تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۴۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه اندازی کارخانجات جدید سیمان، این صنعت را نابود خواهد کرد

می متالز - یک کارشناس صنعت سیمان در واکنش به صحبت وزیر صنعت در مورد تأسیس ۲۰ کارخانه جدید سیمان، با بیان اینکه این اقدام باعث نابودی صنعت سیمان خواهد شد، گفت: برای احداث ۳۰ کارخانه سیمان مجوز صادر شده ولی به دلیل نبود صرفه اقتصادی تاکنون ایجاد نشده‌اند.
راه اندازی کارخانجات جدید سیمان، این صنعت را نابود خواهد کرد

علی‌محمد بُد در مورد صحبت‌های اخیر وزیر صنعت مبنی بر تأسیس ۲۰ کارخانه جدید سیمان در کشور،‌ اظهار داشت: این اتفاق کار اشتباهی است و با اقتصاد کشور همخوانی ندارد.

وی توضیح داد: در حال حاضر حدود ۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب شده برای تولید سیمان در کشور داریم که باید ببینیم تأمین برق آنها با چه فرآیندی قرار است انجام شود و فعال شدن تمام این ظرفیت چقدر با رشد مسکن و همچنین درآمد سرانه کشور همخوانی دارد.

بد با بیان اینکه در حال حاضر صادرات سیمان به کشورهای دیگر نیز با مشکل روبه‌رو است و به دلیل وزن بالای این محصول، صادرات آن به هر کشوری نیز امکان‌پذیر نیست،‌ گفت: در حال حاضر عراق به عنوان بازار اصلی صادرات سیمان ایران، اجازه آسیاب سیمان به تولیدکنندگان ایرانی نمی‌دهد، خودش برای تولید سیمان اقدام کرده و کارخانه‌هایی را احداث کرده است.

بُد با اشاره به ایجاد جنگ قیمت در صنعت سیمان ایران، گفت: در حال حاضر برخی کارخانه‌های سیمان به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و با مشکل عدم پرداخت بدهی‌های بانکی و همچنین عدم بازسازی روبه‌رو هستند.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های سیمان کشور در حالی از گاز استفاده می‌کنند که کارخانه‌های دنیا به سمت مصرف سوخت جایگزین حرکت کرده و از سوزاندن پلاستیک و لاستیک، انرژی حرارتی و در نهایت برق تولید می‌کنند.

وی، تولید بالای سیمان و پایین بودن تقاضا برای مصرف آن را از جمله دلایل پایین آمدن قیمت این محصول در کشور عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی وزیر صنعت از تأسیس ۲۰ کارخانه جدید سیمان سخن می‌گوید که این صحبت وزیر، نابودی صنعت سیمان را رقم خواهد زد.

این کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه احداث کارخانه‌های جدید سیمان، خدمت به صنعت محسوب نمی‌شود، گفت: در  حال حاضر کارخانه‌ها شرایط نامناسبی دارند به طوری که چشم‌انداز مثبتی برای سهام شرکت‌های سیمانی وجود ندارد و سهم این کارخانه‌ها با ارزش بسیار پایینی در بورس معامله می‌شود.

به گفته وی، اکثر کارخانه‌های سیمانی زیان‌ده و با مازاد تولید روبه‌رو شده‌اند و طبق برآوردها تا ۷ سال آینده نیازی به احداث کارخانه جدید نداریم.

وی در مورد موانع صادراتی سیمان نیز اظهار داشت: عراقی‌ها که بازار عمده صادرات سیمان ایران را تشکیل می‌دادند، به دنبال تولید سیمان رفتند و برای واردات سیمان نیز عوارض گذاشته‌اند که همین مسئله، صادرات سیمان ایران را کاهش داده است.

بُد با اشاره به فعال بودن ۶۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های صنعت سیمان کشور، گفت: اگر این کارخانه‌ها به بهترین نحو نیز اداره شوند و سالی ۱۰ درصد افزایش مصرف سیمان داشته باشیم، طی ۵ سال آینده تمام کارخانه‌ها جوابگوی نیاز کشور خواهند بود.

وی ادامه داد: تا کنون برای تولید ۱۲۰ میلیون تن سیمان مجوز صادر شده که ۹۳ میلیون تن آن منجر به نصب تجهیزات و ایجاد کارخانه‌ شده و این در حالی است که مصرف سیمان در کشور کمتر از ۵۰ میلیون تن است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ کارخانه سیمان مجوز احداث گرفته‌اند ولی به دلیل  عدم بازدهی این صنعت، بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات به این کارخانه‌ها نیستند و این واحدها نیز ایجاد نشده‌اند.

این کارشناس صنعت سیمان بر لزوم استفاده از نظر کارشناسان صنعت سیمان و مدیران شرکت‌های سیمانی جهت تصمیم‌گیری در مورد این صنعت و برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه‌های جدید تأکید کرد.

عناوین برگزیده