تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۴۱۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه اندازی طرح های جدید سیمان روزانه ۳۲ هزار تن به تولید کشور می افزاید

می متالز - براساس برنامه پیش بینی شده از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، قرار است در سال جاری هشت طرح سیمانی راه اندازی شود که در مجموع روزانه نزدیک به ۳۲ هزار تن به تولید سیمان کشور می افزاید.
راه اندازی طرح های جدید سیمان روزانه ۳۲ هزار تن به تولید کشور می افزاید

پروژه هایی که راه اندازی آنها در سال جاری پیش بینی شده در استان های البرز، بوشهر، ایلام، سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی، فارس و خوزستان واقع است . برپایه اطلاعات انجمن یاد شده، راه اندازی آسیاب سیمان در کارخانه آبیک ( استان البرز) با ظرفیت روزانه هشت هزار و ۵۰۰ تن که از تسهیلات بانک صادرات برخوردار شده، یکی از این هشت طرح است.

استان خوزستان دارای دو طرح عمران آریا و توسعه کارون به ترتیب با ظرفیت روزانه سه هزار و ۳۰۰ و سه هزار و چهار صد تن است که پیش بینی شده است امسال به بهره برداری برسند. این طرح ها از تسهیلات بانک های ملی و صادرات برخوردار شده اند.
براساس آمار موجود، در زمینه سیمان خاکستری استان تهران با ۱۳ درصد بالاترین سهم را دارد و استان های اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۹.۷ و ۷.۸ درصد در رتبه های بعدی جای دارند.

برابر اطلاعات انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، پروژه مند دشتی در استان بوشهر با ظرفیت روزانه سه هزار و ۴۰۰ تن با بهره مندی از تسهیلات بانک ملی، دهلران در استان ایلام با ظرفیت روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن از تسهیلات بانک ملت برخوردار شده اند.
میانگین رشد ظرفیت و تولید سیمان برپایه اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت در فاصله سال های ۹۵- ۱۳۸۵ به ترتیب برابر با ۴.۶ و هشت درصد بوده، اما با وجود کاهش تولید سیمان در سالهای ۹۵- ۱۳۹۳ ظرفیت تولید این صنعت همچنان در حال افزایش است .

پروژه تیس چابهار در استان سیستان وبلوچستان با ظرفیت روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن با برخورداری از تسهیلات بانک سپه و مجد خواف در استان خراسان رضوی نیز با ظرفیت روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن با بهره مندی از تسهیلات بانک ملی از دیگر برنامه های مورد پیش بینی است و طرح توسعه لارستان در استان فارس هم با ظرفیت روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن از تسهیلات بانک صادرات برخوردار شد .

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۱۳۸۵ به میزان ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که به میزان ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید شد و در سال ۱۳۹۲ در حالی که ظرفیت تولید ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود به میزان ۷۱ میلیون تن تولید انجام شد که این رقم بالاترین میزان در دوره ۹۵ – ۱۳۸۵ است .
پارسل ظرفیت سیمان کشور به رقم ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید، اما میزان تولید برابر با ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود.

برپایه آمارهای بین المللی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی ایران با سهم ۱.۶ درصدی، رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داد .
همچنین چین، هند، آمریکا در سالهای یاد شده ۵۷، ۶.۶ و ۲ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند .
چین در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تن و هند ۲۷۰ میلیون و آمریکا ۸۳.۴ میلیون تن تولید کردند.

عناوین برگزیده