تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۳۸۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
برای نخستین‌بار در تولید آهن اسفنجی محقق شد

کاهش هزینه و انرژی با فناوری ایرانی «پرد»

می متالز - مشعل طرح آهن اسفنجی فولاد شادگان یکشنبه گذشته با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و مقامات استانی با استفاده از فناوری ایرانی پرد روشن شد تا اشتغال و درآمدزایی را برای منطقه شادگان خوزستان به همراه داشته باشد. مشعل این طرح پس از سال‌ها انتظار با تلاش دولت یازدهم روشن شد.
کاهش هزینه و انرژی با فناوری ایرانی «پرد»

۷طرح فولادی، میراثی از دولت دهم به یازدهم

۷طرح فولادی یا همان طرح‌های استانی در حوزه فولاد یکی از میراثی بود که از دولت دهم به دولت یازدهم رسید اما این طرح‌ها در شرایطی به‌دست دولت یازدهم رسید که بخش زیادی متوقف شدند و تعدادی با مشکلات بسیار همراه بودند.
توسعه زنجیره ارزش به‌ویژه در صنعت فولاد و دستیابی به ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ باعث شد دولت یازدهم به همت نیروی انسانی، اجرایی شدن این طرح‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و با تامین مالی، آنها را یکی پس از دیگری فعال کند.
دولت یازدهم با تلاش و عزم توانست در سال ۹۵ فولاد سپیددشت را راه‌اندازی کند و در اردیبهشت ۹۶ طرح آهن اسفنجی فولاد شادگان با استفاده از فناوری ایران فعال شد تا امید را به دل مردم شادگان بازگرداند.

 

«پرد» فناوری ایرانی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین روشن شدن مشعل طرح آهن اسفنجی فولاد شادگان، اظهار کرد: راه‌اندازی این پروژه، اشتغال و توسعه را در منطقه محقق کرده است. امروز نزدیک به ۱۷۰نفر به‌طور مستقیم در قسمت آهن اسفنجی این طرح مشغول به کار هستند.
در واقع با راه‌اندازی طرح آهن اسفنجی در فولاد شادگان، بار دیگر معدن و صنایع معدنی، اشتغالزایی در مناطق محروم را محقق ساخت.
مهدی کرباسیان تصریح کرد: این مسئله به منظور اشتغال دائم حدود ۷۰درصد از مردم شادگان است.
وی ادامه داد: یکی از مبانی توسعه در دنیا میزان مصرف فولاد است. درحال‌حاضر در کشور ما میزان فولاد بین ۲۱۰ تا ۲۱۵ کیلوگرم است، اما پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۴ شمسی، میزان مصرف فولاد برای هر ایرانی را بیش از ۳۵۰ کیلوگرم نشان می‌دهد و این موضوع تنها با سرمایه‌گذاری و تولید و وحدت ملی برای توسعه محقق می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به فناوری به کار رفته در این طرح اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر آهن اسفنجی و تولید آن در رتبه نخست قرار دارد.
پروژه‌های اجرا شده تا امروز در ایران از فناوری میدرکس استفاده می‌کردند که فناوری ژاپنی بود اما این پروژه پرد بوده که برای شرکت‌های ام‌ام‌ای و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان ایمیدرو است. ایران توانست در این زمینه یک فناوری را به دنیا معرفی کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره تفاوت روش میدرکس با پرد افزود: در روش پرد، مصرف آب و انرژی، پایین و کیفیت محصول بالاست. وی با بیان اینکه رکورد صادرات فولاد در کشور زده شد افزود: در سال گذشته ۸/۶میلیون تن فولاد صادر کردیم این درحالی بود که در سال ۹۴ بیش از ۴میلیون تن و در سال ۹۱ به میزان ۲۰۰هزار تن بود.

 


کاهش هزینه‌ها با فناوری جدید

فناوری ایرانی احیای مستقیم، هزینه سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی را کاهش می‌دهد.
حسن کرباسچی مدیرعامل شرکت ام ام‌ای در ایران با اعلام این مطلب افزود: مهندسان ایرانی، فناوری احیای آهن به روش پِرِد PERED (Persian Reduction) را تحت لیسانس شرکت ایرانی ام‌ام‌ای(MME) در آلمان به ثبت رسانده‌اند و این فناوری سبب کاهش هزینه‌های ساخت و سرمایه‌گذاری در تولید آهن اسفنجی در ایران می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه طراحی و اجرای چنین فناوری، نماد اقتصاد مقاومتی و بالارفتن توان فنی، مهندسی و اقتصادی در کشورمان است تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های کلان توسعه فولاد در کشور و کاهش هزینه‌ها و مصارف انرژی، فناوری پِرِد، اهمیت بالایی در صنعت فولاد ایران ایفا می‌کند.
مدیرعامل شرکت ام ام‌ای در ایران با اشاره به اینکه در هفته جاری، نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی با فناوری ایرانی در شادگان شروع به کار کرد اظهارکرد: در ماه‌های آینده نیز کارخانه‌های آهن اسفنجی فولاد میانه، نی‌ریز و بافت با استفاده از این فناوری، راه‌اندازی خواهند شد.
به گفته وی، فناوری پرد علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری اولیه و افزایش سهم سرمایه‌گذاری داخلی، سبب بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی (کاهش دمای دود و درصد پایین انتشار گازهای آلاینده به اتمسفر)، بهبود شاخص‌های مصارف انرژی (کاهش مصرف آب، گاز و برق در هر تن تولید آهن اسفنجی)، کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات (استفاده نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و...) و بهبود پارامترهای عملکردی فرآیندی می‌شود.
کرباسچی گفت: ظرفیت هر یک از کارخانه‌های فولاد در طرح‌های استانی ۸۰۰هزار تن طراحی شده اما این فناوری، توانایی ایجاد ظرفیت تولید تا ۸/۱میلیون تن آهن اسفنجی را دارد.
کرباسچی همچنین اظهار کرد: توزیع مناسب‌تر گاز احیایی، یکنواختی توزیع گندله در کوره، بهبود عملکرد در خروجی گاز، استفاده کمتر از کلوخه‌شکن، یکنواختی بهتر در توزیع گاز خنک‌کننده، بهره‌وری بالاتر گاز احیا، بهره‌وری بالاتر ریفورمر، مصرف آب و... از دیگر مزایای این فناوری هستند.
وی خبر داد: با استفاده از فناوری پرد، طرحی در دست اجرا در چین است که می‌توان از آن به‌عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی این فناوری در خارج از کشور یاد کرد.
کرباسچی یادآور شد: این شرکت با دو دهه تجربه، خدمات مهندسی، بازرگانی، تامین تجهیزات و اجرا در ده‌ها پروژه فولادی ازجمله طرح‌های فولاد شادگان، نی‌ریز، میانه، بافت، سپیددشت، هرمزگان و کاوه جنوب را بر عهده داشته است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده