تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۳۹۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قدیر قیافه رئیس انجمن سنگ آهن ایران در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح کرد:

لزوم تشکیل وزارت معدن و صنایع معدنی در دولت آتی

می متالز - قدیر قیافه در هفدهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه مورخ اول خرداد ، از لزوم تشکیل وزارت معدن و صنایع معدنی در دولت آتی گفت.
لزوم تشکیل وزارت معدن و صنایع معدنی در دولت آتی

هفدهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه مورخ  اول خرداد برگزار شد.
در این جلسه قدیر قیافه ضمن تبریک به مناسبت پیروزی بزرگ ملت ایران در انتخاب آقای دکتر حسن روحانی و اشاره به تغییر احتمالی کابینه در سه ماه آتی، کم توجهی به بخش معدن و صنایع معدنی کشور در سالهای اخیر را یادآوری نمود.
وی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد منفی در بخش معدن، خاطرنشان کرد که در دولت های قبا، چهار وزارتخانه با هدف کوچک سازی بدنه دولت کوچک در هم ادغام شدند تا وزارت صمت بتواند چابک تر و چالاک تر به مسائل رسیدگی کرده و به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور کمک نماید. در میدان عمل اما ادغام به گونه ای دیگر رقم خورد و نه تنها دولت کوچک نشد که فربه تر و متورم تر شد.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر منتزع شدن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، و همچنین تاکید ایشان بر اینکه بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان جایگزین بخشی از اقتصاد نفتی می تواند در اقتصاد ملی نقش موثری ایفا کند  و باعث افزایش 6 تا 7 درصدی سهمش در GDP شود،  بر لزوم شکل گیری وزارت معدن و صنایع معدنی در دولت آتی تاکید نمود.
قیافه گفت: جای بسی تاسف است که امروز در برخی مراکز استانها معاونت معدنی دانش و تجربه لازم را در حوزه معدن و مسائل مرتبط با آن را ندارد و بدنه کارشناسی سازمان در حوزه معدن نیز بسیار کم تعداد و کم تاثیر هستند. بعضا موضوعاتی که حل آنها نیاز به واکنش سریع دارندو بایستی به سرعت مورد پی گیری قرار گیرند ماهها در انتظار واکنش و تصمیم سازمان های استانی و وزارتخانه  مانده و امور مرتبط به تعویق می افتند.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران پیشنهاد انجام یک کار پژوهشی را توسط کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح نمود و اضافه کرد که  نتیجه ی این پژوهش باید در اختیار دولت و مجلس قرار بگیرد.
قدیر قیافه به بحث ماده 43 قانون ششم توسعه نیز اشاره و خاطرنشان کرد که این موضوع هنوز به عنوان یکی از موانع مهم توسعه بخش معدن مورد توجه جدی قرار نگرفته است. وی تقاضا کرد که تاثیرات منفی این ماده بر توسعه معدن و صنایع معدنی نیز مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.

عناوین برگزیده