تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۳۷۸۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

یک‌سوم صنعت سنگ کشور خوابید

می متالز - صنعت سنگ کشور سابقه نزدیک به یک قرن دارد و با وجود اینکه از نظر منابع و ذخایر، در شمار برترین کشورها محسوب می‌شویم، اما طبق آمار منتشر شده، در بخش تولید، جایگاه چهارم جهان را به خود اختصاص داده‌ایم.
یک‌سوم صنعت سنگ کشور خوابید

صنعت سنگ کشور سابقه نزدیک به یک قرن دارد و با وجود اینکه از نظر منابع و ذخایر، در شمار برترین کشورها محسوب می‌شویم، اما طبق آمار منتشر شده، در بخش تولید، جایگاه چهارم جهان را به خود اختصاص داده‌ایم. در همین راستا، براساس مطالعات انجمن سنگ ایران، دستیابی به ارزش صادرات دو میلیارد دلاری برای سنگ تزئینی و ساختمانی در افق 1399 طراحی شده است، اما متاسفانه در سال‌های گذشته، به دلیل تحریم‌ها، بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم و باید در این بخش، فعالیت دوباره خود را آغاز کنیم. در این زمینه، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایراد اصلی در این بخش را عدم بهره‌وری یا بهره‌وری پایین عنوان می‌کند و می‌گوید: اکنون واحدهای فعال سنگ کشور، ظرفیت تولید 160 میلیون مترمربع سالانه را دارند که در افق یاد شده، دستیابی به 190 میلیون مترمربع پیش بینی شده است.

جعفر سرقینی، لازمه حضور در بازارهای بین‌المللی را تشکیل «کنسرسیوم‌های صادراتی» و «ایجاد برند» می‌داند و اظهار می‌کند: فعالان صنعت سنگ کشور چنانچه چهار تا پنج برند معتبر را در مدت 10 سال در زنجیره صنعت سنگ ایجاد کنند، می‌توانند در عرصه صادرات گام‌های بلندی بردارند. در این بین، اگرچه اجرای «برجام»، زمینه توسعه همکاری‌های ایران با سایر کشورها را در این زمینه تا حدی فراهم کرده است، اما در حال حاضر، یکی از مشکلات اصلی در این بخش، دیگر مساله تحریم نیست؛ بلکه رکودی است که بر فضای اقتصادی و ساخت و ساز کشور حاکم شده است؛ بطوری که، بنا به گفته متولیان این بخش، نزدیک به 700 معدن سنگ کشور تعطیل شده است. به عبارتی، حدود 35 درصد معادن سنگ کشور، غیر فعال شده‌اند.

عناوین برگزیده