد.هنر دولت این است که این عوامل را در کنار هم قرارداده و نتیجه آن را می بینیم. شاهد هستیم که ۵ فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسیده. انتظارم این است بعنوان یک کارشناس نفتی،جدالها و منازعات سیاسی نباید روی خدمات صنعتگران و متخصصین سایه بیاندازد. این کارها،ملی است که از نتایج آن کشور و نه یک دولت و یا یک وزارتخانه، منتفع می شود. بنابراین مهربانتر و درست تر برخورد کنیم و قدردان کسانی باشیم که تلاش می کنند.
رئیس ایدرو با تصریح به اینکه ما علاقه شرکت های نفتی برای سرمایه گذاری را بسیار مثبت و بسیار ارزشمند تلقی می کنیم و این از ثمرات برجام است، افزود: و من رجاء واثق دارم و یقین دارم در آینده نزدیک وزارت نفت قرارداد ها را می بندد و یک تحول و یک حرکت جدید در توسعه صنعت نفت در کشور ایجاد خواهد شد و هر خللی که باعث تاخیر در امضای قراردادها شود خسارتی است که کشور می برد نه افراد.
دکتر معظمی در پایان اظهار داشت فکر می کنم با این توانمندی که الان حادث شده بایستی کمک کنیم که قراردادها زودتر بسته شود. و آثار و تبعات آن را مردم می برند. پروژه نفت پروژه دولتها نیست، پروژه وزارت نفت نیست، پروژه کشوری است. و آثار آن ملی است و من بعنوان یک کارشناس خواهش می کنم از همه کسانی که دغدغه توسعه کشور را دارند، نگاه ملی به قضایا داشته باشند.

عناوین برگزیده