تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۳۹۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اورانیوم در زمره فعالیت‌های معدنی پاک

می متالز - با رشد فعالیت‌های هسته‌ای در سطح جهان، چشم‌انداز روشنی برای اورانیوم تصور می‌شود. این اتفاق بیش از همه می‌تواند برای کانادا به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان مهم باشد.
اورانیوم در زمره فعالیت‌های معدنی پاک

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ-فناوری، در آوریل سال گذشته میلادی، رهبران صنعت معدن جهان در لندن دور هم جمع شدند تا درباره چشم‌انداز کالاهای متنوع معدنی، رویه رایج بازار و چشم‌انداز مالی سرمایه‌گذاران و بانک‌ها صحبت کنند. بخشی از صحبت‌ها به معادن کانادا و به ویژه رشد چشمگیر اورانیوم در این کشور پرداخت. نماینده بورس اوراق بهادار کانادا نیز در این کنفرانس حضور داشت. این سازمان بهترین شاخص سهام را در صنعت معدن جهان در فصل نخست امسال میلادی در اختیار داشت. بورس اوراق بهادار تورنتو نسبت به سایر مراکز مبادله جهان، شرکت‌های معدنی بیشتری را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی)، ۵۷ درصد سرمایه شرکت‌های معدنی در کل دنیا در این بورس شرکت داشتند. نماینده شهر دالاس امریکا در این نشست، چشم‌انداز صنعت معدن جهان را مثبت برآورد کرد و ادامه داد: بخش معدن چند سالی را با رکود پشت سر گذاشت، اما سخت بودن را نمی‌توان غیرممکن تفسیر کرد و معدن چه در روزهای خوب و چه در روزهای بد، اساس کار ما بود.


اورانیوم در کانادا

به طور کلی معدن و فلز اجزای جداشدنی تجارت کانادا هستند. حدود ۳۷۵ هزار نفر در سراسر کشور در صنایع مربوط به استخراج و فرآوری محصولات معدنی کار می‌کنند و به عرضه بیش از ۶۰ فلز و ماده معدنی مانند پتاس، الماس، طلا و... می‌پردازند. کانادا در زمینه استخراج ذخایر انرژی نیز یکی از سرآمدترین کشورها به شمار می‌آید. در این بین اورانیوم بزرگترین و خاص‌ترین دارایی‌های معدنی این کشور است که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ میلادی(۱۳۴۳ خورشیدی) در این کشور کشف شد. کانادا بعد از قزاقستان دومین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان است و بنا به گفته انجمن جهانی هسته‌ای ۳۰ درصد از نیاز جهان را تامین می‌کند. همه سنگ اورانیوم از بستر رودخانه آتاباسکا در ایالت ساسکاچوان کانادا که در جنوب دریاچه آتاباسکا قرار گرفته استخراج می‌شود. در گذشته معادن دیگری هم فعال بوده‌اند، اما اورانیوم ساسکاچوان درجه کیفیت بالاتری نسبت به کیفیت متوسط جهانی دارد. مقامات کانادایی، این برتری کیفیت را حتی تا ۵۰ درصد بیش از سایر قسمت‌های جهان برآورد می‌کنند. مزیت دیگر اورانیوم این بخش از کانادا نزدیکی به سطح زمین است. در سایر نواحی دنیا معدنکاران باید حدود ۴۰۰ متر زمین را بکاوند تا به ذخایر اورانیوم برسند، اما در بستر رودخانه آتاباسکا ذخایر اورانیوم در عمق ۵۰ متری یافت می‌شود.


تقاضای اورانیوم در دنیای امروز

تقاضای اورانیوم در دنیا رو به رشد است هر چند در برخی نواحی جهان هنوز نیاز به آن احساس نمی‌شود. به دنبال مصیبت هسته‌ای که ۶ سال پیش در فوکوشیما رخ داد و به یک سونامی فاجعه‌بار و وقوع بحرانی در تاسیسات اتمی دایچی ژاپن منجر شد، نگاه جهانی به انرژی هسته‌ای تغییر کرد. کشورهای بسیاری اعلام کردند تصمیم دارند تولید انرژی هسته‌ای را به‌تدریج متوقف کنند در مقابل کشورهایی هم بودند که حتی با بروز این اتفاق ظرفیت هسته‌ای خود را افزایش دادند مانند فرانسه. گزارشی که از سوی انجمن معدنی کانادا منتشر شده است، می‌گوید از اوت ۲۰۱۴ (مرداد ۱۳۹۳) تاکنون ۲۹ کشور عملیات هسته‌ای را به طور امن و در ۴۳۵ رآکتور هسته‌ای اجرا می‌کردند و در همین حال ۱۷ کشور در حال ساخت ۷۲ رآکتور جدید هستند. افزایش ساخت بیش از همه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام می‌شود. در کشوری مانند آلمان هم که تلاش می‌شود رآکتورهای اتمی خاموش شود، انرژی‌ای که از فرانسه خریداری می‌شود به طور عمده منبع هسته‌ای دارد.


جایگاه چین

سناریوی جدیدی که در چشم‌انداز انرژی جهانی از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۱۳ میلادی(۱۳۹۲ خورشیدی) ترسیم می‌شود، پیش‌بینی می‌کند تولید جهانی انرژی هسته‌ای بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۳۵ میلادی(۱۳۹۰ تا ۱۴۱۴ خورشیدی) افزایش یابد و بیشترین میزان این افزایش تولید به چین برمی‌گردد. چین یکی از بازارهای عمده تجزیه اتم، شناخته و همین رویداد به رشد آلودگی این کشور منجر شده است؛‌ آلودگی‌ای که روز به روز بیشتر می‌شود. درحال‌حاضر چین تنها ۱/۵درصد از کل انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر و از انرژی هسته‌ای می‌گیرد، اما قرار است این رقم تا ۲۰۳۰ میلادی(۱۴۰۹ خورشیدی) به ۳۰درصد افزایش یابد. اکنون بالاترین ظرفیت هسته‌ای جهان در اختیار امریکاست با ۱۰۴ رآکتور که البته این کشور در سال گذشته میلادی تنها یک مرکز جدید احداث کرده است، اما چین در حالی که ۳۲ مرکز در حال فعالیت و ۲۲ مرکز زیرساختی دارد، در هر ماه یک مرکز جدید احداث می‌کند. با تصویب مقامات هسته‌ای ژاپن به منظور آغاز به کار دوباره نیروگاه برق سِندای در ژاپن نیز معلوم می‌شود این کشور ازسرگیری تولید انرژی هسته‌ای را شروع کرده است.


آسیب‌های زیست‌محیطی

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی(۱۴۰۹ خورشیدی)، ۳۳۷ رآکتور هسته‌ای جدید در جهان ایجاد شود. این اتفاق می‌تواند برای کشورهایی که از مه غلیظ ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و پیامدهای بهداشتی آن متاثرند، محل توجه باشد چون فعالیت‌های هسته‌ای در نتیجه تولید انرژی، کربن آزاد می‌کنند. با همه این احوال، تعداد رو به رشد نیروگاه‌های هسته‌ای نشان از آینده روشن اورانیوم دارد. اورانیوم با همه مضرات زیست‌محیطی نسبت به استخراج سایر مواد معدنی یکی از پاک‌ترین فعالیت‌های معدنی جهان است. براساس مطالعاتی که ازسوی مرکز کانادایی سیلیوا فدوروک در دانشگاه ساسکاچوان انجام شده، استخراج و فرز اورانیوم در هر کیلووات ساعت حدود یک گرم گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. در مقابل، زغال‌سنگ در هر کیلووات ساعت ۸۰۰ گرم و گاز طبیعی در هر کیلووات ساعت ۵۰۰ گرم گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کنند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده