تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۴۰۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفیر استرالیا در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کرد

انتخابات و برجام؛ قوت قلب بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران

می متالز - رئیس اتاق ایران و سفیر استرالیا در نشستی ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و اظهار امیدواری کردند سریعاً حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد.
انتخابات و برجام؛ قوت قلب بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران

 رئیس اتاق ایران و سفیر استرالیا در نشستی ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و اظهار امیدواری کردند سریعاً حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد.

امروز غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشستی با ایان بیگز، سفیر استرالیا در کشورمان ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دوجانبه، حل مشکلات بانکی، تسهیل در صدور ویزا و برقرار خط مستقیم پروازی بین دو کشور تاکید کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته، ایران یکی از نخستین مقاصد استرالیا برای فعالیت اقتصادی در منطقه خاورمیانه بوده است، گفت: حجم روابط اقتصادی ایران و استرالیا در مقاطعی به حدود یک میلیارد دلار در سال می‌رسید اما متأسفانه به دلایل مختلف ازجمله محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امروزه حجم روابط تجاری دو کشور به 10 درصد از آن حجم کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به روابط مثبت اقتصادی و ایران و استرالیا، افزود: در شرایط جدیدی که ایجاد شده، با توجه به سوابق خوب همکاری دوجانبه، این امکان را داریم که علاوه بر بازیابی گذشته، به سمت توسعه روابط اقتصادی حرکت کنیم.

شافعی تصریح کرد: حضور در بسیاری از بخش‌های بازار استرالیا، مخصوصاً در حوزه مشتقات نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی جذابیت‌های خوبی برای کشور ایران دارد.

او همچنین با اشاره به مشکل کمبود آب در ایران، اظهار کرد: تجربیات و تکنولوژی استرالیا در حوزه آب و به‌ویژه در زمینه شیوه‌های نوین آبیاری می‌تواند به ما کمک کند.

رئیس اتاق ایران همچنین بازار نفت و گاز و حوزه‌های پزشکی، آموزشی و توریسم استرالیا را برای حضور و فعالیت ایران مناسب و جذاب عنوان کرد.

شافعی به اشاره به اینکه ایران در زمینهٔ نفت و گاز حدود 200 میلیارد دلار پروژه‌های تعریف‌شده برای سرمایه‌گذاری مشترک دارد، گفت: با توجه به تسهیلات خوبی که دولت ایران بر ای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است استرالیا می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده بهینه را به عمل بیاورد.

او تاکید کرد: در این زمینه لازم است بخش‌های خصوصی دو کشور امکان مبادله اطلاعات بیشتر بین یکدیگر را داشته باشند و مذاکرات بخش خصوصی دو کشور افزایش پیدا کند.

به گفته شافعی، استرالیا درگذشته از فعالیت اقتصادی در ایران خاطرات خوبی دارد و این باعث می‌شود دو کشور بتوانند حجم روابط اقتصادی را در زمان کوتاهی افزایش دهند.

شافعی در بخشی از این نشست، از سفیر استرالیا درخواست کرد درزمینه توسعه روابط بانکی بین دو کشور که از مشکلات فعلی فعالان اقتصادی است، کمک کند چراکه حل این مشکلات، مبنای اصلی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور قلمداد می‌شود.

تسهیل در رفت‌وآمد تجار و بازرگانان و ایجاد تسهیلات برای دریافت ویزای تجار و بازرگانان از دیگر مواردی بود که رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر استرالیا به آن پرداخت.

شافعی با اشاره به برنامه سفر یک هیئت 30 نفره ایرانی به استرالیا برای شرکت در اجلاس کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان  (WCC) در ماه سپتامبر، تاکید کرد: افرادی که در این هیئت حضور دارند، ازجمله اعضای تعیین‌کننده و تأثیرگذار اتاق ایران هستند و امیدواریم از سوی دولت استرالیا مساعدت لازم برای انجام سفر این هیئت به عمل آید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: دو کشور تلاش کنند که به‌زودی پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا نیز برقرار شود.

 

استرالیا طرفدار بازگشت ایران به خانواده جهانی است

ایان بیگز، سفیر استرالیا در ایران در ادامه این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های رئیس اتاق ایران برای حل مسائل تجاری دو کشور و گشایش کمیسیون تجارت استرالیا در ایران، گفت: امکان توسعه و گسترش برای روابط تجاری ایران و استرالیا بسیار زیاد است چراکه هیچ‌گونه مسئله سیاسی بین ما وجود ندارد و علاوه بر این، استرالیا بسیار علاقه‌مند است که ایران دوباره به جمع اقتصاد جهانی برگردد.

سفیر استرالیا در ایران، با بیان اینکه وزیر امور خارجه استرالیا، اولین وزیر خارجه‌ای بود که بعد از برجام به ایران آمد، تاکید کرد: ما از طرفداران بزرگ برجام و بازگشت ایران به خانواده جهانی هستیم.

 

مارکت بالا در انتخابات ایران، علاقه به همکاری تجاری را افزایش داد

بیگز با اشاره به برگزاری بسیار باشکوه انتخابات ریاست جمهوری در هفته گذشته، تصریح کرد: این انتخابات برای توسعه روابط تجاری و سیاسی ما با ایران بسیار امیدوارکننده بود؛ البته ما هیچ نظری درباره اینکه در این همه‌پرسی چه کسی انتخاب شود نداشتیم اما همین‌که جمعیت بالایی در این انتخابات مشارکت کردند نشان داد که در جمهوری اسلامی ایران پایه‌های نظام قوی است و کشورهایی که از بیرون نظاره‌گر هستند متوجه شدند که در ایران امنیت بالایی وجود دارد و مردم پشت دولت و سیستم هستند.

او ادامه داد: کشورهای دیگر می‌بینند که در ایران به‌واسطه امنیت بالایی که بین دولت و مردم ایجاد شده است، موقعیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

بیگز اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که مشاور اقتصادی او ارائه کرده است، شرکت‌های استرالیایی بعد از انتخابات ایران علاقه‌مندی زیادی برای توسعه همکاری تجاری با ایران نشان داده‌اند.

او با اشاره به حجم پائین تجارت بین دو کشور، گفتم: من هم قبول دارم که این حجم تجاری ناامیدکننده است اما باید مسائل دیگری که آثار آنها در این ارقام تجاری مشخص نیست را هم در نظر داشته بگیریم ازجمله رابطه تحصیلی بین دو کشور و حضور 3 هزار دانشجوی ایرانی در استرالیا که باعث می‌شود روابط مردم دو کشور بیشتر شود و همچنین حضور سالانه 30 هزار توریست استرالیایی در ایران که به توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور کمک می‌کند.

سفیر استرالیا در کشورمان ادامه داد: پیشرفت­های خوبی نیز در موضوعات تجاری داشتیم ازجمله اینکه شرکت‌های استرالیایی که سال گذشته به ایران آمدند قراردادهای خوبی در بخش نفت و گاز و معادن منعقد کردند.

او با اشاره به فروش گوشت گوسفند استرالیایی در فروشگاه‌های ایران، افزود: البته وزارت خزانه‌داری آمریکاست که به ما اجازه نمی‌دهد مستقیماً با ایران تجارت انجام دهیم اما شرکت‌ها و اشخاص مختلف از کانال‌های دیگر بسیاری از اجناس استرالیایی را به ایران می‌فروشند اما امیدواریم به‌زودی مسائل را حل کرده و مستقیماً با ایران تجارت کنیم.

بیگز با اشاره به موضوعات و مسائل بانکی بین دو کشور، اظهار کرد: آخر هفته جاری من با مسئولان بانک مرکزی استرالیا گفتگو دارم و در مورد مسائل بانکی با ایران به‌خصوص در رابطه با انتقال پول از طریق نظام بانکی حتماً با آنها صحبت خواهم کرد.

به گفته او، دو مسئله می‌تواند قوت قلب بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران باشد، که یکی انتخابات پرشور هفته گذشته ایران است و دیگری برجام، چراکه این دو در کنار هم می‌تواند موقعیتی برای تغییر نظر بانک‌ها برای همکاری با ایران باشد.

بیگز با اشاره به مسئله آب و خشک‌سالی در ایران، گفت: ما توانسته‌ایم حرکت‌های مشترک مثبتی انجام دهیم که یکی از آنها تأسیس مرکز آب ایران و استرالیا در دانشگاه شریف بود. البته شرکت‌های استرالیایی در ایران پیش‌زمینه وصل موضوع آب به موضوعات تجاری را نیز شروع کرده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به کارهایی که برای ساختن پالایشگاه شیرین سازی آب دریا و تبدیلان به آب شرب اشاره کرد.

او ادامه داد: همچنین شرکت‌هایی در بخش معدن استرالیا روی موضوعات بازیافت آب کار می‌کنند که اینها نیز در ایران کارهایی مقدماتی انجام داده‌اند اما باید توسعه پیدا کند.

به گفته بیگز، استرالیا بسیار با مسائل خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم کرده است و در حوزه مدیریت آب در شهرها نیز می‌تواند به ایران کمک کند.

او درباره پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا نیز گفت: در سال گذشته بین دو دولت مذاکراتی برای قرارداد سرویس هوایی بین دو کشور انجام شد اما هنوز کامل نشده است. ما فکر می‌کنیم که می‌توان موضوع را حل کرد و پرواز مستقیم را از سر گرفت. البته من نمی‌دانم چه موقع اتفاق می‌افتد اما می‌توانم بگویم که دولت استرالیا علاقه­‌مند است این موضوع را به نتیجه برساند.

موضوع ویزا، آخرین موضوعی بود که سفیر استرالیا درباره آن توضیحاتی ارائه داد. بیگز گفت: گرفتن ویزای استرالیا فرمول پیچیده‌ای ندارد و تا جایی که من می‌دانم 90 درصد کسانی که در ایران تقاضای ویزا برای استرالیا دارند موفق به اخذ ویزا می‌شوند.

او با بیان اینکه از زمان امضای برجام هیئت‌های هر دو کشور به‌صورت دائم فعال بوده‌اند و در حوزه‌های مختلف رایزنی‌هایی موفقی انجام داده‌اند، گفت: من برای صدور ویزای هیئت 30 نفره که از اتاق ایران برای شرکت در اجلاس کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان  (WCC) در ماه سپتامبر عازم استرالیا هستند، همکاری می‌کنم.

عناوین برگزیده