تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۳۷۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مکران ۱۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد

می متالز - تولید 10 میلیون تن فولاد در چابهار هدف‌گذاری شده و در این راستا فولاد مکران که در مرحله نصب کوره قرار دارد ازجمله طرح هایی است که در این منطقه عملیاتی خواهد شد. این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی حداکثر 16 ماه آینده به بهره برداری می رسد.
فولاد مکران ۱۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار امروز متعلق به سیستان و بلوچستان نیست و در واقع یک ظرفیت ملی برای حضور در عرصه‌های بین المللی است.

کردی در جمع خبرنگاران افزود: فرصت استفاده از چابهار برای بالا بردن سهم ترانزیت و حمل و نقل در منطقه است و در آینده نزدیک هیچ بندری با بندر چابهار امکان رقابت ندارد.

وی افزود: بندر چابهار نزدیک ترین مسیر به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است که میتواند ظرفیت های جدیدی را خلق کند‌.

رییس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد جابهار، یکی از مبانی نظری ایجاد منطقه آزاد چابهار را سند توسعه محور شرق عنوان کرد و گفت: چابهار در آینده نزدیک، کنشگر اصلی اقتصادی در منطقه خواهد بود و قادر است از کانون‌های فعالیتی اطراف خود مانند بیرجند، زاهدان، دوغارون، ایرانشهر و قائنات بهره بگیرد‌.

به گفته وی، بندر چابهار یکی از جدی ترین کانون‌های فعالیت تجاری و اقتصادی در سواحل مکران به شمار می رود و حضور بیش از یکصد هیات سرمایه گذار داخلی و خارجی در ۲ سال گذشته نمونه‌ای از امنیت کامل این منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازگشته‌اند و چابهار برای ادامه راه به تدوین راهبردهای پنج سال آینده نیاز داشت که این برنامه آماده شده و در حال اجراست.

وی یادآوری کرد: سه مجتمع پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار در حال ساخت است، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در چابهار هدف‌گذاری شده و توسعه اقتصاد محلی با هدف اشتغال جوامع بومی و افزایش سطح رفاه خانوارها در دستور کار قرار گرفته است.

کردی در خصوص بانکرینگ نیز گفت: بانکرینگ ارتباط مستقیم با ظرفیت بندر دارد و سرویسی است که باید به کشتی‌ها ارایه شود، بر این اساس هرچقدر این سرویس دهی بهتر باشد، کشتی‌های بیشتری به بندر می‌آیند.

وی افزود: ۲ سرمایه گذار عملیات ثبت مجوز بانکرینک را انجام داده‌اند و منتظرند بندر کار خود را آغاز کند.

کردی یادآوری کرد: نوروز امسال حدود ۲۰ درصد افزایش گردشگر به این منطقه ثبت شد، بنابراین برای توسعه صنعت باید ارایه خدمات گردشگری بهتری صورت گیرد و از بخش خصوصی برای انجام خدمات بهتر و مطلوب تر استفاده کرد.

وی افزود: اقدام‌های خوبی برای ارزان تر شدن سفر به چابهار انجام شده و امید است این منطقه بتواند سهم قابل توجهی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهد.

مدیرمدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار همچنین در ادامه در خصوص راه اندازی فولاد مکران نیز گفت: شرکت فولاد مکران با اعتبار ارزی ۱۳۵ میلیون یورو و اعتبار ریالی ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی در پیکره هشتم منطقه آزاد چابهار در حال ساخت است.

کردی با اعلام تولید سالانه ۱۰میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار، به ثبت شعبه شرکت پسکو کره جنوبی”سومین فولاد سازی بزرگ دنیا” در منطقه آزاد چابهار و آغازساخت مجتمع فولادی این شرکت در چابهار اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد مکران با پیشرفت بالا در مرحله نصب کوره است.

وی با اشاره به روند پیشرفت فیزیکی فولاد مکران افزود: این پروژه ملی هم اکنون در مرحله نصب کوره ۴۵۰۰ تنی است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مهم‌ترین و مشکل‌ترین کار فونداسیون کوره است که این مرحله به پایان رسیده و فولاد مکران حداکثر تا ۱۶ ماه دیگر به بهره‌برداری می رسد.

کردی با اشاره به تمایل فولاد سازی های بزرگ دنیا برای مشارکت در پروژه فولاد مکران خاطرنشان کرد: شرکت فولاد پسکو کره (سومین فولادسازی بزرگ دنیا) در پسابرجام اقدام به ثبت شعبه وتضمین سرمایه گذاری در منطقه آزاد کرده است و در انتظار تایید مجوزهای زیست محیطی برای مشارکت و ساخت مجتمع فولادی است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم چنین با بیان اینکه سه پلنت پتروشیمی چابهار نیز با ظرفیت تولید سالانه ۲۵ میلیون تن کالا نصب شده است، تاکید کرد: مجموعه‌های فولاد و پتروشیمی بالغ بر ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنند و این درحالی است که به صورت غیرمستقیم نیز ۵۰۰ هزار نفر با بهره برداری از این طرح‌ها مشغول به کار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد هم چنین با اشاره به توافق منطقه آزاد چابهار با شورای ایران و هند (وابسته به اتاق بازرگانی ) برای احداث یک شهرک صنعتی مشترک با هند در چابهار گفت: هم اکنون ۲۴ شرکت هندی در چابهار به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های ثبت شده هندی در مرحله گرفتن مجوزهای زیست محیطی برای احداث یک شهرک صنعتی در منطقه آزاد چابهار هستند.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده