تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یک کارشناس: دوازدهمین کشور دنیا از نظر ذخایر معدنی، از ارزش آن بی بهره است

می متالز - عضو خانه معدن ایران گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوازدهمین کشور برتر جهان از نظر ذخایر معدنی محسوب می شود اما به دلیل وابستگی به نفت، چندان از ارزش این ذخایر برخوردار نشده است.
یک کارشناس: دوازدهمین کشور دنیا از نظر ذخایر معدنی، از ارزش آن بی بهره است

«محمود نوریان» در مراسم بزرگداشت هفته معدن در دانشکده معدن دانشگاه تهران، افزود: دست اندرکاران اقتصادی براین باورند که مناسب ترین گزینه برای تامین درآمد کشور در درازمدت با در نظر گرفتن همه ابعاد اجرایی، بخش معدن و صنایع معدنی است.
به گفته وی، چالش های بخش معدن کشور در سال های گذشته موجب کاهش سرمایه گذاری در این بخش شد که پیامدهایی مانند غیرفعال شدن شماری از معادن را به همراه داشت.

 

سهم ناچیز معدن از تولید ناخالص داخلی

نوریان اضافه کرد: اکنون مسوولان وزارت صنعت، معدن وتجارت سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی را یک درصد می دانند، درحالی که این قابلیت وجود دارد تا این سهم ناچیز به 6 تا هفت درصد رشد کند.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن چادرملو یادآور شد: براساس برنامه ششم دستیابی به تولید سالیانه 40 میلیون تن فولاد، 1.5 میلیون تن آلومینیوم و 1.5 میلیون تن مس پیش بینی شده اما این پرسش مطرح است که آیا بستر مناسبی برای تحقق این اهداف وجود دارد یا خیر؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس برنامه راهبردی پیش بینی شده در افق 1404 ظرفیت فولاد خام را 55 میلیون تن، آلومینیم را 1.2 میلیون تن و مس کاتد را 450 هزار تن ذکر کرده است.

 

نقش بسزای توافق برجام در بهره گیری از فناوری روز

مدیرعامل سنگ آهن چادرملو افزود: توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در برنامه ریزی برای بهره گیری از فناوری روز در معادن تاثیر بسزایی داشت، در عین حال نادانان تحریم ها را نعمت دانستند، درحالی که تحریم ها نه نعمت، بلکه نکبت بود.
وی یادآور شد: نبود دسترسی به فناوری جدید در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری و فرسودگی تجهیزات، تحمیل هزینه های تعمیرونگهداری و در نتیجه افزایش چندین برابری هزینه های استخراج و فرآوری را به همراه داشت.

 

حدود 25 درصد قیمت تمام شده فولاد مربوط به سنگ آهن

نوریان گفت: برابر آمارهای موجود، در ایران حدود 25 درصد قیمت تمام شده تولید فولاد، مربوط به هزینه تامین سنگ آهن است و این میزان در چین 39 و کشورهای اروپایی 31 درصد برآورد شده است.
وی یادآوری کرد: براساس مطالعات انجام شده، تاکنون چهار میلیارد و 600 هزار تن ذخیره زمین شناسی سنگ آهن در ایران شناسایی شده که 2 میلیارد و 500 هزار تن آن ذخیره قطعی است.
پیش از این اعلام شده بود، میزان ذخیره شناسایی شده سنگ آهن کشور پیش از فعالیت دولت یازدهم پنج میلیارد و 100 میلیون تن برآورد می شود که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
میزان ذخیره شناسایی شده مقدماتی سنگ آهن در دولت یازدهم بیش از 400 میلیون تن است.
نوریان اعلام کرد: براساس افق 1404 ظرفیت فولاد کشور حدود 55 میلیون است که به 135 میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد اما ظرفیت تولید سنگ آهن اکنون به 45 میلیون تن می رسد.

 

پیشنهاد کمک 500 میلیون ریالی به خانواده های معدن آزاد شهر

نوریان حادثه معدن «زمستان یورت» آزادشهر را یکی از تلخ ترین وقایع معدنی کشور دانست.
این حادثه که سیزدهم اردیبهشت ماه امسال رخ داد، 43 نفر قربانی گرفت.
به گفته نوریان، پیشنهادی از سوی شرکت های سنگ آهن چادر ملو ( یزد) و سنگ آهن گل گهر ( کرمان) به وزارت صنعت ارایه شد که به هر یک از خانواده های قربانیان این معدن 500 میلیون ریال کمک اعطا شود.
وی درباره جزییات این پیشنهاد توضیح بیشتری نداد.

 

جایگاه معدن در جذب سرمایه گذاری خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو خانه معدن ایران گفت: عده ای در کشور تصور می کنند جلب سرمایه گذاری خارجی به معنی غارت منابع داخلی است، درحالی که دستاورد اولیه سرمایه گذار خارجی، برخورداری از فناوری و دانش نوین اکتشاف و استخراج وفناوری محصولات معدنی است.
نوریان افزود: بخش معدن کشور فاقد برنامه راهبردی است و هر سال شاهد تصمیم گیری های جدید برای این بخش از اقتصاد کشور هستیم و با وجود قانون معادن، بی برنامگی روشنی به چشم می خورد، بنابراین تحقق اقتصاد مقاومتی به توسعه فراگیر می انجامد.
به گفته وی، ثبات سیاسی و اقتصادی و وضع قوانین حمایتی از سرمایه گذاران و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی از مولفه های ضروری برای عینیت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.
 جمهوری اسلامی دارای پنج هزار و 700 معدن است که سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده