تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۴۰۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
۸۵درصد تجهیزات آلومینیوم جنوب آماده است

قلب سالکو وارد ایران شد

می متالز - تجهیزات قلب کارخانه آلومینیوم جنوب که در ژاپن ساخته شده، در بندر شهید رجایی تخلیه شده و به سمت سایت آلومینیوم جنوب در حرکت است.
قلب سالکو وارد ایران شد

ارزش این تجهیزات حدود ۷۵ میلیون دلار است. این نخستین و مهم‌ترین تجهیزات این کارخانه است. کارخانه آلومینیوم جنوب با کامل شدن تجهیزات خود قرار است در مهر ۱۳۹۷ وارد مدار تولید شود.


۷۵میلیون دلار ارزش تجهیزات وارد شده

درباره ورود تجهیزات برای کارخانه آلومینیوم جنوب، محمدمهدی مستقیمی، مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب اظهار کرد: تسهیلاتی که به سمت کارخانه آلومینیوم جنوب در حال حمل است، شامل تجهیزات «ترانس رکتیفایر» است که قلب کارخانه آلومینیوم به‌شمار می‌رود. درحقیقت ارزش آن حدود ۷۵ میلیون دلار است که در بندر شهید رجایی تخلیه شده و قرار است به سمت کارخانه آلومینیوم حرکت کند. این نخستین و مهم‌ترین تجهیزاتی است که بارگیری آن به سمت ایران انجام شده است. مستقیمی با اشاره به اینکه این تجهیزات در چه کشوری ساخته شده، خاطرنشان کرد: این تجهیزات که به سمت کارخانه آلومینیوم در حال حرکت است، به‌وسیله شرکت فوجی ژاپن ساخته شده و حدود ۲۰ ماه ساخت تجهیزات آن طول کشیده است. البته این تجهیزات رأس موعد مقرر به ایران تحویل داده می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته شرکت فوجی سال‌های گذشته و زمانی که ما در تحریم به‌سر می‌بردیم، حتی به ایمیل‌های ما پاسخ نمی‌دادند، اما پس از رفع تحریم‌ها، این مشکل‌ها برطرف شده و اینک نیز براساس قراردادی که با سالکو منعقد کرده، به تعهدات خود عمل کرده است و براساس قرارداد و زمان‌بندی مقرر و با کیفیت بسیار بالا تجهیزات را برای ما ارسال کرده‌اند. مستقیمی در ادامه تاکید کرد: این تجهیزات آزمون‌های اولیه را در شرکت فوجی ژاپن با موفقیت پشت‌سر گذاشته که پس از آن مجوز حمل برای ایران را گرفته است. مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با اشاره به اینکه حمل تجهیزات به سمت کارخانه به‌زودی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: این تجهیزات به‌زودی در کارخانه نصب خواهد شد. فونداسیون مدنظر برای نصب این ترانس رکتیفایر در کارخانه مشخص شده و به‌زودی در محل آن نصب می‌شود. مستقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: سایر تجهیزات کارخانه آلومینیوم جنوب نیز مربوط به کارخانه آندسازی، ریخته‌گری و آلیاژسازی است که به ترتیب به سمت ایران حمل خواهند شد. البته این تجهیزات در کشورهایی مانند سوئیس، آلمان، فرانسه، اتریش و جمهوری چک در حال ساخت است و مجوز حمل برخی از این تجهیزات صادر شده است. این تجهیزات آزمون‌ها را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند و برخی مجوز حمل نیز گرفته‌اند و تعدادی از آن در برخی کشورها منتظر مجوز برای حمل به سمت ایران هستند.

وی ادامه داد: به این ترتیب بیشتر تجهیزات کارخانه آلومینیوم جنوب که به‌طور عمده مربوط به کشورهای اروپایی و ژاپن است یا حمل شده، یا در حال حمل است یا مجوز برای حمل را دریافت کرده است. البته بخشی از تجهیزات نیز در کشور چین ساخته می‌شود که این تجهیزات نیز براساس برنامه‌ای که پیمانکار خارجی ارائه کرده از ارزش قراردادی بالایی برخوردار بوده و برخی از آزمون‌های آن انجام شده و برخی در حال انجام است. بنابراین درحال‌حاضر می‌توانیم ادعا کنیم بالای ۸۵درصد تجهیزات و کالای این کارخانه در حال ساخت است و براساس زمان‌بندی در حال پیشرفت است. اما ۱۵درصد آن باقی می‌ماند که این تجهیزات مربوط به تخلیه و بارگیری است. مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در ادامه توضیح داد: این تجهیزات مربوط به تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر پارسیان می‌شود که باید در اسکله این بندر نصب شود. این بندر واقع در منطقه ویژه پارسیان متعلق به ایمیدرو است. اما از آنجا که پیمانکار این اسکله هنوز کار آن را آغاز نکرده است، ما هم ساخت این تجهیزات را متوقف کرده و منتظر بررسی آخرین وضعیت ساخت اسکله پارسیان هستیم. مستقیمی ادامه داد: به محض اینکه پیمانکار کار خود را آغاز کند و مشخصات فنی این اسکله را دریافت کنیم به دنبال آن براساس برنامه زمان‌بندی ساخت تجهیزات اسکله را آغاز خواهیم کرد. البته قرارداد ساخت این تجهیزات که در کشور سوئیس ساخته می‌شود، آماده است. بنابراین از نظر تجهیزات ۸۵درصد تجهیزات ساخته شده و ۱۵درصد باقیمانده آن با ساخت اسکله بندر پارسیان نیز آغاز می‌شود.


آیا آلومینیوم جنوب شهریور ۹۷ وارد مدار تولید می‌شود

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که آیا براساس برنامه زمان‌بندی اتمام پروژه تا شهریور۹۷ اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرد: البته ما در قراردادهایی که منعقد کرده‌ایم با محدویت‌هایی روبه‌رو هستیم، ما باید بخش‌هایی از ساخت کارخانه را به شرکت‌های واجد صلاحیت در ایران واگذار کنیم تا آنها نیز در ساخت این کارخانه سهیم باشند. البته آن بخشی که برعهده پیمانکار خارجی است، با سرعت پیش می‌رود، اما آنچه مربوط به پیمانکاران داخلی است به‌علت مشکلات مالی و تنگناهایی که این شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند و برخی از این شرکت‌ها در دوران تحریم نیروهای متخصص خود را از دست داده و آمادگی لازم برای اجرا ندارند، با سرعت پیش نمی‌رود، هرچند ما تلاش کرده‌ایم بهترین شرکت‌های ایرانی را برای این کار انتخاب کنیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ممکن است این شرکت‌ها با تاخیرهایی تعهدات خود را به پیش ببرند که ما انتظار داریم برای تحویل کار به‌موقع بیشتر خود را تطبیق دهند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مهر سال ۹۷ نخستین فلز آلومینیوم جنوب وارد مدار تولید خواهد شد. مستقیمی ادامه داد: البته اگر پیمانکار خارجی نیز براساس زمان‌بندی کار را تحویل دهد کار به خوبی پیش خواهد رفت و این موضوع نیز به این بستگی دارد که قوانین دست‌وپاگیر را از پیش‌روی شرکت‌های خارجی برداریم، چراکه اگر اصرار داشته باشیم براساس رویه و سلیقه‌های ما عمل کنند، ممکن است با مشکل روبه‌رو شویم. هرچند با توجه به برنامه‌ریزی‌ها سعی در برطرف کردن این مشکل داریم. وی در ادامه یادآور شد: پیمانکاران داخلی متوجه شده‌اند که با پیمانکاران خارجی همکاری راهبردی داشته باشند و چاره‌ای ندارند تا با بالا بردن راندمان، نیروی انسانی، افزایش تیم تخصصی و افزایش ارتقای دفاتر فنی خود تعاملات بهتری با پیمانکاران خارجی برقرار کنند تا بتوانند با آنها ادامه کار دهند. مستقیمی در پایان تاکید کرد: در هر صورت اگر با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم، می‌توانیم در مهر ۹۷ نخستین فلز آلومینیوم را تولید و روانه بازار کنیم.


اضافه شدن ۳۰۰هزار تن به ظرفیت آلومینیوم کشور

راه‌اندازی آلومینیوم جنوب ۳۰۰هزار تن به ظرفیت آلومینیوم کشور اضافه خواهد کرد. درباره پیشرفت این طرح، محمد آشفته‌آج‌بیشه مدیرعامل مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد و پارسیان پیش از این عنوان کرد: درحال‌حاضر در منطقه ویژه لامرد پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در دولت یازدهم روی داده است. آشفته‌آج‌بیشه در ادامه عنوان کرد: در این منطقه ویژه اقتصادی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر همراه با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال احداث و راه‌اندازی واحد آلومینیوم جنوب بوده و عملیات اجرایی این کارخانه با سرعت بالا در حال پیشرفت است. درحقیقت این کارخانه آلومینیوم می‌تواند به خوبی رشد صنعت آلومینیوم با ظرفیت ۳۰۰هزار تنی را در این منطقه نشان دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده