تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۴۱۰۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آذربایجان غربی، بهشت معادن ایران

می متالز - آذربایجان غربی با داشتن رتبه نخست ذخایر معدنی طلا، منیزیم، تیتان و سنگ های تزئینی با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، بهشت معادن ایران محسوب می شود.
آذربایجان غربی، بهشت معادن ایران

آذربایجان غربی با ذخیره بیش از 1 میلیارد تن ذخایر معدنی سرزمین معادن ایران است.
این استان مرزی با توجه به داشتن غنی ترین پوسته شکل گیری مواد معدنی که از کم نظیرترین پوسته های جهان است از منابع معدنی سرشاری برخوردار است.
دارابودن رتبه نخست طلا با 40 میلیون تن ذخیره معدنی که نیم درصد کل ذخایر طلای جهان است، رتبه نخست معادن منیزیم با 30 میلیون تن ذخیره، رتبه نخست تیتان با 210 میلیون تن و رتبه نخست سنگ های تزئینی را با 1 میلیون و 800 هزار تن از جمله ذخایر ارزشمند معدنی در آذربایجان غربی است.
با وجود ذخایر عظیم معادن، این استان در زمینه فرآوری و استحصال در جایگاه مناسبی قرار ندارد.
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اکتشافات سطحی را از دیگر مشکلات معدنی عنوان کرد و گفت: بر اساس استاندارد جهانی باید عملیات اکتشاف تا عمق 500 متری صورت بگیرد در حالیکه میانگین آن در آذربایجان غربی تنها 20 سانتی متر است.
سرتیپی با اعلام اینکه در حال حاضر شش هزار نفر در بخش معدن مشغول بکار هستند، افزود: در صورت توجه بیشتر به تکمیل چرخه اکتشاف، استخراج و فرآوری و استحصال زمینه اشتغال برای20 هزار نفر فراهم می شود و این صنعت می تواند 30 درصد بار اقتصاد در استان را متحمل شود.
نعیمی از سرمایه گذار معدن آذربایجان غربی با راه اندازی صنایع فرآوری در کنار معدن سنگ مرمر و همچنین ایجاد واحد صنایع دستی سنگ برای نخستین بار در کشور از تمامی سنگ های استخراج شده استفاده می کند.

عناوین برگزیده